close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf: Inhouden ABF tussen 2600 en 4000 toeren, maar niet altijd!!!!!!!

Bouwjaar: 1995, Motorcode: ABF

Dag Heren,

mijn auto houdt in sinds ik hem heb, tussen 2600 en 4000 toeren. Stationair staat ie ook een beetje te 'flodderen'. Op gas en op benzine doet ie precies hetzelde......Boven de 4000 rpm.loopt ie als een trein, onder de 2600 ook. Ik heb al de vlg.onderdelen vervangen; Bougies, bougiekabels, rotor en verdelerkap, temperatuursensor [wit onder onstekingshuis] sensor in luchtaanzuigbuis [iets voorbij het luchtfilterhuis]en alle vacuumslangetjes. Ik heb ook alle bedrading onderzocht op breuk ed.en waar twijfel aangesoldeerd, vervangen. Bovendien is de auto bij de dealer geweest en deze heeft de computer gechecked en deze is oke...dat geldt ook voor het tijdstip van ontsteken, nix mis mee. CO is ook goed. Auto is niet uitgelezen...alleen de computer is gecontroleerd op een juiste werking.

ALS IK HEM EENS FLINK INTRAP NAAR 6000 rpm.OF MEER DAN GAAT IE GOED LOPEN EN BLIJFT GOED LOPEN????????ALS IK HEM LANG STATIONAIR LAAT LOPEN EN DAN GA RIJDEN LOOPT IE OOK GOED!!!!!
HET LIJKT WEL ALSOF DE MOTOR NIET GOED WARM OF NIET WARM GENOEG WORDT, JEDOCH, IN KOUDE TOESTAND MOGEN DEZE PROBLEMEN OOK NIET VOORKOMEN EN DAT DOEN ZE DUS WEL.

Mijn probleem lijkt toch echt uit de onsteking te komen, dealer is dat met mij eens
Kort samengevat....daar waar temperatuur en ontsteking elkaar [moeten] beinvloeden gaat het mis...maar waar is dat??????

Alle suggesties zijn welkom,
Bij voorbaat dank,

Hans Barten

Geplaatst door

Toledo GT (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je de lambdasonde eens bekeken?
De lambda sensor meet het verbrandde mengsel en zo gaat de motor meer of minder benzine inspuiten.
De lambdasonde bevindt zich achter de uitlaatcollector en juist voor de katalysator.

GSI-men 0

18 jaar

Dag GSI men,

bedankt voor je reactie.....ik zal eens kijken of ik de lambda door kan meten, is ook nog afgetakt en via een relais geschakeld vanwege G3.......weet niet aan welke waardes die moet voldoen....weet jij dat toevallig????Zal eerst eens kijken of het relais waarmee de lambda bij mij geschakeld is nog werkt.

Bedankt, Hans Barten

Toledo GT 0

18 jaar

hoi

theoretisch gezien moet de lambda sonde een waarde 1 afgeven. Als je waarde kleiner is dan 1 dan heb je een rijk mengsel(=co gehalte hoog). Is daarentegen je waarde groter dan 1 dan heb je een arm mengsel.
Dus de lambda sonde zegt voortdurend tegen de injectoren hoeveel benzine ze moeten inspuiten. En als deze niet goed functioneert krijgt de motor meer of minder benzine waardoor de prestaties en de werking van de motor gaan veranderen


als jou gas systeem een injectiesysteem is dan raad ik jou aan om naar een gasinstallateur te gaan. Anderzijds als het een gewone gassysteem is ( dus dat het gas met de inkomende lucht naar de motor gemengd wordt met 1 buis)
dan zou je normaal gezien op gas helemaal geen problemen mogen hebben met de lambdasonde of luchtdebietmeter omdat dan je injectiesysteem overbrugd wordt.

GSI-men 0

18 jaar

Een goed werkende lambdasonde pendelt tussen de o en de 1 volt.
Mocht er een storing in zitten of de lambdasonde is kapot, dan pendelt tie niet meer.
Kortom hij blijft dan een zelfde spanning afgeven.
Dit zie je ook als een motor in zijn noodloop gaat door een storing.
En als ik jouw probleem zo lees, dan denk ik ook aan de sonde.
Dat tie niet snel genoeg reageert meer.

primera p11 0

18 jaar

Dag GSI men en Primera,

bedankt voor jullie info omtrend de lambda sonde en zijn waardes. Als het de lambda zou zijn moet mijn auto vlg. mij altijd slecht lopen maar dat is niet het geval. Ik heb hem wel gecontroleerd op zijn werken maar dan of hij constant werkt en niet misschien een storing vertoont, dit omdat er ook aan de bedrading van en naar de lambda is geknutselt ivm. G3 maar de sonde werkt in geval van een slecht en goed lopende motor hetzelfde, bedankt voor jullie reactie,

Hans

Toledo GT 0

18 jaar

Analise [naar aanleiding van alle reacties, nog steeds probleem niet verholpen maar wel al veel uit kunnen sluiten]

Lambda werkt perfect en is storingsvrij. [als deze niet goed is zou de auto nooit lekker kunnen lopen]
Ontsteking werkt perfect en is storingsvrij. [als deze niet goed is zou de auto nooit lekker kunnen lopen]
De injectoren zijn niet vervuild want ook dan zou de auto niet goed kunnen lopen.
Computer is gecontroleerd op al dan niet werken en was goed.
Ontstekingstijdstip is perfect.
Bougies zijn de goede [temp.]
Luchtmassasensor [in aanzuigbuis]is vervangen en gechecked en werkt naar behoren.
G3 inst.heeft geen invloed, probleem op gas en benzine eender.
Temperatuursensor is vervangen en op zijn werking gecontroleerd en is oke.

Deze laatste...temperatuursensor is waar mijn aandacht naar uitgaat...deze heb ik ook als eerste vervangen en gechecked. De temperatuur van mijn motor heeft heel veel invloed op het lopen/haperen. Jas ik hem door naar 6000rpm. en rijd daarna in alle mogelijke variaties loopt ie perfect...laat ik hem 15 min.stationair draaien en rijd daarna in alle variaties loopt ie ook perfect.
Ik heb zelf het idee dat er iets tussen temperatuursignalering en ontsteking niet lekker loopt en ben bang dat of mijn computer [die gechecked is bij de dealer] of een regelklep van het een of ander niet wordt aangestuurd hetzij door de computer hetzij door de bedrading vanaf de temp.sensor.
Motor goed op temperatuur loopt ie perfect....vlg.probleem;koud loopt ie ook scheise [hetzelfde probleem als wanneer ie wel warm maar niet [heet] op bedrijfstemp is].
Als iemand me kan me vertellen wat er gebeurt of gebeuren moet met de gegevens van de temperatuur sensor zou ik daar heel blij mee zijn. Gaan ze via de comp.naar een regelunit/klep of rechtstreeks bv.
Bedankt voor al jullie reacties zowel in de VW als in de Seat rubriek, laat ze maar komen,

Hans Barten

Toledo GT 0

18 jaar

Is de thermostaat wel goed dan.
Als je lang stationnair draait blijft die wel goed of als je hem flink doorhaalt.
Lijkt idd op temp probleem.
Als de thermostaat open blijft staan komt de motor ook niet goed op temp.
Maar dit zou je aan de meter moeten zien.

primera p11 0

18 jaar

Dag Primera,

je hebt gelijk...ik krijg al langer hoe meer de indruk dat dat alles is.....motor wordt inderdaad op de meter ook niet lekker warm...binnen wel en vrij snel...kan dat wel als je thermostaat naar de filistijnen is?????Dit houdt dan wel in dat als de motor koud is deze zo vervelend blijft lopen als hij nu doet, ben ik ook niet echt blij mee, maar goed..dat is dan van minder belang...thermostaat vervangen dus..

Bedankt voor je reactie,

Hans

Toledo GT 0

18 jaar

Meestal blijft het binnen ook kouder als normaal.
Als de thermostaat open blijft staan tenminste.
De auto is op de meter ook kouder dan normaal.
Laat ik het zo zeggen, heeft zich in de temperatuur een verandering voor gedaan.

primera p11 0

18 jaar

Dag Primera,

nee...integendeel....binnen is het en snel en ook heel erg warm [als je voor de warmste stand van je kachel kiest] dat vond ik ook al raar...de thermostaat is een van de eerste dingen die ik als veroorzaker van mijn problemen zag. Ik heb dat laten passeren omdat ook ik van mening was dat als je temp.meter [te] koud aangeeft en het in je auto toch lekker snel warm is je thermostaat wel moet werken. Zal eerst eens de auto vanaf koud laten warmdraaien en intussen de slangen voelen, in welke volgorde en wanneer welke slang warm wordt...zou ook iets uit op te maken moeten zijn....lijkt me verstandiger dan gelijk een nieuwe thermos monteren die uiteindelijk misschien het probleem niet oplost

Bedankt voor het meedenken,

Hans Barten

Toledo GT 0

18 jaar

Dag Primera,

nee...integendeel....binnen is het en snel en ook heel erg warm [als je voor de warmste stand van je kachel kiest] dat vond ik ook al raar...de thermostaat is een van de eerste dingen die ik als veroorzaker van mijn problemen zag. Ik heb dat laten passeren omdat ook ik van mening was dat als je temp.meter [te] koud aangeeft en het in je auto toch lekker snel warm is je thermostaat wel moet werken. Zal eerst eens de auto vanaf koud laten warmdraaien en intussen de slangen voelen, in welke volgorde en wanneer welke slang warm wordt...zou ook iets uit op te maken moeten zijn....lijkt me verstandiger dan gelijk een nieuwe thermos monteren die uiteindelijk misschien het probleem niet oplost

Bedankt voor het meedenken,

Hans Barten

Toledo GT 0

18 jaar

Schiet me net te binnen....zou ik toch ook verschil moeten merken met de sensor erop/eraf of doorgeschakeld????? Kan ik ook eens proberen.

ps.door een internal server error [niet bij mij] verstuur ik mijn bericht opnieuw en komen ze er soms 2 X te staan...nouja, beter dan helemaal niet

Toledo GT 0

18 jaar

Is idd ook te proberen, of erachter zien te komen wat die tempsensor aangeeft.
Maar dan moet die uit gelezen worden.
De dealer had hem toch alleen op storingen uit gelezen?.
De dealer kan ook de verschillende sensoren checken, als een tempsensor een verkeerde waarde aangeeft wil dat nog niet gelijk een storing betekenen, hij geeft immers een waarde aan.

primera p11 0

18 jaar

Dag Primera,

ik heb gemerkt dat ik nog specifieker kan zijn over de problemen met lopen in combinatie met de temp. Mijn temperatuur meter in mijn klokkenpaneel is verdeeld in eerst een soort streepje [=koud] dan een blokje [ ?] dan de streepjes verdeling [=warm tot heet]. Als de motor koud is geen problemen, in het blokje [laat ik het lauw noemen]probleem, als ie het blokje uit is geen probleem. Wat ik ook vreemd vind is dat als de wijzer bijna het blokje door is [ja, ik zit er echt op te wachten] loopt de temperatuur weer terug het blokje in, problemen houden dan dus aan. Ik heb eens zitten denken en ben tot de conclusie gekomen dat het wel eens zo zou kunnen zijn. Streepje=choke erop. Blokje is geen choke maar motor ook nog niet warm. Uit blokje thermostaat open en choke eraf. Nou nog kijken hoe ik dit kan ombuigen naar een fatsoen lopen. Het wordt ook weer winter en dan zal dit probleem nog langer aanhouden. Uitlezen bij de dealer gaat gebeuren zsm. moet nog wel ff de stekkertjes om uit te lezen bij de zek.kast gaan zoeken want deze zijn verplaatst ivm.inbouwen schakelaar G3

Bedankt weer voor je input,

Hans

Toledo GT 0

18 jaar

YES,

gevonden.......probleem zit in de koelvloeistoftemp.sensor.....koud geen probleem, geen massa doorgave.....warm wel massa doorgave maar te weinig zeker als de wijzer net los komt, probleem is dan dat de motor warm genoeg is om zonder choke te lopen maar nog steeds op de choke loopt en dus als het ware verzuipt, komt nu ook beter van zijn plek af...verklaart ook waarom CO te hoog was. Ga nu kijken waarom er te weinig massa[temp.] wordt doorgegeven, aan de sensor kan het niet liggen die is hagelnieuw, aan de aanvoer ook niet, meer dan genoeg massa. Ik heb ook nog een temp.sensor aan mijn G3 inst.hangen, eens kijken of die beter werkt dan hang ik mijn massa temp.uitvoerkabel mooi daar aan, nog suggesties...laat het me maar weten en bedankt,

Hans

Toledo GT 0

18 jaar

Ik zou het hetzelfde gedaan hebben.
Ik zou hem daar ook aan hangen.
Laat het nog even weten hoe het afgelopen is.
Of je daadwerkelijk van de problemen af bent.

primera p11 0

18 jaar

Heren [vlg.mij ook 1 dame],

ik heb goed en slecht bericht......
het slechte; het had totaal nix met temperatuur te maken, het deed wel zo vermoeden
HET GOEDE; Alexander had het op 2 juni al bij het rechte eind.....relais nr.30 op positie 3 [is een ouderwets brandstofpomp relais, zat al in mijn 74 er scirocco gti [dld]].

Hoe check je als je in de toekomst dezelfde problemen krijgt als ik HAD, maak een kabeltje en plaats deze op relaispootjes posities 30 en 87 .Probleem verholpen dan is of je relais defect of je bekabeling stuurt iets niet aan [2 opties; 86 en 86a zijn aansturingen om dit relais te laten werken, 1 van deze 2 komt van je bobine en zorgt ervoor dat als je motor niet meer draaid je brandstoftoevoer ook stopt, handig bij een flink frontaaltje] NIET ROND BLIJVEN RIJDEN ZONDER RELAIS. Uitzoeken wat het probleem is relais of bekabeling en maken.
Als iemand toevallig weet wat er op het relais binnen moet komen houd ik me aanbevolen,
30; constant +
85; massa
87; + uit [wordt geschakeld door relais al naar gelang er info/puls binnenkomt via 86 en 86a]
86 en 86 a aan 1 van deze ligt 1 of 15 van je bobine, andere weet ik niet maar zoek ik uit en plaats dit op problemcar.





Bedankt alweer eenieder die heeft meegedacht zowel in Seat alsook VW rubriek
Alexander for president

Groeten,

Hans Barten

Toledo GT 0

18 jaar

Dag Alexander,

bedankt voor de info en de verwijzing naar die AMT site...zeer interesant. Ik heb de paginas over het relais uitgeprint en ga ik morgen [als ik het relais ga bestellen] aan de chef werkplaats overhandigen.
Deze heeft ook heel erg mee gedacht over mijn problemen. Zou goed eens kunnen dat in de nieuwere motoren dezelfde relais aansturen. [bv. de nieuwe Leon heeft ook een 2.0-16v. in het programma zitten, motor lijkt verdacht veel op de mijne, op wat cosmetische wijzigingen na]
Bedankt maar weer, ik heb hem nu helemaal voor elkaar

Hans Barten

Toledo GT 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.