Volkswagen Polo: distributieriem vastgelopen?

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 40 kw

Help, ik heb een probleem met mijn oude trouwe polootje.

Ondanks dat hij het normaal altijd in een keer doet en ik nooit eerder startproblemen heb gehad, liet hij me vandaag helemaal in de steek.

Hij starte gewoon in een keer, ik zette hem in z'n achteruit om het vak uit te rijden, ik schakel hem in z'n vooruit, hij sloeg af en wil nu helemaal niet meer starten.

De accu is goed sterk, dat is het probleem niet; de startmotor maakt wel geluid maar misschien niet hetzelfde als anders. Bij het in z'n versnelling starten schiet hij wel naar voor.
Aanslepen en duwen lukte ook niet. Bij het loshalen van een bougie lijkt die niet te vonken,
Bij een startpoging draait ook de distributieriem niet.

Hij lijkt me niet gebroken omdat hij bovenin nog gewoom strak zit, zou hij ook vast kunnen zijn gelopen, en kan dat met de ineens optredende kou of mist te maken kunnen hebben ?
Nadat hij (stationair) afsloeg hebben we nog wel meerdere startpogingen ondernomen en hem geprobeerd aan te slepen maar dit lukte niet.
Kunnen we nu alleen de distributieriem nog vervangen of is mijn polootje nu gewoon dood?

Ik heb er geen verstand van en hij rijd nu ook niet dus kan er niet mee naar een garage dus het wordt al snel te duur voor mijn krappe budget.

Wie o wie?

roccovh

Geplaatst door roccovh (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je verhaal doet het ergste vermoeden. Waarschijnlijk, bijna 100 % zeker, zijn er een aantal tanden uit de distributieriem gebroken cq. getrokken. Meestal gebeurt dit bij het onderste tandwiel. Met heeel, heel veel mazzel heb je heel misschien kans dat het NET goed gegaan is, maar de praktijk leert dat het bijna altijd foute boel is en je 1 of meer klepjes krom hebt. Mede gezien het feit dat je hebt geprobeert te slepen.
Dat de riem nog strak zit, komt omdat de riem niet gebroken is, maar dus tanden verloren.
Dus: je kunt proberen met een nieuwe riem, maar ik heb er niet veel geloof in dat het goed gaat.
Helaas.
Reparatie zal dat betekenen: cilinderkop demonteren, aantal kleppen vervangen, waterpompje vervangen en de riem. Alles bij elkaar meer dan 500,- euro als je het moet laten doen.
Dat "vooruit schieten"met starten heeft hier verder niets mee te maken.

Gr.

roccovh (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je antwoord petje57.

Kan het in jouw opinie dan inderdaad zo zijn dat hij stationair, gewoon geruisloos stilvalt? Ik heb het in een ver verleden ooit meegemaakt dat hij rijdende weg brak, maar dat gaf een klap van jewelste.

Van het weekend komt er een handige vriend naar kijken, (is ook automonteur geweest), zou het kunnen dat hij die riem kan vervangen of moet dat echt in een garage?

mart-vervoort (0) PRO, 17 jaar geleden

riem klapt meestal by lage toeren of by onder toeren ryden.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Er valt eigenlijk geen peil op te trekken wanneer de riem de moed opgeeft. Het kan in allerlei situaties.
De riem vervangen is niet zo'n moeilijk karwei. De V-snaar verwijderen, distributiedeksel loshalen en 4 boutjes van de krukaspoelie. Dat is alles. Wel moeten de krukas en nokkenas eerst weer "op tijd " worden gezet. De tekens staan op het nokkenastandwiel en met 'n beetje mazzel op de krukaspoelie. Anders staat het teken op het vliegwiel, te zien door de plastic stop in het koppelingshuis te verwijderen.

Gr.

roccovh (0), 17 jaar geleden

Omdat die vriend van me er van het weekend naar wil kijken is het wel handig als ik dan de spullen al in huis heb.

Wat moet ik dan halen? Is dat een set met spanwiek endergelijke?
Wat gaat dat ongeveer kosten dan? Of is de kans dat mijn polootje het heeft overleefd (waar kan je dat aan zien?) zo klein dat hij beter alleen eerst kan kijken en een volgend weekend pas repareren.

Ik ben best heel blij met het polootje dat ondanks zijn leeftijd iedere dag trouw zijn werk heeft gedaan voor heel weinig geld, maar als die nu honderden euro's gaat kosten denk ik dat hem als total loss moet gaan beschouwen.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Om te beginnen zou ik alleen 'n riem halen. Meer heb je voorlopig niet nodig. Kost weinig. Denk rond de 25 euro. Spanrol zit er niet in. Riem moet je spannen door de waterpomp te verdraaien. ALS het toevallig goed is gegaan, moet je de pomp ook vervangen en komt het spannen vanzelf wel in orde. Om te proberen: oude riem er af, de boel optijd zetten en nieuwe riem er op drukken. Meer niet. Dan kijken of ie lopen wil en of er dus schade is. Mocht het foute boel zijn kun je alsnog beslissen om te repareren en anders heb je bijna geen kosten (gehad).

Gr.

roccovh (0), 17 jaar geleden

dank je wel voor de uitleg, ik ga het overleggen.

thanxx

stefan84 (0), 17 jaar geleden

ik zou eerst eens kijken wat er precies aan de hand is en waarom hij niet loopt,in plaats van meteen een nieuwe distributieriem te kopen en te monteren,want volgens mij ligt je probleem ergens anders.

zoals je schreef zag je tijdens het starten de distributieriem niet meer draaien ? draaide de motor dan wel of ook niet ?

je kan hoogstens om te beginnen kijken of er geen tanden af zijn,erna afstelling controleren (merktekens).indien dit goed is het probleem ergens anders zoeken.

ben benieuwd..

Stefan

roccovh (0), 17 jaar geleden

de moter liep toen al niet meer nee, die sloeg af en wilde niet meer starten.

omdat ik er geen verstand van heb en ook even niemand in de buurt, werk je een zgn checklist af.
Accu? goed;
startmoter\? draait;auto schiet in versnelling vooruit;
ander stroomprobleem wellicht waardoor er geen ontsteking is? niet gevonden, alles heeft stroom wat stroom moet hebben;
aanslepen proberen? niet gelukt;

Toen viel op dat tijdens de startpogingen de distributieriem niet meedraaide terwijl dat volgens de opgetrommelde amateur kennis wel hoort te gebeuren.

Ik sta open voor suggesties??
Wie o wie?

mvdkant (0), 17 jaar geleden

eigenlijk heel simpel te controleren of je riem wel of niet kapot is, is via de wegenwacht manier.

draai de vuldop van je motorolie eraf, laat iemand de auto starten, als de ronde as die je ziet (de nokkenas) niet draait dan is je d. riem kapot.

je amateur kennis heeft gelijk dat bij het starten van je auto de riem moet draaien.

martin.

mvdkant (0), 17 jaar geleden

eigenlijk heel simpel te controleren of je riem wel of niet kapot is, is via de wegenwacht manier.

draai de vuldop van je motorolie eraf, laat iemand de auto starten, als de ronde as die je ziet (de nokkenas) niet draait dan is je d. riem kapot.

je amateur kennis heeft gelijk dat bij het starten van je auto de riem moet draaien.

martin.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.