close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Hoe het wiellager te persen

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: tdi

Hallo,

Hoe is de naaf uit het fuse te persen en er weer in? Er zijn geen duidelijke borgringen te vinden waarmee het lager geborgt zit en moet ik de nieuwe naaf compleet erin persen of is moet dit op een speciale manier? Heb geen zin in een kapot geperst lager


Alvast bedankt.

Martin

Geplaatst door

Martin Akema (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Oude naaf is er uit, hoe nu de nieuwe naaf er in de persen zonder het lager stuk te drukken?

Martin Akema 0

14 jaar

binnenring lager goed ondersteunen, naaf recht op het lager zetten, beetje voorspanning en controleren, en dan dr in persen..

cat.qatar 0

14 jaar

Klus geklaart maar wat een domme constructie want je zet kracht op de binnenlagerschaal en de frictie zit in de buitenschaal. Iets te ruig te werk en de boel is aan gort. Bedankt

Martin Akema 0

14 jaar

Nee, dit is een goede constructie, kunst is hier (zoals Qatar) al zegt, de binnenring ondersteunen als je de naaf erin perst. Net zoals je de buitenring ondersteunt terwijl je het lager erin perst. Dan het lager opsluiten met de meegeleverde circlip.

Als je dit doet, dan geen problemen met het beschadigen van het nieuwe lager.

Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

De naaf en het wiellager zijn één bij deze Polo. De binnenring is niet te ondersteunen, je moet het lager met naaf en al in één keer persen vandaar mijn vraag

Martin Akema 0

14 jaar

Google de vkba 3569 maar eens voor een afbeelding

Martin Akema 0

14 jaar

Hoe zwaar is de passing ?Wat is er tegen om het huis wat te verwarmen , dan heb je bijna geen pers meer nodig. Ik had deze constructie ook nog niet gezien. Een nieuwe flens is ook niet verkeerd. Ook positief en niets schoon te maken behalve de remschijf.

Punt 50
badge

14 jaar

Is speciaal gereedschap voor,dit zijn een soort van halve manen die je er tussen klemt.

erik2819 0
badge

14 jaar

Had deze ook nog niet eerder gezien.

Mooi dat het allemaal gelukt is.

Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

Alleen hoe je het nu gedaan heb zonder hulpgereedschap is mij niet helemaal duidelijk! Gaarne toelichting svp?

tedkroon 0

14 jaar

Ik heb geen speciaal gereedschap kunnen vinden. Er is ook bar weinig ruimte voor iets van gereedschap omdat de borgring in de weg zit en de naaf afgerond is. Ik heb alles brandschoon gemaakt ingespoten met viscotene vet. Het persen moet echt met beleid. Heel weinig druk op de pers en licht tikken met een hamer op het fuse tot dat de lagerschaal bijna in het fuse zit. Dan de borgring in de sleuf drukken met twee schroevendraaiers en het laatste stukje verder persen tot de borgring compleet is de sleuf van het fuse "klikt" en klaar is Kees. Ik was wel benieuwd hoe de proefrit zou gaan maar alles is nu goed.

Lager maakt als ie stuk is een heel apart, tijdens het rijden bijna niet te lokaliseren ,geluid. (ik dacht in de eerste instantie dat de dif lagers er uit lagen, klinkt net of er een electromotor met veel tegenzin moet meedraaien in het midden voorin de auto).

Kortom: het is te persen maar wel met beleid

Succes

Martin Akema 0

14 jaar

Verwarmen durfte ik niet aan omdat het fuse een redelijk zwaar gietijzeren huis is die, als ie warm is, niet snel afkoelt en misschien het lagervet en afdichtingen doet smelten. Persen ging mij goed af

Martin Akema 0

14 jaar

Dus als ik het goed begrijpt heb je via de flens met het kogellager in het huis geperst. Weliswaar met beleid. Mijn idee was om de ruimte tussen het lager en de flens op te vullen. Bijvoorbeeld met een stalen draad op de juiste dikte en dan zodanig dat de kracht niet via het lager overgebracht gaat worden. Of dit werkt is natuurlijk koffiedik kijken. Gelukkig zijn mijn voorlagers nog in orde maar als mij dit overkomt dan moet je wat.

Nog even een vraag: Wat heb je voor het geheel (flens+ lager) betaald?

Nog bedankt voor je info!!

tedkroon 0

14 jaar

Ik heb inderdaad de complete naaf geperst op de flens. Daarom heb ik vraag op problemcar gezet omdat dit tegen al mijn "kennis" indruist. De ruimte is niet op te vullen omdat de flens is afgerondt en de borgring ligt op de buitenschaal. Het lager heb ik vervangen door een SKF lager en die zijn aan de prijs. Er zijn goedkopere merken maar dit moest goed dus SKF voor +/- €150 met ABS

Martin Akema 0

14 jaar

Ok, bedankt voor je info!!

tedkroon 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.