Volkswagen Golf: Golf 3 1.8 GL Variant (ADZ) Pruttelende uitlaat

Bouwjaar: 1996

Beste mensen,
Ik rijdt al een tijdje met een pruttelende uitlaat. In de garage laten controleren. Maar alles is goed zegt men. Het geluid is bij het midden van de auto te horen. Daar waar de katalysator zit.
Volgens de garage komt het eigenlijk bijna nooit voor dat de katalysator kapot gaat. Hij had het over een beginnende slijtage. Kent iemand dit probleem. Na het starten en als ik gas geef hoor ik het vooral. Alvast bedankt!

Ronald10414

Geplaatst door Ronald10414 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ronald, loopt je motor ook onregelmatig en hoor je ploffen uit de uitlaat? Daar zijn bij de 1800 een aantal bekende oorzaken voor, waaronder lekke vacuumslangen en slechte bougiekabels. Zoek eens in het archief, er staan zeker een aantal topics over.

Succes, Thijs

Ronald10414 (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Thijs.
Ja hij loopt ietwat onregelmatig (het lijkt een beetje op licht stampen)en ik hoor licht ploffende geluiden. Het is echter bijna niet te horen. Het pruttelen van de uitlaat (katalysator?) hoor je echter het duidelijkst. Hij verbruikt aan olie ± 3/4 liter op 2000 km. Ik heb wel eens gelezen dat door olie ook de katalysator kan beschadigen. De motor heeft wel ± 204.000 gelopen.
Voor de rest loopt de motor erg rustig en prima, al heb ik wel als ik op de snelweg rijdt (± 110-120) en ik neem iets gas terug dat hij heel even licht schokt, daarna loopt ie weer rustig.
met vriendelijke groet, Ronald

Thijs11395 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ronald,

Volgens mij heeft het pruttelen niet met je katalysator te maken, maar met het onregelmatig lopen van de motor. Hij hoeft bij deze km-stand nog lang niet versleten te zijn (het olieverbruik wijst daar dan ook niet op). Je zou eens in het archief kunnen zoeken op "RP" en "ABS", andere motorcodes van de 1800-motoren, daarmee vind je denk ik het snelst de meest voorkomende oorzaken.
Als het olieverbruik niet erger wordt dan dit, hoef je je om je katalysator geen zorgen te maken. Pas als je blauwe rook gaat zien. Dat je het geluid midden onder de auto het beste hoort, is denk ik eerder een beginnend lekje of een missend rubber.

Succes, Thijs

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.