Volkswagen Golf II: Golf 2 tikkend geluid vooraan, trekt naar links, geen homokineet

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 (EZ)

Hallo,

Ik heb al een tijdje een tikkend geluid vooraan bij mijn Golf 2 uit 86. Het geluid komt van rechtsvoor en daarvan ook al de complete aandrijfas vervangen en de homokineten zijn het dus niet. De auto is wel een flink stuk verlaagd en nog niet uitgelijnd, maar zon extreem getik kan daar niet van komen lijkt mij ? En extreem naar links trekken ook niet denk ik. Als de wielen vrij zijn is er geen getik te horen, er loopt dus ook niks aan ofzo. Verder niks te zien zo op het oog. (kan wat over het hoofd zien natuurlijk) En het Lijkt! weet niet zeker of het zo is dat het rechter wiel slomer draait dan de linker.

Geen idee zo wat het is eigenlijk. Verder geen problemen ofzo met de auto, gewoon topstaat verder. Misschien dat iemand mij wat dingen kan opnoemen wat misschien vaak voorkomt ofzo of wat het kan zijn ?

Alvast bedankt,

Gr Roel

RoelM

Geplaatst door RoelM (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

audia4 (0) PRO, 12 jaar geleden

binnenste homokineet loopt door het verlagen tegen de flens die aan de versnellingbak zit aan.

RoelM (0), 12 jaar geleden

zal er even naar kijken, maar lijkt me niet logisch dat dat het is eigenlijk want er rijden wel meer erg lage golfjes rond en heb nog nooit van dit probleem gehoord. maar ga nu naar de auto toe en kijk eventjes goed ernaar! bedankt voor je antwoord!

RoelM (0), 12 jaar geleden

Dit was het probleem dus niet, geen sporen van aanlopen, helemaal niks. ook met lopende motor geprobeerd. de bak ratelt wel een beetje maar niet overdreven veel. tijdens rijden is het getik weg met koppeling in.

RoelM (0), 12 jaar geleden

niemand die nog iets weet verder ? heb ook nog wel een oud filmpje van hoe het toen was. nu is het wel wat erger geworden al.

bij 1:00 hoor je het erg duidelijk : http://youtu.be/U_g4AHDzpzw

het is echt metaal op metaal getik/gebonk en ook te voelen in het stuur.

de Dokter (0), 12 jaar geleden

aandrijf as vernieuwd of een gebruikte as gemonteerd.

RoelM (0), 12 jaar geleden

gebruikte. maar het geluid was even erg. dus lijkt me vrij sterk dat het daar weg komt dan toch ? kan haast niet dat die 2 homokineten allebei even kapot zijn.

de Dokter (0), 12 jaar geleden

Van die leeftijd is het heel goed mogelijk.
Haal de homokineet maar uit elkaar en je zult vreemde "gaten" of slijtplekken ontdekken.
Ga toch maar voor een nieuwe dan.

RoelM (0), 12 jaar geleden

oke zal de oude homokineet eens uit elkaar halen dit weekend. weet u misschien niet iets anders wat het nog kan zijn wat zon geluid maakt wat ik ook nog kan checken ? ga zaterdag denk ik sowieso nog even alle rubbers controleren met een bandenlepel.

de Dokter (0), 12 jaar geleden

nee ik blijf bij de homokineet.
Maar kijk ook even goed naar wat Audia4 zegt, kijk of hij aan de binnenkant van de flens ook aanloopsporen heeft.

RoelM (0), 12 jaar geleden

binnenkant van de flens bedoel je waar die vertanding samen komt zeg maar ?

de Dokter (0), 12 jaar geleden

Nee, wanneer je de aandrijfas van de bak hebt los gehaald dan zie je de binnenkant flens.
dan moet je het zo bekijken dat wanneer de aandrijfas te lang zou zijn deze de homokineet tegen deze flens aan zou drukken / wringen.

aslee (0), 12 jaar geleden

kijk is ff naar je wielbouten
het klinkt vreemd maar, had mijn sportvelgen omgewisseld met een andere set 18" velgen, en toen opeens ook zo een geluid, terwijl ik dezelfde bouten had gebruikt, maar de tik kwam ook niet altijd.
was toen naar de garage geweest, die vond het ook apart.
maar daarna winterbanden op staal gezet, probleem weg.


ps. dit gedoe was tezamen met een verlaging gekomen, je hebt verschillende wielbouten, meet ze na, en vraag na welke jij nodig hebt, icm jou velgen, hoop dat dit de oplossing zal zijn.

gr. aslee

RoelM (0), 12 jaar geleden

aandrijfas niks aan te zien.
wielbouten is het ook niet. gebruik voor mijn originele vw bbs velgen gewoon bolkonisch wat ook in staal zit. met omgewisselde sets geen verschil. zijn ook originele wielbouten dus ook niet te lang ofzo.

zou het misschien niet in het differentieel kunnen zitten ? het ene wiel draait harder dan de andere. de ene kan ik met de wielen vrij zo met 1 hand tegenhouden en die andere haast niet.

de Dokter (0), 12 jaar geleden

Heb je alle kogels er uit gehad?

RoelM (0), 12 jaar geleden

nee dat nog niet. maar wat kan ik eraan doen als die aandrijfassen te lang zijn dan ?

en vind het raar dat dat mij overkomt terwijl er zoveel verlaagde golfjes zo laag of nog lager rijden en nergens last van hebben ?

zou het niet gewoon in het differentieel kunnen zitten ? want dat heb ik van een monteur gehoord. de aandrijfassen zouden gelijk al te lang zijn dan toch en niet gelijdelijk aan erger worden ? en dat die 2 assen beide precies hetzelfde geluid maken lijkt me ook vreemd. maar kan aan mij liggen natuurlijk. :P

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Als je een auto met veel kilometers gaat verlagen, zijn er nogal wat onderdelen in de auto welke in een andere stand komen staan. oa Fuseekogels, schokdempers en aandrijassen. Ook de silentblocs van de wieldraagarmen krijgen een nieuwe stand. Al deze delen hebben regelmatig van A naar B bewogen en de slijtage heeft zich beperkt tussen A en B. Door de nieuwe stand zal de beweging bv niet meer tot punt a zijn maar wel voorbij punt B. Daardoor kunnen onhebbelijke geluiden ontstaan.

Dus, alleen verlagen bij nieuwe of nagenoeg nieuwe auto's. Of de betreffende delen vervangen en de silentbloks opnieuw instellen.

Het is natuurlijk uit gen boze om de auto na het verlagen niet opnieuw uit te lijnen. Met name de sporing klopt echt niet meer.

RoelM (0), 12 jaar geleden

vandaag de aandrijfas eraf en helemaal de homokineten geinspecteerd. helemaal niks aan te zien. waren als nieuw van binnen. vond alleen het vet een beetje aan de dunne kant. naar mijn idee hoorde dat dikker. maar dus ga er nieuw vet in doen en gewoon weer monteren denk ik. iemand nog ideeen verder ?

cor van jaarsveld : dat is een typische reactie van mensen die niet van tuning houden ofzo. mijn golf is in een betere technische staat dan veel nieuwere auto's. u hebt de auto niet eens gezien. het is geen afgeragd sjonnie golfje met tupperware bumpers ofzo maar gewoon een net golfje alleen dan laag met originele bbs velgen. De schroefset is het enige wat aftermarket is. en ik ben er zelf ook netjes op.zit een compleet nieuwe schroefset onder met nieuwe domlagers en rubbers achter, kogels zijn allemaal goed en draagarm rubbers ook.

de Dokter (0), 12 jaar geleden

dus je hebt nu van 1 as beide homokineten helemaal uit elkaar incl. kogels? en er zijn geen loop sporen te zien?

RoelM (0), 12 jaar geleden

klopt helemaal

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=RoelM]vandaag de aandrijfas eraf en helemaal de homokineten geinspecteerd. helemaal niks aan te zien. waren als nieuw van binnen. vond alleen het vet een beetje aan de dunne kant. naar mijn idee hoorde dat dikker. maar dus ga er nieuw vet in doen en gewoon weer monteren denk ik. iemand nog ideeen verder ?

cor van jaarsveld : dat is een typische reactie van mensen die niet van tuning houden ofzo. mijn golf is in een betere technische staat dan veel nieuwere auto's. u hebt de auto niet eens gezien. het is geen afgeragd sjonnie golfje met tupperware bumpers ofzo maar gewoon een net golfje alleen dan laag met originele bbs velgen. De schroefset is het enige wat aftermarket is. en ik ben er zelf ook netjes op.zit een compleet nieuwe schroefset onder met nieuwe domlagers en rubbers achter, kogels zijn allemaal goed en draagarm rubbers ook.[/quote]
Hoewel ik er van uit gaat dat het niet je bedoeling is trap je me op mijn ziel met je commentaar.

Tuning houdt in, optimaliseren van prestatie en /of wegligging. Heb ik Jaren zelf gedaan. Ook auto's welke elders opgevoerd of verlaagd waren werden bij ons aangeboden met problemen. Meestal kwam het er dan op neer dan men zonder de consequenties van het wijzigen van de construktie te overzien, diverse zaken veranderd had.

De tik in de aandrijving van deze auto wijst erop dat niet alles ok is. En de wijze waarop je de adviezen becommentariseert wijst erop dat je technische kennis eigenlijk onvoldoende is om te overzien. wat je allemaal uithaalt.

Ik adviseer je alle gegeven adviezen op hun waarde in te schatten.

RoelM (0), 12 jaar geleden

ja ik bne ook blij met de adviezen, maar ik heb het gecontroleerd en daar zit het probleem gewoon niet in. dus ik vraag gewoon of het niet in de bak/differentieel kan zitten. omdat hij dus naar 1 kant trekt en 1 wiel draait als hij op bokjes staat ook harder dan de ander. de ene kan ik zo met de hand tegenhouden in de 4de versnelling en het andere wiel niet. ook zei ik al dat de bak een licht rammelend geluid maakt. dus vandaar.

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Het verschil in snelheid van het ene wiel tov de ander komt omdat de weerstand aan de ene kant groter is dan de ander. Het verschil hoeft minimaal te zijn om dat effect te hebben. Op zich hoeft het niets te zeggen over de kwaliteit van de aandrijving. Wel is het onbelast laten draaien met 1 wiel in stild=stand niet goed voor het differentieel. Normaal zal in een scherpe bocht de satelieten een paar omwetelingen verdraaien tov het satelieten huis. Er zijn daarom geen lagers in toegepast. Als een kant stistaat gaat de ander met dubbele snelheid draaien en kan (en zal) er wel degelijk slijtage optreden. Daarnaast bij een nieuw differentieel zul je ook rammelgeluiden horen.

Door het verlagen zal de binnenste aandrijfas een andere hoek maken dan voorheen. De kogels van de homokineet moeten daarom voorbij het einde vande baan welke ze jarenlang afgelegd hebben. Bij elke gedemonteerde en schoongemaakte homokineet is de oorspronkelijke baan duidelijk te zien. Als je met nu met een vinger langs de baan voelt mag je het einde niet voelen. zo ja dan is dat de oorzaak van de schok welke de aandrijfas te weeg brengt als de kogel voorbij dat punt moet, met de tik als gevolg. Let op, als er 3 kogels zijn toegepast heb je te maken met 6 te controleren banen op 1 koppeling. Natuurlijk mogen de kogels ook geen platte kanten hebben. deze hebben hetzelfde nadelig effect.

En nu nog wat anders. Het extreem naar links trekken?? is dat gekomen na de verlaging?? of was dat al eerder enigszins het geval.?

Het naar links trekken kan net zo goed in het rechter voorwiel zitten dan in het linker. Het kan ook veroorzaakt worden door een achterwiel.

Diagnose kan gesteld worden door de vierkant uitlijning te controleren.

Mogelijke oorzaken ervan zijn (naast speling ergens):

Verschil in sporing en/of camber van de achterwielen. (heeft scheef staan van stuurwiel tot gevolg. Waardoor voor verschil in caster in de gecorrigeerde rijrichting.
of verschillende velgen links en rechts (ET waarde) of verschillende spoor verbreders.

Kromme fusee, mc pherson, of draagarm. Verschillende silent blocs links en rechts of verschil in de plaatsing ervan.

Een uitlijn rapport moet meestal voldoende zijn om het euvel te kunnen lokaliseren.

obimaster (0), 12 jaar geleden

kan goed zijn dat je diff kapot is. zoals je zelf al aangaf, zijn die assen al wat lang, en verlagen doet daar nooit goed aan. ik ken iemand en die heeft zo al twee bakken kapot gereden. en had toen zijn cardans wat af gedraait en weer ingefreest enzo verder. als ik hem nog eens zie zal ik het nog eens tegoei vragen wat het was.

mvg

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

De aandrijfas krijgt door het verlagen wel minder ruimte in axiale richting, maar ook bij zware belasting en flink doorrijden over drempels komt de voortrein regelmatig in dezelfde positie te staan. Of met moet de uitslag begrenzing hebben verwijderd?? Ik kan me niet voorstellen de de VW zodanig is geconstrueerd dat dat het eerder genoemde probleem gaat geven..Wel kan ik me voorstellen dat er langere assen, bv van een ander type VW gemonteerd zijn bij een reparatie.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.