Als de auto 2 dgn stil staat(vooral in weekend)is de accu geheel leeg, dus het lampje van de startonderbreking brandt nog niet eens.Het probleem doet zich van tijd tot tijd voor.
Echter als de auto elke dag wordt gebruikt doet het probleem zich gemiddeld 1 keer in de twee weken voor.Bij meting van accu(voorheen al vern)en dynamo geen problemen kunnen vaststellen.Ook is gecontroleerd of er een contstante verbruiker aanwezig is. Dit is niet het geval(Radio/navigatie hiervoor los gekoppeld).De stroom die dan nog plaats vind aan de accu gemeten is ongeveer 0.4 amp wat normaal is.Dit is ook vergeleken met een auto uit de showroom.Voor alle zekerheid is het carkitunit gecontroleerd hier bleek duidelijk kortsluiting in zijn te geweest.Echter is het probleem nog niet gevonden.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik vind een stroom van 0,4 amp een beetje hoog, een accu van een TDI heeft minimaal 74 Amp/h, dit houd in dat hij in topconditie een uur lang een stroom van 74 ampere kan leveren. met 0,4 ampere constante stroom houd de accu in topconditie het dus 185 uur vol. Als 0,4 ampere constante stroom normaal zou zijn staat elke TDI na een week vakantie dus stil met een schoon lege accu. Overigens zijn accu's in topconditie een zeldzame verschijning en uit de praktijk blijkt dat een nieuwe zijn cappaciteit nouwelijks haalt.
Probeer de meting op stroom nogmaals maar dan met de stekker van de dynamo afgekoppeld. (als je schroefaansluiting hebt moet B+ los.)
Loopt er nu geen stroom meer dan is de diode(gelijkricht)brug van de dynamo verdacht. Enkele milliampere's zul je overigens altijd meten, die lopen naar het klokje, de chip van de computer en het radiogeheugen.
succes
Ron, het gemiddelde stroomverbruik mag liggen tussen de 80 en 100 mA (0.08 tot 0.1A). Wat Harry vertelt kan je proberen. Is het probleem nog niet opgelost, ga je een voor de zekeringen verwijderen tot je de kring gevonden hebt waar je stroomverlies meet.
Hallo harry, ik moet zeggen dat ik nog nooit een plus-diode van de diodebrug "iets" stroom hebt zien doorlekken, meestal is het toch volledig doorgeslagen in sper-richting.
In zo`n geval is de stroom dusdanig hoog dat de accu binnen een uur volledig leeg is getrokken.
Of heb je hier andere ervaring mee ?, ik hoor het graag.
Heeft zo`n passat van dat bouwjaar al can-bus, ik heb met een golf van 2000 weleens meegemaakt dat tussen de iso-stekker en de radio geen tussenkabel was gemonteerd, hetgeen de meest vreemde storingen veroorzaakt, in mijn geval af en toe stroom-afname en natuurlijk niet als ik aan het meten was, maar wel na 3 a 4 dagen de accu leeg.
hebben vorige week zo een probleem gehad met een A4. Verschillende malen nagemeten en iedere keer een minimaal stroomverlies. Hebben nu echter het stroomverlies gemeten "zonder" de batterij volledig af te koppelen via een brug en kwamen dan op een stroomverlies via het dashbord.
Dus je koppelt de batterijklem af en legt deze tegen de batterijpool. Koppel de testklemmen van het meettoestel nu al aan op de batterij en op de klem. Zet gedurende een minuut of 2 het contact op en dan terug af, laat de batterijklem nog gedurende 5 minuten tegen de batterijpool liggen. Leg de klem nu van de batterijpool en controleer hoeveel stroomverlies je nu hebt. Met deze manieren van meten hadden wij een stroomverlies dat verdween zodra men de batterij loskoppelde.
jos, er zitten bij een bosch dynamo met ingebouwde regelaar twee kleine snertdiode's op de diodeplaat. Deze kunnen een stroomkring met de spanningsreglaar vormen als ze doorgeslagen zijn, en het verbruik hiervan is niet zo hoog. Volgens mij blijven de veldwikkelingen van het anker dan bekrachtigd doordat er een D+ via een andere verkeerde route ontstaat.
Ben met je eens als er een gelijkrichtdiode (zo'n ingeperste drukknoop) uit ligt loopt er heeeel veel stroom door de dynamowikkelingen. i.d.d. accu in een uur schoonleeg, en dynamo lekker warm.
En, meten is weten in dit geval, dus ffe die stekker uit de dynamo is weinig werk en je hebt zekerheid. Daarna pas de halve auto uitkammen naar de storing. Dit laatste kan echt rotwerk zijn.
Overigens worden dit soort storingen vaak veroorzaakt door verkeerd ingebouwde apparatuur zoals alarm, starblokkering, navigatie en radio.
Harry, die kleine snertdiode`s zijn dit misschien de veld-diode`s ?, dan zouden dat er 3 moeten zijn.
zo niet, waarvoor zijn deze ??
Ik had dit probleem bij een Golf IV en heb net de oplossing gepost.Kan ook bij jullie Passat de oorzaak zijn.Verlichting van de zonneklep blijft hangen door dat het kapje voor de spiegel defect is en de verlichting niet uitschakeld.Trekt 0,4 tot 0,5 ampere.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar