close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat 1993: Drijfstanglagers

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: ABS/ADZ, Motorinhoud (cc): 1800, Vermogen (kw): 66

Ik heb het vermoeden dat de lagerschalen van een van de drijfstanglagers op onze Passat teveel speling krijgt en daardoor ratelt.
Het ratelen doet zich alleen voor bij vanuit lage snelheid en lage toeren gas te geven. Als je hoger in toeren rijdt hoor je het niet echt. Ook niet bij rijden op constante snelheid of stationair draaien.
Ook is het ratelen bij warme motor duidelijker hoorbaar dan bij koude motor.
De auto rijdt verder prima, het is alleen het metaalachtige ratelende geluid wat je hoort.

Voordat ik de lagerschalen op de gok ga vervangen: hoe stel je dit vast? Olie eraf laten lopen en opzoek naar metaaldeeltjes in de olie? Is er nog een andere methode om dit vast te stellen?

Geplaatst door

Vincent86c (270)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou er eerst eens iemand met de nodige kennis naar laten luisteren. Denk eerder iets van een kantelende zuiger ofzo. Drijfstanglager kun je alleen controleren door demontage en eventueel dmv speciaal gereedschap de speling te meten.

Lijken me in ieder geval geen kantelende zuigers. Motor is niet afgetrapt en verbruikt ook geen olie. Het geluid is ook niet echt tikken, maar echt ratelen.
Ik heb er al twee monteurs naar laten luisteren. Beide denken dat het geluid uit het onderblok komt of in ieder geval onderin de motorruimte. 1 van de monteurs suggereerde drijfstanglagerschalen, de andere wist het niet echt vast te stellen.

Dan is het simpel ? Carterpan er onderuit en controleren , kanelende zuiger komt wel eens voor bij deze motoren.
Bij drijfstanglager problemen is de oliedruk ook een probleem , lampje zal branden.
Deze motor heeft ook nog een pingelsensor , is deze niet defect?

Deze motor heeft nog geen pingelsensor. Is die net te oud voor. Het is overigens geen pingelen, wat ik in eerste instantie wel dacht. Heb de ontsteking al meerdere keren verdraaid, euro 98 getankt, injectorcleaner toegevoegd e.d., maakte allemaal niks uit.
Als de drijfstang eruit ligt gaat inderdaad het oliedruklampje branden en gaat de sensor piepen (heb ik al eens meegemaakt). Maar ik denk zelf dat de drijfstanglager nu nog in orde is, maar dat de lagerschaal wat speling vertoont. Als ik daar dus lang mee door blijf rijden zal het lager inderdaad stuk lopen en dan ben ik verder van huis. Ik ga de olie dan maar eens aftappen en op zoek naar metaaldeeltjes :-)

Als een drijfstanglager speling heeft, loopt ie in no-time kapot. Al eens langs een revisiebedrijf gereden om te laten luisteren? die moet toch wel kunnen horen of het een lager is of een andere oorzaak heeft. Ik weet niet of deze auto nog v of multieriemen heeft die je zelf moet spannen, maar bij sommige merken kan een veel te strak gespannen riem ook lagergeluiden (krukas) veroorzaken. Eventueel eens losgooien om te testen.

Klopt inderdaad. Auto heeft ook al eens kort gereden zonder multiriem. Ratelen onverminderd aanwezig.

Verder ook de distributieriem al eens gecontroleerd op timing, ontsteking opnieuw met lamp afgesteld, gecontroleerd op pingelen, uitlaat nagelopen op resonantie, bak tijdelijk gewisseld met een andere, maar ratelen blijft. Ik denk echt dat het uit het onderblok weg komt. Dan kan het haast niets anders zijn dan drijfstanglagers of krukaslagers.

Dus carterpan er af en controleren.
Olie ga je geen metaal deeltjes in vinden , niet anders dan olie opsturen .
Als je wel met het blote oog metaaldeeltjes ziet is het al te laat.

Dank, dat antwoord heb ik wat aan. Ik was in de veronderstelling dat je de metaaldeeltjes in de olie moest kunnen zien als een waas over de olie, maar als ik het zo lees is de kans dat ik dat met het blote oog ga zien vrij klein

Ik zou maar de gewone garageroutine volgen en dat is het meten van de oliedruk.

atte 10
badge vip badge

1 jaar

Ook al gedaan, viel binnen de normaalwaarden. Daarom gaat de oliedruksensor ook niet loeien.
Paar maanden geleden ook al voor de zekerheid oliepomp vervangen, ratelen is er toen helaas niet mee verholpen.

T valt natuurlijk niet mee, maar je kunt proberen een geluidsfragment te plaatsen.

Dat is niet te doen helaas. Ratelen doet zich alleen voor tijdens accelereren (vollast) vanuit lage toeren. Stationair is dit geluid niet op te wekken. Daarnaast is het vanuit het interieur denk ik lastig te vangen op audiofragment. Motorgeluid overstemd het ratelen op audio

Weet je zeker ddt het geen detoneren is ?
Drijfstanglager hoor je ook bij stationair lijkt me.
Wij kunnen eindeloos hier over blijven schrijven , uiteindelijk zal er toch actie moeten worden ondernomen.
Een goed motorrevisiebedrijf lijkt me een optie om die eens te laten luisteren.

Inmiddels zijn we eruit: het waren inderdaad ingesleten drijfstanglagers die het ratelen veroorzaakte.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.