Ik heb het vermoeden dat de lagerschalen van een van de drijfstanglagers op onze Passat teveel speling krijgt en daardoor ratelt.
Het ratelen doet zich alleen voor bij vanuit lage snelheid en lage toeren gas te geven. Als je hoger in toeren rijdt hoor je het niet echt. Ook niet bij rijden op constante snelheid of stationair draaien.
Ook is het ratelen bij warme motor duidelijker hoorbaar dan bij koude motor.
De auto rijdt verder prima, het is alleen het metaalachtige ratelende geluid wat je hoort.
Voordat ik de lagerschalen op de gok ga vervangen: hoe stel je dit vast? Olie eraf laten lopen en opzoek naar metaaldeeltjes in de olie? Is er nog een andere methode om dit vast te stellen?
Geplaatst door Vincent86c , lid sinds 7 jaar geleden
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.
8 Reacties
harry4203 PRO, 1 maand geleden
Ik zou er eerst eens iemand met de nodige kennis naar laten luisteren. Denk eerder iets van een kantelende zuiger ofzo. Drijfstanglager kun je alleen controleren door demontage en eventueel dmv speciaal gereedschap de speling te meten.
kaleido 1 PRO, 1 maand geleden
Dan is het simpel ? Carterpan er onderuit en controleren , kanelende zuiger komt wel eens voor bij deze motoren.
Bij drijfstanglager problemen is de oliedruk ook een probleem , lampje zal branden.
Deze motor heeft ook nog een pingelsensor , is deze niet defect?
harry4203 PRO, 1 maand geleden
Als een drijfstanglager speling heeft, loopt ie in no-time kapot. Al eens langs een revisiebedrijf gereden om te laten luisteren? die moet toch wel kunnen horen of het een lager is of een andere oorzaak heeft. Ik weet niet of deze auto nog v of multieriemen heeft die je zelf moet spannen, maar bij sommige merken kan een veel te strak gespannen riem ook lagergeluiden (krukas) veroorzaken. Eventueel eens losgooien om te testen.
kaleido 1 PRO, 1 maand geleden
Dus carterpan er af en controleren.
Olie ga je geen metaal deeltjes in vinden , niet anders dan olie opsturen .
Als je wel met het blote oog metaaldeeltjes ziet is het al te laat.
atte PRO, 1 maand geleden
Ik zou maar de gewone garageroutine volgen en dat is het meten van de oliedruk.
harry4203 PRO, 1 maand geleden
T valt natuurlijk niet mee, maar je kunt proberen een geluidsfragment te plaatsen.
kaleido 1 PRO, 1 maand geleden
Weet je zeker ddt het geen detoneren is ?
Drijfstanglager hoor je ook bij stationair lijkt me.
Wij kunnen eindeloos hier over blijven schrijven , uiteindelijk zal er toch actie moeten worden ondernomen.
Een goed motorrevisiebedrijf lijkt me een optie om die eens te laten luisteren.
Beste antwoord, geplaatst door Vincent86c, 2 weken geleden
Inmiddels zijn we eruit: het waren inderdaad ingesleten drijfstanglagers die het ratelen veroorzaakte.