Beste,
ik heb hier iets vreemds aan de hand. De auto wil niet voorverwarmen; het gloeispiraallampje op het dashboard gaat aan en na 1 seconde dooft het weer.
Bij uitlezen zijn er geen foutcodes in het systeem aanwezig.
Bij een koude start slaat de motor moeilijk aan en eenmaal gestart produceert hij blauwe rook. Zodra de motor wat opwarmt, start hij direct en rookt niet meer. Dit probleem doet zich alleen voor bij koude starts, meestal in de ochtend.
Ik heb al meerdere onderdelen vervangen: de aansluitstekker voor de gloeibougies, alle 4 de gloeibougies, het relais voor het gloeisysteem, en de koelvloeistoftemperatuursensor op de motor. Ik heb ook de bedrading tot aan de zekering gecontroleerd en de zekering zelf is ook in orde.
Opvallend is dat als ik de stekker van de koelvloeistoftemperatuursensor loskoppel, alle 4 bougies wel oplichten en het spiraallampje in het dashboard langer brandt, ongeveer 4 tot 5 seconden, voordat het dooft.
Heeft iemand iets soortgelijks meegemaakt en kan diegene mij met deze probleem helpen? Alvast bedankt voor het meedenken en de moeite.
Geplaatst door Mark Nino , lid sinds 4 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.
4 Reacties
Monteur Senior, 3 maanden geleden
deze begint al te gloeien als je de linkerdeur openmaakt dit om het gloeien te versnellen zit er bij jou in je zekeringkast relais 137?
Monteur Senior, 3 maanden geleden
als ik me niet vergis heeft deze twee temp.zenders eentje voor je dashbord en de andere voor je gloeitijd als de motor op temp. is en je trekt de stekker van die zender af die jij hebt vernieuwd en je zet kontakt aan gaat je temp,dan weer omhoog? zo ja dan heb je de verkeerde
Monteur Senior, 3 maanden geleden
ik zeg het verkeerd,als jij de stekker eraf pakt en op kontakt zet en de temp. meter slaat uit wil dus zeggen dat het circuit nog intakt is en heb je de juiste zender vernieuwd
memos PRO, 3 maanden geleden
Is dit een motor met pompverstuivers? Want normaalgesproken gloeit deze auto met deze temperaturen niet voor. Dus dat brengt dat je op een verkeerd spoor.
Als het een pompverstuiver motor is (en daar ga ik vanuit) kan het aan de pompverstuivers liggen die uitgeslagen zijn in de kop. Door slijtage loopt de brandstof via de retour terug en heb je lucht in je systeem waardoor de kude start moeizaam gaat en wat langer duurt voor hij aanslaat.
Maar eerst zeker weten of dit een pompverstuiver motor is