Volkswagen Golf IV 110 pk TDI: Distributieproblemen door kapotte lager waterpomp

Bouwjaar: 1998

Hoi,

In juli kreeg ik mijn motor moeilijk gestart, ik heb een paar dagen rondgereden voor ik naar de garage ging. De kilometerstand was toen 127000.
Bij controle in de garage bleek dat de getande riem versprongen was door speling ten gevolge van een kapotte lagering van de waterpomp. De distributieriem drijft ook over de waterpomp aan.
De kosten waren voor mijn gevoel enorm, ongeveer 2000 euro. De kop is vervangen. De motor start nog steeds niet als voorrheen moest vroeger 1 keer rond nu 2 of drie keer, maar ik wil niet zeiken.
Bij de dealer heb ik gevraagd of het eigenlijk niet verstandig is om bij het vervangen van de getande riem tevens de waterpomp te vervangen, deze kost namelijk ongeveer 36 euro. Zij zeiden dat dit niet door de fabrikant was voorgeschreven.
Bij een niet merkgebonden garagist had ik een second opinion gevraagd, deze zei dat hij bij andere merken steeds de waterpomp vervangt bij het vervangen van de distributieriem. Hij wist ook niet dat bij deze motor de waterpomp werd aangedreven door de distributieriem. Volgens hem was dit bij vorige modellen niet zo.
De dealer is 100 euro tussengekomen in de schade, praise the lord.
Heeft iemand hier ervaring mee.
Mijn vriendin had gezegd na mijn mini en autobianchi een keer een fatsoenlijke en degelijke auto te kopen. Ik heb ook een kapotte LMM gehad, zonder tussenkomst van de dealer en zit toch wel een beetje met een zuur gevoel omtrent het "degelijke" merk Volkswagen.
Graag reacties.
Dank u.

Stennis

Geplaatst door Stennis (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

TD11273 (0) PRO, 20 jaar geleden

Een waterpomp die defect is kan natuurlijk bij elk merk gebeuren.
De auto heeft 127000Km gelopen en dus buiten de garantie en coulance regeling en de dealer is niet verplicht om iets tegemoed te komen en dat is dan toch netjes dat ze 100euro in mindering hebben gebracht.
Wat je wel zou kunnen doen is een brief schrijven naar de importeur.
Ik vraag me alleen af of de kop wel vervangen moest worden aangezien je schrijft dat je een paar dagen hebt doorgereden met een versprongen distributieriem en als de motor slecht zou lopen dan ga je veel eerder naar de dealer. (maar je schrijft niet of die slecht liep alleen dat die slecht start).

Greetz TD

Stennis (0), 20 jaar geleden

Alleen de laatste dag reed ie nog maar 140 km/u.

Maar de dagen daarvoor, met startproblemen, had ik hem om te testen op zen staart getrapt en ging ie nog naar de top.
Ik ben ook tijdens de herstelling de kop gaan bekijken er waren maar twee kleppen die lichtjes de zuiger hadden geraakt. Enkel revisie van die kleppen zou volgens de dealer maar 180 euro goedkoper zijn en ik zou geen garantie krijgen.

Het gaat me eerder om de vraag of een gevoelig onderdeel als de distributie over een extra lager mag lopen, die, in tegenstelling tot de spanrol ed, niet vervangen moet worden.
Hoewel dit in verhouding een goedkoop onderdeel is.
De uiteindelijke rekening was toch weer 100 euro duurder dan de afgesproken prijs dus die tegemoetkoming is uiteindelijk toch ook vervallen.

Stennis (0), 20 jaar geleden

In ieder geval al bedankt voor je reactie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.