Volkswagen Golf C: Aandrijfashoes LV vervangen

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 66 kW Automaat

Ik heb niet veel sleutel ervaring, maar zie het graag als een uitdaging om de gescheurde aandrijfashoes te gaan vervangen van mijn golfje.
Heb ik nog speciaal gereedschap nodig en waar moet ik op letten?

Bedankt voor de tips!
[url=http://img211.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img211.imageshack.us/img211/2748/...[/img][/url]
Edit: Ik had die gegevens toch echt ingevuld :P

Jona

Geplaatst door Jona (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Yo,zou wel leuk zijn mocht je alle wagengegevens invullen.Je kan kiezen,ofwel met demontage van cardankop of reksysteem met hoes die over kegel geschoven wordt.Voor de rest,gewoon cardanmoer+borgbout fusee+moer stuurgewricht los,draagarm naar beneden drukken,cardan uit fusee schuiven,veerpoot met spanner of ijzerdraad vastleggen(heb je meer ruimte)en hoes de-en monteren.Suc6

Jona (0), 16 jaar geleden

Heb de gegevens ingevuld, gaat dus om een oude golf (22 jaar) Automaat.
Had dit express vermeldt, omdat ik me afvroeg of het feit dat het een automaat is nog wat gevolgen heeft (bijvoorbeeld sterk af te raden aandrijfas aan de bak-zijde los te halen?)

Ook dat hij 22 jaar is, lijkt me van belang. Bedankt alvast voor je tips, maar ze lijken me voor een nieuwe model?

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Nee,zijn ook voor jouw model van toepassing.De gehele cardanas moet je niet demonteren.Je kan natuurlijk,en het maakt geen verschil tussen automaat en handbak.Het rekhoes systeem is eventueel makkelijker(je hoeft cardankop niet te demonteren)Moet je wel een montage (conische) kegel voor hebben.

Jona (0), 16 jaar geleden

Thanks. Tja, die conische kegel heb ik dus niet.. als er geen huis tuin en keuken oplossing voor zijn, zal ik de cardankop (zal het gewricht zijn aan het eind van de aandrijfas) eraf moeten halen. Zal ik nog te maken gaan krijgen met kogeltjes die ik niet meer goed op hun ga krijgen of 12-kantige bouten of andersortig onverwachte verrassingen denk je?

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Tja,als ik dit zo lees, zou je mischien toch beter prof.hulp erbij halen.Een buurtgarage kan dit perfect uitvoeren.Suc6

vw_audi (0) PRO, 16 jaar geleden

lege cola fles als kegel gebruiken

Jona (0), 16 jaar geleden

Kijk, dat zijn de tips :P Zaterdag gaan we het proberen

gpekaar (0), 16 jaar geleden

Hoi

Eerst de oude hoes verwijderen, dan gewoon 1 man met een grote tang [moordenaar] de as laten vasthouden, om de krachten naar de bak een beetje te ontlasten, dan met linker hand het stompje van de homokineet vasthouden en met rechterhand de kop van de homokineet er met een wat zwaardere hamer afslaan is meestal 1 of 2 tikken, dan is het verder makkelijk om gewone hoes te monteren.

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Ja,als de kop niet gemonteerd is met borgveertje achteraan de kop(op de as)Hebben we ook speciaal gereedschap voor(om de kop eraf te halen met de cardanmoer)Eerst effe zelf proberen,wel graag iets laten weten.Suc6

vw_audi (0) PRO, 16 jaar geleden

zit een borg ring om de aandrijf as

homokineet tik je er normaal zo af

maar als het direct niet lukt niet door blijven rammen
met gevolg dat homokineet stuk gaat

dan een hoesje er overheen trekken

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

De hele as sloopt je er sneller af dan dat je de fusee kogel los moet halen zonder gereedschap.

Haal een TX 8 dopje, kost euro of 15, as los van flens bij bak; centrale wielmoer los; (auto niet op wiel laten rusten, anders is het lager gegarandeerd stuk hierna) As kan er precies tussenuit als je hem totaal instuurt.

Oude hoes terugschuiven, as in de bankschroef, moeders er even bij om de brokken op te vangen, stuk hardhout tegen de binnenring van de homokineetkoppeling zetten en een tik met een hamer en hij vliegt er af. Nieuwe hoes er overheen, homokineet invetten en er ook overheen, tik terug en controleren of hij vast zit. hoes vast, klembanden knijp je aan met een nijptang.
Centrale wielmoer is vast genoeg als je een sleutel van 1/2 meter hebt en je gaat er met zo'n 70 kg rustig op staan.

succes

Jona (0), 16 jaar geleden

Tis gelukt, kost wel een dag, maar dat hadden we ervoor uitgetrokken.
wiel eraf
naafmoer los
stuurstang los, tik op het frame, tik tegen de onderkant en hij schiet los.
remklauw eraf gehaald
schijf eraf gehaald

Dan moet de fusee los, dit kan op 2 manieren

1: door middel van 3 boutjes zit de fusee op aan plaatje vast aan het draagarm
2: door middel van een bout en moer zit de fusee aan de bovenkant vast aan het ..hmm hoe noem je dat...wielagerhuis (het stuk waar ook je remklauw en remschijf aan vastzit enz.)?

Als je voor methode 2 gaat (wat wij deden, omdat we 2 van de drie boutjes niet loskregen) moet je daarna veerpoot losmaken, dan trek je alles zo van de homokineet af.
Als je voor methode 1 gaat, blijft alles aan de veerpoot hangen en moet je de boel opzij hangen om verder te kunnen werken aan de homokineet.

Wij hebben zoveel mogelijk losgemaakt, ging allemaal heel moelijk, omdat het zwaar verroest was.

De homokineet kregen we niet zomaar los, met een zachte hamer tegen de homokineet slaan, was niet genoeg, voorzichtig met een wat zwaardere hamer had wel resultaat.
Er zit een borgring aan de binnenkant, maar daar kan je dus echt niet bij vanaf buiten, daarom zat bij de nieuwe aandrijfashoes een nieuwe borgring, maar we hebben hem niet vervangen.
Nadat de homokineet eraf was, ging het vanzelf, alles goed schoongemaakt, vet in de homokineet gedaan, homokineet terug gezet, nog meer vet in de nieuwe hoes en alles weer teruggezet. inderdaad de montage-ringen aanknijpen met een nijptang.

We hadden gelukkig een professionele standaard gereedschap set tot onze beschikking, alle soorten doppen, ratels, momentsleutel, enz.

Het duurde vrij lang, omdat het de 1e keer is dat je zoiets doet en we alle erg vastegeroeste onderdelen flink moesten laten weken in de wd40. Ook hebben we alles eraf gehaald, schoongemaakt, ingevet, ontvet, e.d. en daarna pas weer teruggezet.
Zelfde dag ook nog de kleppendekselpakking vervangen en de gasveren van de kofferklep.
Goed weer, goed gezelschap, geslaagd dus!

Heb nu tijdens het rijden wel een geluid wat me zorgen baart, maar dit was voor het vervangen ook al. Alsof het lager van de achter as (weet niet welke kant) versleten is, je voelt het ook tijdens het rijden als een zware kloppende toon. Kan het niet goed omschrijven, weet ook niet wat het is?

sjaak10918 (0) PRO, 16 jaar geleden

Jona, leuk gedaan met die foto's !! En mooi dat het gelukt is.

Over dat kloppende geluid achter vandaan; wrijf eens over het loopvlak van de banden heen in beide richtingen, waarschijnlijk dat je 1 kant op voelt dat je tegen "kartels" inwrijft. Golf staat namelijk bekend om cuppende achterbanden, die gaan dan ook geluid produceren.

Jona (0), 16 jaar geleden

Maar ga je het dan ook voelen? Tijdens het rijden? Als een soort doffe vibratie?

auto-peter (0) PRO, 16 jaar geleden

Dank voor de "reportage".Wel effe laten uitlijnen!Voor het geluid ga ik mee met Sjaak,ook druk in banden contro.+eventueel een " blaas" op loopvlak banden.Veel plezier met de Golf.

Jona (0), 16 jaar geleden

Ik ga vanavond even over mijn bandjes wrijven en de spanning bekijken. Komen nog meer werkzaamheden aan. Bedankt voor jullie support in deze.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.