Volkswagen GOLF: auto wil niet in closed loop draaien

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: BAG, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 85

Bij de prekeuring APK bleek de CO waarde te hoog te zijn ongeveer 1.45% en Lambda waarde te onregelmatig. Omdat ik twijfelde aan de Lambda sonde heb ik deze vervangen door een andere (niet nieuw). De CO waarde bleek ook toen nog aan de hoge kant 0,45 en de Lambda was goed. Vervolgens met VCDS nog eens e.e.a. bekeken en het viel mij op dat de motor niet in closed loop wilde draaien (unknown), bij flink gas geven en weer los laten zie je even de "kreet open loop". Omdat ik de oplossing dacht te vinden in de lambda sonde heb ik een nieuwe gekocht, echter het resultaat is hetzelfde. In VCDS geen closed loop dus m.i wordt geen gebruik gemaakt van de lambda sonde aansturing. De Lambda is ruim onder de 1. Ook bougies/filters vervangen. Getest bij warme motor.
De hamvraag: Wie heeft er een advies/tip?

ad_boer

Geplaatst door ad_boer (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Als je flink gas geeft en dan weer loslaat, wordt de injectie even onderbroken tijdens het decelereren.
Op zo'n moment valt er geen lambda te regelen, dus het is normaal dat je dan "open loop" ziet.

Wat niet normaal is dat de Fuel Status "unknown" aangeeft.
Dan wordt er door het motor management een onbekende/ongeldige waarde afgegeven voor deze Fuel Status.
Dat betekent overigens niet dat de motor dan niet in closed loop staat.

Kun je een filmpje maken van de waardes van de lambda sondes en de fuel trims op dat moment?

ad_boer (0), 5 jaar geleden

Dank Oldford voor de reactie. Voor een filmpje moet ik hulp inroepen dus dat kan nog wel eens lastig worden. Ik heb inderdaad ook nog een beetje hoop dat "unknown" niet perse betekent dat hij niet in closed loop staat. Maar het blijft raar dat hij een paar dagen terug in VCDS/OBD2 03 fuel system 1/2 status keurig closed loop aan gaf plus using 02 sensors. En op 07 long term bank1 1.000 lambda. Nu varieert (de 07 long term) sterk tussen de 0.95 en 0.975. Bij starten van de koude motor loopt hij na starten wel snel stationair. Benzine verbruik netjes en geen foutcodes. Ik zal de bedrading ook nog eens grondig controleren. Accupolen tijdelijk afkoppelen nog zin?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

De waarde voor de Long Term Fuel Trim is een beetje vreemd.
Het is in ieder geval niet de normaal gebruikelijke (en voorgeschreven) -100 tot +99,2%.
Mogelijk (maar dat is raden) betekent het dat de long term fuel trim nu -5% tot -2,5% is.

Wat wel duidelijk is dat als de Long Term Fuel Trim wijzigt, dan staat de motor in closed loop.
Als je op dat zelfde moment ook de Short Term Fuel Trim op een andere waaarde dan 0% ziet staan, dan is dat wederom een bevestiging dat de motor in Closed Loop staat.

Als je met VCDS in de normale VAG mode uitleest, zie je dan foutcodes?

ad_boer (0), 5 jaar geleden

Hallo Oldford,
Jouw bericht lezend zie ik dat ik iets niet goed heb getypt. Ik heb 07 long term verward met 52 bank1 sensor 1 status. 52 bank1 sensor stond rond de 1. Vanavond met de nieuwe sonde nog eens een ritje gemaakt en 03 fuel system 1/2 status, 06 short term, 07 long term en 52 bank 1 sensor 1 status getest. Het eerste kwartier nog steeds geen closed loop maar unknown. Maar wie schetst mijn verbazing dat hij van een het ene in het andere moment netjes in closed loop gaat draaien! Niets aan de sonde of bedrading gedaan maar hij deed het weer. Ik vraag mijzelf eerlijk gezegd wel af of ik mode 4 -clear DTC's- nog heb gedaan (daarvoor nog getest op DTC's) . Ik heb nu de volgende situatie:
03 fuel system closed loop using 02 sensors, bij flink gas geven gaat hij in open loop maar komt daarna weer terug in closed loop.
06 Short term waardes plus en min 3 % (afgerond bij stationair), bij flink gas in open loop 0%.
07 Long term 0%, blijft 0 dus geen correctie op short term ongeacht toeren. Mogelijk geen reden om te corrigeren door motor management.
052 bank 1 sensor tussen de 097 en 0,98 (bij stationair).
Kortom het ziet er m.i. onverklaarbaar maar toch beter uit. Volgende week maar weer een test doen hoe de CO er uit ziet. Ook zal ik de 07 long term in de gaten houden of die nog van de 0% af komt.
Ik zal de afloop/stand terug koppelen.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Bij flink gas geven gaat de motor inderdaad naar Open Loop, anders wordt de motor te heet, dan wel de Open Loop komt door het loslaten van het gaspedaal en decelereren.
Dat is normaal en bij (bina) alle benzinemotoren van alle merken zo.
Als het systeem in Open Loop staat dan is de Short Term Fuel Trim altijd 0%. Ook dat is normaal.

Wat voor foutcodes krijg je als je met VCDS in de normale mode uitleest?
En wat zijn de gegevens van de lambdasondes en lambdaregeling dan (uitlezen in de normale mode)?

ad_boer (0), 5 jaar geleden

Er zijn geen foutcodes zichtbaar. Met gegevens over de lambdasonde/regeling bedoel je groep 032 en 033?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ja, maar ook groep 30.

ad_boer (0), 5 jaar geleden

Ga ik proberen.

ad_boer (0), 5 jaar geleden

Hallo Oldford, Hierbij de resultaten

030 00011/00111 en 0100
031 1.00 /0,98 en 1.00
032 -0,3% en 2%
033 -1,6% /3.1% en 1,48 v

eerste getal stationair tweede getal 2500 toeren


obd
short term 1,6%
long term 2,3%
52 bank sensor 1 status 0,987

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ik zie behalve het feit dat de achterste sonde niet ready is, geen gekke dingen.
Mogelijk was de katalysator nog steeds te koud voor de achterste sonde. De verwarming van die achterste sonde is ook aan.

ad_boer (0), 5 jaar geleden

Ik ga eerdaags weer een APK test doen om te kijken of hij voldoet. Zal resultaat melden.

ad_boer (0), 5 jaar geleden

Oldford, ik heb goed nieuws: Co nu correct. Lambda 1,005/0,991/0,992
CO, 0,35/0,38/0.36
CO2, 14,4
O2, 0,67
HC, 682,742,733

Trouwens , uit welke cijfers concludeer je dat: de achterste sonde niet ready is en de verwarming van die achterste sonde aan is?.

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

De status van de lambda sondes kun je zien in groep 30.
030,1,Bank 1,Sensor 1
1xxxx = Lambda Sensor Control active
x1xxx = Catalytic Converter Venting active
xx1xx = Lambda Sensor Heating on
xxx1x = Lambda Sensor ready
xxxx1 = Lambda Control active

030,2,Bank 1,Sensor 2
1xxx = Lambda Control (P-Portion) active
x1xx = Lambda Sensor Heating on
xx1x = Lambda Sensor ready
xxx1 = Lambda Control (I-Portion) active


HC bij de uitlaatgas test vind ik wel een beetje hoog.
In Engeland zou de auto zijn afgekeurd bij de verhoog toerental test op een te hoog HC niveau (max 200 ppm).
Ook de CO is maar net binnen de marge. Een heel klein beetje erbij en je zit op 0,4% (en dat is afkeur).
Ook de O2 (zuurstof) is wat aan de hoge kant. Er is dus zuurstof voor de kat genoeg om nog wat CO en/of HC om te zetten.
Al met al wijst het op een katalysator die aan het eind van zijn leven is.

Wat waren de waardes van de co-test bij verhoogd toerental?

ad_boer (0), 5 jaar geleden

Ik zie inderdaad dat ik op het randje zat van afkeuring. De verhoogde waardes heb ik niet gezien. Al met al, ondanks het ongemak, toch veel geleerd. Dank voor alle reacties.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.