👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Beste mensen,
Ik zit hier al enkele dagen m'n hoofd te breken op een Ford Galaxy,maar omdat dit eigenlijk een VW Sharan is,heb ik de ijdele hoop dat de VW kenners onder jullie dit probleem kunnen helpen oplossen.
Het verhaal begint als volgt:-Ik krijg hier enkele maanden geleden een Galaxy ingeruild en verkoop deze vorige week aan een klant.
Ik ga de wagen in orde zetten voor de keuring en kom er bij het wegrijden uit de werkplaats achter dat hij niet harder dan 90km/h wil lopen.
De wagen heeft totaal geen sterkte. Ik zie,als ik hem op de brug zet,dat de regeling v/d turbo(VGT type) vastzit. We demonteren de turbo en maken deze inwendig volledig proper.Als ik nu de vacuumactuator met een vacuumpompje bedien,werkt deze perfect. Turbo teruggezet,maar de wagen valt na enkele keren gas geven in noodloop. Uitlezen geeft enkel foutcode P1557,zijnde laaddrukcontrole,regelgrens overschreden.
Ik heb ondertussen volgende lijst afgewerkt:-alle vacuumslangetjes gecontroleerd.
-het magneetventiel N75 van de turboregeling gewisseld
-de MAP-sensor gewisseld.
-de LuchtMassaMeter gewisseld
-de EGR klep gewisseld.
-de dieselkatalysator nagekeken of deze niet verstopt zat.
Al de onderdelen die ik heb gewisseld komen van een Passat van hetzelfde bouwjaar met dezelfde onderdeelnummers,en deze wagen loopt perfect.
Ik heb ondertussen de EGR afgedopt,en krijg nu geen foutcode meer,maar hij loopt nog steeds niet goed.
Als ik nu ga proefrijden,dan komt hij eerst niet op gang,maar na enkele tijd accelereert hij goed en loopt hij zoals het hoort.
Met het uitleesapparaat naast me in meetwaardeblok 11 zie ik dat de gevraagde laaddruk en de gemeten elkaar mooi opvolgen.
Nu de motor afgekoeld is,wil hij opnieuw niet goed lopen,als je nu het gaspedaal ver indrukt en lost,dan schud de motor stevig en lijkt het erop alsof de turbo zijn druk niet kan afblazen.Ook rookt hij dan stevig.
Maar als ik de stekker v/d MAP-sensor uittrek loopt hij echter als een trein.(geen uitlaatrook,niet schudden,vlot in de toeren klimmen)
Sluit ik de stekker terug aan,loopt hij niet.
Kan mij nu iemand verklaren waarom deze wagen met ontkoppelde MAP-sensor perfect loopt,en met aangesloten niet??????
Of beter nog,hoe los ik dit op?
Groetjes,
Patrick
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo, waarschijnlijk wek je met die afgekoppelde sensor laaddruk een zgn "noodloop" op, de auto rijdt dan naar omstandigheden nog best goed. Schroef de turbo eraf en laat die controleren bij een turbo revisie specialist. Hoogstwaarschijnlijk is het variabele deel defekt of niet juist ingesteld. Groet Jan227
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Sharan of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar