Hallo,
Mijn Golf CL (66kw E2 Bouwjaar 1995) loopt niet meer mooi op LPG. (Necam)
De motor start zonder problemen op LPG en blijft ook stationeer zonder problemen op LPG draaien. Op het moment dat men het toerental verhoogd word bij ca 1900 toeren de gastoevoer onderbroken, de drooggasafsluiter en autogasafsluiter op de verdamper krijgen dan geen spanning meer en gaan dicht. (gemeten)
Dit fenomeen treedt ook op tijdens het rijden, men geeft gas en op een bepaald moment krijgt de motor geen brandstof meer. Alleen als men vol dooraccelereert is er niks aan de hand en kan men makkelijk tot 5000 toeren doortrekken. Probeert men daarna een constante snelheid aan te houden treedt er weer een jojo effect op. (motor gaat uit/aan uit/aan enz.)
Op benzine loopt de auto perfect en zijn er geen problemen.
Er zit inmiddels een nieuwe verdamper op, de gasverdeler is gereinigd en de vacuümslangen zijn OK maar dit alles heeft niet mogen helpen. Wat mij verbaast is dat er helemaal geen storingscode word aangegeven ook niet na resetten. (alleen code 12 maar dat is normaal als de motor niet loopt)
Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen, alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk krijgt de gascomputer geen TPS signaal.
Dit loopt via een groene draad onder de motorkap naar de TPS sensor.
De TPS sensor zit op het gasklephuis en geeft de stand van de gasklep (lees luchtklep) aan.
Deze klep bedien je met het gaspedaal.
Bij de moderne injectiemotoren regel je via je gaspedaal de luchttoevoer naar de motor en de computer regelt via de injectoren de brandstofdosering.
Hallo Kees,
Zou het ook kunnen zijn dat de MAP sensor defect is?
Ik heb de stekker van deze sensor losgegooid en nu is het wel mogelijk om een constante snelheid aan te houden. Het aan-uit-aan effect treedt dan niet meer op, het is dan alleen lastig om vanuit stilstand op te trekken.
Ik heb de volgende spanningen kunnen meten:
Motor uit. ---> 5V
Stationair ---> 1,27V
Op het moment dat men gas geeft daalt de waarde eerst tot ca. 0,8V om daarna weer te stijgen tot 5V. Is dit normaal of is dit een teken dat de sensor defect is?
Als de TPS sensor defect zou zijn zou men toch ook problemen op benzine moeten hebben, of niet?
Groeten,
Leon
16 jaar
Hallo Leon,
De spanning van 5 volt en 1,27 volt op de lambdasonde zijn prima, maar als je gas geeft moet de spanning naar mijn mening meteen omhoog gaan en niet even omlaag.
De computer gebruikt het tps signaal en mapsignaal om het gas te doseren.
Als de tps sensor stuk is moet je dat inderdaad ook op benzine merken, maar ik heb ook niet beweerd dat deze stuk is maar dat mogelijk de draad naar de gascomputer stuk of los is.
Heb je dat al gecontroleerd?
Groeten,
Kees
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar