Hallo,
Ik heb een probleempje en hoop dat jullie mij kunnen helpen. Websites bouwen kan ik goed :) maar wat betreft auto's, ik ben maar een beginner :s
Het probleem is als volgt:
Soms (eigenlijk vaak) als ik bij een stoplicht sta dan is mijn toerenteller niet stabiel, hij blijft tussen 800 en 850 rpm bewegen. Soms gaat ie zelfs hoger (het lijkt net of ik een klein beetje gas geef, terwijl het niet zo is)
Ik heb vandaag een vag405 binnen gekregen en dus heb mijn auto gelijk uitgelezen.
In het begin kreeg ik twee foutmeldingen nl:
- 00515 Camshaft Position (Hall) Sensor (G40): No Signal.
- 00522 Voeler koelvloeistoftemperatuur (G62): Sporadic
Ik heb de aansluiting naar G62 (blauw Voeler koelvloeistoftemperatuur) los gemaakt en weer aangesloten en daarna de foutcodes gewist.
Foutcode 00522 krijg ik niet meer. Maar 00515 krijg ik nog steeds. De toerenteller is ook nog steeds niet stabiel.
Ergens heb ik dit gelezen:
foutcode: 00515
nl Nokkenas sensor (G40)
en Camshaft Position (Hall) Sensor (G40)
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
--------------------------------------------------------------------------------
Nokkenas Sensor (G40): No Signal.
Mogelijke oorzaken:
Bedrading naar G40 defect
G40 defect
Mogelijke oplossingen:
Controleer bedrading naar G40
Controleer / vervang G40
Controleer / vervang de Control Module
Opmerkingen:
Sommige oudere auto's tonen deze fout zolang de motor niet loopt. Als je twijfelt lees dan de foutcodes opnieuw uit bij draaiende motor. (bij mij geeft ie deze foutmeding in beide gevallen).
--------------
Waar kan ik de G40 vinden?
En hoe kan ik zien dat ie defect is?
En wat kost zo'n ding?
Zou dit ook invloed kunnen hebben op het verbruik van de benzine?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
de nokkenaspositiezender( g40) zit bovenin bij de distributie, je zult de distributiekappen los moeten maken om erbij te kunnen.
Aan de buitenkant kun je niet zien dat hij defect is, je kunt het signaal meten met een scopemeter, of de bekabeling naar de ecu doormeten met een multimeter.
Wat ie kost weet ik niet. gokje van mij zou rond de 50 euro uitkomen.
Groeten Marcel
Heeft deze G40 wel invloed op het lichtjes schommelen naar boven en weer naar beneden van de toerenteller wanneer de motor stationair draait?
16 jaar
dat kan, je motormanagement kan nu alleen afregelen op de krukaszender, en dit is minder nauwkeurig dan beide zenders.
Volgens Paulkelder ( VW goeroe ) kan het een slechte stekkerverbinding van de nokkenaszender zijn, dit omdat hij Intermitterend aangeeft.
Normaal is 'zo'n zender Of heel Of kapot.
Groeten Nand
bedankt voor uw reacties, en wat kunt u mij adviseren?
16 jaar
bekabeling doormeten, als alles ( inclusief stekkerverbinding) in orde is, zou je de sensor kunnen vervangen.
Groeten Nand
Schommelen van toerenteller kan ook een vervuild gasklephuis zijn, hier krijg je geen foutcode van te zien.
Gasklephuis reinigen en opnieuw inleren.
Temperatuursensor gaat ook vaak stuk en kan negatief het verbruik beinvloeden, deze zou ik gewoon preventief vervangen want die kost maar iets van 20euro.
Na resetten foutcode van temp sensor komt deze pas na een x aantal km gereden te hebben terug indien ie defect is, dus niet meteen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar