Mijn vriendin heeft pas een golfje gekocht, maar helaas krijg ik het niet voor elkaar hem netjes te laten lopen.
Auto start gemakkelijk, alleen loopt hij direct op 3 cilinders.
Bougies, rotor, verdelerkap, benzinefilter vervangen. geen verbetering.
Bij de VW dealer hebben ze alles nagemeten en ook compressie gemeten, alles in orde.
Wel bleek de waterpomp wat te lekken. Volgens de monteur zou de distributieriem 1 tandje verschoven kunnen zijn, waardoor je hetzelfde effect krijgt alsof hij op 3 cilinders loopt. Tijd om verder te controleren had hij niet (was zaterdag bij de expresservice).
Ik heb zelf al even de ontsteking iets verdraait, maar zowel beide kanten op geen verbetering. Dus maar weer terug naar de door mij gemaakte markering.
Als je met de auto rijd, op 3 cilinders en je komt bijvoorbeeld op 50 km/h, laat je gas wat los zodat de motor weinig kracht hoeft te leveren en het lijkt alsof alles nu goed gaat. Geef je weer gas, houdt hij gelijk wat in en loopt op 3 cilinders.
Wie weet raad ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
luchtlekkage is het eerste wat in me opkomt, kijk eens of de slangen rond het inlaatspruitstuk in orde zijn, en of de pakkingen tussen kop en spruitstuk nog heel zijn.
Let ook even goed op het gebogen slangetje wat van het inlaat spruitstuk, naar het plastic slangetje van de rembekrachtiger loopt. Deze willen veel kapot gaan, je moet er even aan wringen om het te zien.
Ik weet niet precies hoe het heet, maar als je via de gashendel gas geeft, hoor je bij het gasklephuis ? wel een zuigend geluid. Zodra het zuigende geluid over is, loopt de motor een stuk beter. Ik heb de deksel er al af gehaald, maar geen kool aanslag of zo, en alles ziet er redelijk schoon uit. Slangen etc ga ik morgen eens grondig bekijken, op het eerste oog zag ik er niets aan. Ik meld me morgen weer met resultaat, alvast enorm bedankt met het meedenken. (garage is op zich ook prima, maar nu moet ik al 1 uur onderzoekskosten betalen, voor het controleren wat ik zelf al heb vervangen, en dat is dan weer erg zonde als ze het dan niets eens oplossen :))
17 jaar
heeft deze een monopoint injectie (het gasklephuis bevat ook de centrale inspuitnozzle, deze spuit op de gasklep de benzine in, van boven is hij voorzien van een rond zwart deksel met vw logo wat met 3 boutjes sleutel 10 vast zit, en waaraan de aanzuigbuis richting luchtfilter zit.) Zo ja, haal hem er maar af, onder dit gasklephuis zit een rubber machet wat vaker stuk gaat.
Kunt het even op de volgende manier testen, laat de motor stationair lopen, en beweeg de hele inspuiteenheid, dan druk je het lek dicht. Als de motor beter of beroerder gaat lopen is het rubber machet stuk.
Garage waar je geweest ben mag zijn ogen uit zijn hoofd gaan schamen, dit is namelijk een gekend probleem...
De dealer heeft ze zo op de plank liggen.
Hmm, kan er niet echt iest op zeggen. Geen lekkages gevonden in slangen etc. Het gasklephuis bewegen gaat ook niet echt. Het lijkt wel of hij soms iets beter loopt.
Audia4 welke bedoel je van dit plaatje ?
[url]http://img219.imageshack.us/img219/5537/...[/url]
17 jaar
nummer 8
hmm,
ik zit al een tijdje te proberen of het ik plaatje direct in het bericht kan krijgen en niet alleen de link. Anderen lukt dat kennelijk wel, maar ik kan niet vinden hoe...
Nummer 8 dus, dacht ik eigenlijk wel aan het verhaal van audia4 te horen. Ik ga nu naar beneden de garage in en het spul even proberen los te halen, geef zo weer bericht. Bedankt vast.
17 jaar
Sorry, bericht heb ik even wat aangepast. De pakking tussen het gasklephuis zag er prima uit. Ik heb de boel voor de zekerheid schoongemaakt. Maar de onderaansluiting ziet er wel wat vreemd uit. Ik zie nog wel restanten van een pakking, maar verder zie ik niets meer. Ik zie wel dat de binnenkant van het onderste gedeelte van rubber is. Maar is dat alles of moet er toch echt de pakking in ?
http://img226.imageshack.us/img226/5332/...
17 jaar
MAN, das ijzer op ijzer, vervangen die hap, dat dicht van zijn leven niet meer.
Groeten Marcel
het geval waar we op de onderzijde van de foto tegenaankijken is waarschijnlijk de bottleneck, die is een beetje flexibel door het rubber wat tussen onder en bovendeel zit. (om wat beweging en trilling van de motor op te vangen) Meestal zit er ergens een scheurtje of is het rubber vergaan of los van het metaal. controleer hem maar eens goed, en realiseer je dat dit potdicht moet aansluiten.
De moeren van dit geval zitten aan de onderzijde van het spruitstuk.
succes er mee.
Hmm,
het rubber ziet er op zich best redelijk uit, maar dat er geen pakking tussen zit, vind ik wel vreemd. Je ziet nog wel sporen van een pakking die er gezeten heeft, maar er zit nu echt niets tussen, zoals hellbat schrijft staal op staal. het enige dat zou kunnen afsluiten is die rubber binnenkant, die ligt iets over de rand, want je ziet de indruk van bovenste helft. Als ik bij die slimme dealer (de wittebrug) zo'n pakking ga halen, hoe omschrijf ik dat als beste ? En wellicht dan gelijk maar die rubber binnenkant ook ? Enig idee hoe ik ze dat kan wijsmaken dat ze ook weten wat ik bedoel ?
(echt top dat er zoveel mensen reageren, ik denk dat we er zeker uitkomen :))
17 jaar
het is een onderdeel, ze noemen hem tussenflens. En idd moet het deel rubber dat er bovenuitsteekt afdichten op het gasklephuis.
Geen garantie, maar volgens mij is het artikel 030.129.765 G (zou er ergens wel opstaan ook)
Sloop hem er eerst maar eens helemaal af, dan kun je hem ook eens op je gemak bestuderen en weet je bij de dealer gelijk of je de goeie meekrijgt.
ik heb wel een plaatje van die boel, stuur mij maar even een pb, dan doe ik je hem toekomen.
Mail to repelsteeltje144@hotmail.com
Ik heb je zojuist gemaild als het goed is.
17 jaar
hij is onderweg...... succes er mee
Nou, die tussenflens zojuist opgehaald (53,70 ) en vervangen, jammer maar helaas. Volgens mij loopt ie wel iets beter, maar nog steeds op 3 pootjes. Verder nog suggesties.....
17 jaar
Net nog even een stukje met de auto gereden. Er lijkt een minimale verbetering speurbaar, maar het is zeker niet over.
Zoals gezegd, stationair redelijk goed. Wegrijden in 1 alleen met flink extra gas, loopt dan slecht. Zodra je een toerental bereikt waarna je minder vermogen nodig hebt, gaat hij ineens goed lopen/. Doorschakelen gas geven en weer slecht lopen. Bijvoorbeeld 50 in 3 gaat prima, mar in 5 niet.
Gelijk weer even onder de kap gekeken en wat mij opviel was dat alle waterslangen strak staan. Als je er in knijpt geven ze ook geen milimeter mee. Zou dat er wat mee te maken kunnen hebben ? De waterpomp lekt ook wat, maar misschien komt het dan daar door ? Help ??
17 jaar
gooit hij het koelwater ook uit het expansievat vandaan??
Laat hem eens met warme motor lopen zonder dop op het expansievat, komen er dan continue bellen naar boven?
(dop wel even heel voorzichtig met een zooitje lappen er tussen losdraaien, het water kan omhoog komen, er staat druk achter)
Nee volgens mij niet. Maar ik durfde hem nu even niet los te draaien. Was best een beetje warm geworden.
Ik ga hem nu weer even laten lopen met dop van expansievat.
edit: Nou, net de hele garage in de uitlaatgassen gezet. Motor aan, licht aan, kachel aan, achterruitverwwarming aan.
Tijdje draaien en ik zie netjes een straaltje water terug in het reservoir lopen. Ik heb niet zo lang kunnen doorgaan totdat de ventilator aan is gegaan en dus heb ik niet kunnen zien of de thermostaat uberhaupt eens open gaat.
Als ik goed nadenk heb ik die temp meter nooit echt naar bedrijfstemperatuur zien gaan.
In ieder geval, de slangen bleven nu gewoon netjes en er stond geen druk op. Zegt dat wat, of moet ik doorgaan tot de fan aangaat ?
17 jaar
Heb je de Bougie kabels al gecontr?
Weet je ook welke cil er"niet mee doet"?
Oiram
[quote=UNIVERSEEL11698]Heb je de Bougie kabels al gecontr?
Weet je ook welke cil er"niet mee doet"?
Oiram[/quote]
Hoi Aoiram,
ik heb het idee dat het cilinder 3 is (vanaf de verdelerkap gezien)
Als ik de bougiekabels omzet verhuist het probleem niet mee.
17 jaar
"ik heb het idee dat het cilinder 3 is"
Je moet zeker weten dat het een cil is of dat het meerdere
cilinders zijn.(om de storing goed te kunnen vinden)
Dit zou je zelf kunnen contr door de bougiedoppen een voor een los te nemen.(MET EEN GOED GEISOLEERDE TANG !!!)
Dan moet je echt goed kunnen horen dat hij "niet mee" doet.
(distributie zijde is cil1 dan cil2 ,enz,enz)
Je storing(belastingsafhankelijk en stationair en 1 cil) lijkt erg op een(vacuum probleem).
Op je inlaatspruitstuk zit (ook al door anderen vermeld)een
dikke vacuum slang van de rembekrachtiger in de beurt van het inlaat kanaal van de derde cilinder.
Haal hem desnoods even los en dicht het spruitstuk pijpje
op een of andere manier af,een lekke rembekrachtiger schakel je dan meteen ook uit (nog niet eerder gezien bij dit type maar zeg nooit nooit)
Lage brandstofdruk ,een vacuum lek(of zelfs verkeerde timing) denk ik aan als het meerder cilinders blijken te zijn.
Ik neem aan dat ze het computertje ook uitgelezen hebben?(en geen fout?)
Ik hoop dat je zo weer wat verder komt.
Oiram
Hoi Oiram,
morgen een afspraak gemaakt bij een garage, die kunnen hem eens uitlezen. Ik heb echt geen idee waar dit heen gaat. Ik heb volgens mij alle vacuum dingen al gecontorleerd, maar zonder resultaat.
17 jaar
Nou, zoals gezegd naar een uni garage geweest. Deze no-nonsense garage ging eerst meten. Al vrij snel bleek dat een bougiekabel niet helemaal lekker was. Bougie vonkte wel gewoon, maar kennelijk niet geneg voor een goed ontsteking. Bougie was ook al aangeslagen, ondanks dat hij net nieuw was. Setje nieuwe kabels erop en hij rijdt weer als nieuw. Jammer dat de VW dealer wittebrug dat niet kan vinden. Zeker jammer dat ze me al wel een faktuur hebben gestuurd voor het niet kunnen vinden van het probleem. Ik ga maar eens wat zeuren daar, want zij hadden als VW deskundige dat toch ook moeten kunnen vinden ?
17 jaar
Hallo, ik heb weinig verstand van auto's, maar ik heb precies dezelfde probemen gehad bij een Borgward uit 1957! Ja dan is het makkelijker oplossen, want er zit weinig in aan techniek
Het bleek een klep te zijn die te strak stond!! Was miniem, maar ging dus iets te snel open, en bij bepaalde (hogere snelheid) ging ie net goed....
Zal het wel niet zijn, want ik geloof dat je kleppen (jammer genoeg) helemaal niet meer kunt stellen, maar kan dus wel te maken hebben met de klep zelf of alles wat hem aandrijft.
Succes!
Kees.
17 jaar
Hee, jodukus.
Er zijn nog wel degelijk auto's waarvan je de kleppen moet stellen hoor, met name zware bedrijfswagenfabrikanten zijn huiverig om op Hydraulische klepstoter over te gaan, ivm de zware belastingen.
Ook Topmotoren, die specifiek gebouwd worden op hoog vermogen, hebben ook nog steeds klepstellers, dit in verband met het lage eigengewicht van deze constructie in verband met de hogere toerentallen ( massatrraagheid gaat dus een rol spelen).
Verder, low budgetmotoren, die alles zo goedkoop en simpel mogelijk willen houden.
Groeten Marcel
Nou, zoals gezegd naar een uni garage geweest. Deze no-nonsense garage ging eerst meten. Al vrij snel bleek dat een bougiekabel niet helemaal lekker was. Bougie vonkte wel gewoon, maar kennelijk niet geneg voor een goed ontsteking. Bougie was ook al aangeslagen, ondanks dat hij net nieuw was. Setje nieuwe kabels erop en hij rijdt weer als nieuw. Jammer dat de VW dealer wittebrug dat niet kan vinden. Zeker jammer dat ze me al wel een faktuur hebben gestuurd voor het niet kunnen vinden van het probleem. Ik ga maar eens wat zeuren daar, want zij hadden als VW deskundige dat toch ook moeten kunnen vinden ?
Iedereen die geholpen heeft, hartelijk dank. De golf loopt weer prima.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar