Volkswagen Bora: Elektronisch probleem Bora TDI bij Starten...??

Bouwjaar: 1999, Motorcode: 1900 TDI

Hallo,

Ik heb een raar probleem:
Vanochtend startte ik mijn auto probleemloos.

Vanmiddag deed ik het contact aan en bleef ABS lampje continue branden, ging niet uit (ook knipperden allerlei lampjes alsog ik alarmlichten aan had staan, alsof er niet genoeg stroom meer was), Dus ik starten en de auto ging tekeer en wil niet starten. Na doorstarten viel de motor stil, dus geen kracht meer om te starten. Na 3 keer proberen en ging de motor opeens draaien. Draait vlekkeloos.

De motor draait eindelijk, dus ik deed het elektrische raam open en de motor verloor opeens kracht (alsof ie bijna uit ging (1 seconde))

Bij het starten is er geen rook ontwikkeling.

Wie weet wat dit is? Dit probleem is niet voor het eerst. Hij doet het af en toe, maar ik kan niet vaststellen wanneer dit probleem zich voordoet, heel afwisselend.

Hopelijk weet iemand raad mee.....alvast bedankt.

vwboratdii

Geplaatst door vwboratdii (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

jan T (20) PRO, 15 jaar geleden

nou zo telezen lijkt me dat er wel storingen in moeten staan dus lijkt me verstandig om deze eerst uittelezen.
verder is het verstandig om de massa kabel van de motor en startmotor eens goed na tekijken of er geen breuk in zit of dat er een los zit.

groetjes jan.

vwboratdii (0), 15 jaar geleden

Hallo Jan,
Bedankt voor je bericht. Klopt, uitlezen moet ik nog steeds laten doen, alleen die kerel heeft geen tijd. Kan iemand anders voor mij misschien doen, omgeving Utrecht?

Massakabels zal ik van het weekend controleren. Massakabel van de motor, waar zit deze ergens?

Vandaag nog een keer gebeurd. Vanochtend geen probleem. Om 5 uur na het werk, alweer hetzelfde probleem, maar nu iets opmerkelijks:

Motor startte net goed bijna ging ie te keer, afijn motor draait, ik deed het licht aan en motor ging gelijk uit....abs lampje knipperde.

Dat is een uitdaging voor jullie......Wie weet wat dit nou is? Kunnen de TDI niet meer draaien zonder stroom tijdens motor aan?

Hopelijk weet iemand wat dit is, alvast bedankt voor jullie reacties.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

geen tijd om uit te lezen ? is in 5 minuten gebeurt. een beetje universeel kan je ook helpen zonder afspraak.

vwboratdii (0), 15 jaar geleden

Precies John, hij werkt veel in de week en daardoor is ie vaak te moe.
Wie weet is er iemand anders die het voor mij kan uitlezen....
Ter aanvulling:

Vandaag heb ik het volgende gedaan...ik zette vanochtend de auto op contact en zag meteen dat de lampje in de tellerunit knipperden.....starten......de motor ging te keer (lees trillen) en de startmotor hield ermee op......alsof de accu geen spanning meer heeft....dus ik zet de lampen aan en weer uit....daarna contact uit en weer aan, dan start de auto goed. Het maakt niet uit wat ik doe, i.p.v. de lampen elektrische ramen open en dicht en het probleem is verholpen (voor effe).

Accu geeft 12,3V aan en bij stationair 14.5V. Startstroom is 600 A (dit moet eigenlijk 680 zijn) Kan dit het probleem zijn? Ik zie wel wat witte aanslag op de PLUS POOL op de accu, deze heb ik verwijderd aan de buitenkant, maar geen resultaat.

Ik hoop dat deze aanvullig handig is...bedankt.

vwboratdii (0), 15 jaar geleden

Vandaag de spanning op de accu laten testen door een elekto-specialist. De accu (80%) en Dynamo zijn goed.
Ik heb de auto nog niet uitgelezen, maar de accu heb ik even eruit gehaald, stom stom, nu zijn alle mogelijke foutcodes gewist...
Weet iemand waar ik de massaaansluitingen kan vinden in een vw bora? Ik wil deze namelijk allemaal 1 voor 1 checken.

Ik hoor het graag, bedankt.

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

foutcodes wis je niet als de accu losgekoppeld is .

Ary (0) PRO, 15 jaar geleden

Massapunt chassis zit naast de accu en het massapunt van de motor zit op een bout van de bevestiging van de bak aan de motor net boven de startmotor. Het lijkt op een massaprobleem..........

Gr. Ary

vwboratdii (0), 15 jaar geleden

@John: Dat is mooi, ik ga het zelf uitlezen. Ik ben bezig om de kabel te kopen.

@Ary: Inderdaad, het lijkt op een massaprobleem, vooral als ik op contact zet, dan zie ik al dat het problemen gaat geven door knipperende lampjes. Ook wanneer de auto net gestart is en dat ik daarna de lampen aan zet, waardoor de motor uitgaat.

Ik heb de accu helemaal losgehaald, ik heb de aansluitingen op de polen met een schuurpapier schoongemaakt. De massapunt aan de motor geb ik gevonden, deze zag er al schoon uit, heb ik niets aan gedaan. De andere massapunt naast de accu kon ik niet vinden. Waarschijnlijk zit dit onder de "accu-tafel"? Op de accutafel zitten 4 bouten en 2 ervan waren helemaal onder de accu-aanslag (witte poeder). Zit hieronder de massapunt? Hoe kan ik die bereiken? Moet ik die "accu-tafel" los schroeven?

Ik denk dat de massapunt onder de accu de boosdoener is, omdat ik al aan de bovenkant zie dat 2 moeren helemaal onder de accu-poeder zitten. Ik hoor het graag, en nogmaals mijn dank ;-)

arie549 (0) PRO, 15 jaar geleden

laat hem eerst eens uitlezen, desnoods bij een universeel....kan je misschien veel moeite en drukte besparen..

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

om een massaprobleem uit te sluiten, meet TIJDENS het starten, met een multimeter in VOLTstand, tussen de accu-minpool, en motorblok. De maximum waarde mag ongeveer 2 volt bedragen. Alles daarboven, wijst op een slechte massaverbinding.

Eenzelfde meting eventueel ook herhalen tussen accu-minpool, en het chassis om te achterhalen of het de accukabel of de massakabel van het motorblok is.

Groeten Marcel

vwboratdii (0), 15 jaar geleden

@Arie: Klopt, zal ik zeker doen.

@Marcel: Moet ik tijdens de meting de accukabel los halen? Wat bedoel je eigenlijk tussen de minpool en de motorblok? Is het de massakabel op de motorblok of gewoon op elke ijzer van de blok? De + op de motorblok en de - op de Minpool van de accu? En tussen de Minpool en de Chassis? - op de Minaccupool en + op de chassis van de auto? Heb ik het goed zo? Ik hoor het graag van je, bedankt.

En nogmaals voor allen, bedankt voor jullie reacties.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

welke pen je op welk punt houdt maakt niet uit, bij de meting moet je ALLE kabels aangesloten laten zitten. TIJDENS het starten meten.

Meet tussen de accu-minpool ( Dus gewoon de pen in het lood van de accupool zetten) en op een kaal stuk motorblok ( maakt niet uit waar, Aluminium is het makkelijkst, daar maak je met je meetpen een krasje in, zodat je goed contact kunt maken.

De multimeter in de VOLTstand zetten, en de wagen starten. Je meet nu in feite het spanningsverlies in de bekabeling tussen de accu-min, en het motorblok. Dit mag in de regel ongeveer 1 tot 2 volt zijn. Indien het meer is, is dit het teken dat er ergens een overgangsweerstand in de bekabeling zit. Om vast te stellen waar zich deze dan precies bevindt, meet je over kortere stukken ( accu-min naar chassis) enzovoort, totdat je je spanningsverlies gevonden hebt.

Groeten Marcel

vwboratdii (0), 15 jaar geleden

@Marcel: Bedankt voor je heldere uitleg.
Ik zal morgen testen. Je hoort nog van me. Bedankt.

vwboratdii (0), 15 jaar geleden

OPGELOST!!!

@Marcel: Ik heb jouw aanwijzing gebruikt, het lag niet aan de massakabels bij de accu (de spanning was heel minimaal). Ik heb ze toch schoongemaakt.
Toen ging ik verder kijken onder het stuurkolom, ik zag daar een blokje met relais 103 daaronder heb je 6 moeren waar kabels op aangesloten zijn en 1 ervan was de PLUS los. Deze vastgedraaid en starten maar.....gelukkig probleem opgelost. Ik ben er heel blij mee.

Allen dank voor jullie reacties!!! Super website.

hellbat (0) PRO, 15 jaar geleden

nou, veel succes dan maar zou ik zeggen

Groeten Marcel

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.