Volkswagen Vento: Kachelverwarming niet warm te krijgen!

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 / 66kw / ABS

Hallo,

Ik ben Alberto en bezit een VW Vento, 1.8cl 66kw, type abs.

Mijn verwarming is niet warm te krijgen.
- Slang van radiateur naar waterpomp is warm na vervanging thermostaat.
- Slang in schutbord is warm (bovenste), onderste lauw.
- Lekt geen koelvloeistof
- Motor word iets warmer ca.100 graden.
- Veel rookontwikkeling, witte rook.

Wat zou het kunnen zijn?

Alvast bedankt.

Gr.
Alberto.

abe17

Geplaatst door abe17 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Vento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

31 Reacties

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Veel witte rook is meestal niet zo geweldig teken. In combinatie met een kachel die niet warm wil worden, zou dat kunnen duiden op een lekke koppakking ( luchtvorming). Vraag is of er (erg) veel druk op het koelwater staat of blijft staan. Eigenlijk zouden de cilinders even afgeperst moeten worden om te zien of de pakking lek is. Eventueel is dit ook te meten met 'n uitlaatgastester (hc-waarde meten).

Gr.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dubbel gepost.

Santa (0), 17 jaar geleden

Witte rook is idd GEEN NIEUWE PAUS maar gewoon een lekke koppakking, helaas....
Je zult dan ook wel koelwaterverlies hebben..??

abe17 (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Nou ik verlies dus geen koelvloeistof, alleen als ie het eruit spuit omdat het blok te heet word. Sinds ik de thermostaat heb vervangen, rookt ie minder tot normaal. De slang die naar de thermostaathuis ging werd niet warm, nu dus wel...

Santa (0), 17 jaar geleden

Dus alles werkt nu weer?

abe17 (0), 17 jaar geleden

Hoi Santa!

Nee hij word nog warm zo'n 100graden, en kachel nog niet warm te krijgen.
Wil nu morgen de waterpomp vervangen.. Zit geen grote druk op en bij het
koelvloeistof. Slangen in het schutbord zijn gewoon warm , maar ik weet niet
hoe of wat??

Santa (0), 17 jaar geleden

Zit je thermostaat er wel goed om in....?
Waterpomp zou idd ook nog stuk kunnen zijn.
Zie je wel koelvloeistof in het expansievat stromen bij draaiende motor?

abe17 (0), 17 jaar geleden

Ja de nieuwe thermostaat zit erin zoals de andere eruit kwam!

Hoe kan ik het zien wat betreft het stromen van de koelvloeistof? Dunne slang er ff afhalen die naar
het expansievat loopt?

Santa (0), 17 jaar geleden

En bij die vorige thermostaat had je dit probleem NIET?

Bij een bedrijfswarme motor en voldoende koelvloeistof moet er, bij normaal stationair toerental, uit het bovenste slangetje op je expansievat een straaltje koelvloeistof komen. Je kunt dit zien wanneer je het deksel van het expansievat verwijderd. PAS OP VOOR HETE VLOEISTOF!
RUSTIG LOSDRAAIEN en er een doek ophouden!
Je hoeft dus in principe geen slangen los te halen.
Wanneer je dit kleine straaltje ziet, heb je in principe stroming in je koelsysteem.

abe17 (0), 17 jaar geleden

Oké en mocht ik stroming hebben? Ligt de oorzaak dan bij de waterpomp?
Best complex dit..

Santa (0), 17 jaar geleden

Ja. Indien je waterpomp stuk is (hij wordt bijv. WEL via de riem aangedreven maar het schoepenwiel aan de BINNENKANT draait niet mee) heb je dus ook GEEN stroming. De koelvloeistof wordt dan NIET door je koelsysteem rondgepompt en kan niet optimaal functioneren.

abe17 (0), 17 jaar geleden

En dat zou te maken kunnen hebben met een verwarming die geen warmte afgeeft?

Santa (0), 17 jaar geleden

Ja, want het koelwater wordt dan NIET rondgepompt.
Het blijft als het ware een beetje staan en dat zou ook kunnen verklaren waarom je temp. oploopt omdat je koelwater niet voldoende kan koelen.

abe17 (0), 17 jaar geleden

aha, ik ga morgen even een nw waterpomp monteren en dan laat ik het even weten!

Thanks, hopen dat dat het is?!

Santa (0), 17 jaar geleden

Je kunt ook eerst ff kijken in je expansievat of er vloeistof uit het slangetje komt..??
Als dit WEL het geval is, mag je er van uitgaan dat je pomp de vloeistof WEL rondpompt.
Dan zou lucht in het systeem nog een boosdoener kunnen zijn.

abe17 (0), 17 jaar geleden

JA je voelt het vloeistof er gewoon door stromen als ik bij bedrijfswarme motor het expansievat dop eraf draai, dus dat zit neem ik aan goed? Pff, verder zou ik het ook niet weten. Hij lekt ook geen vloeistof, hij zit nog op peil? Alle slangen warm..

Santa (0), 17 jaar geleden

Je ziet dus dat kleine straaltje?
Heeft de auto deze kwaal pas onlangs gekregen of altijd al gehad?
Toch geen slangen verkeerd om gemonteerd?
Wel de goeie thermostaat?
Indien dit allemaal 100% goed is, zou er nog lucht in het bovenste gedeelte van het systeem kunenn zitten.
Heb je ook al eens geprobeerd om te rijden ZONDER thermostaat?
In principe zou de motor dan "koud" moeten blijven.....

abe17 (0), 17 jaar geleden

Ja ik zie en voel het straaltje. Nee sinds anderhalve week!
Nope slangen niet verkeerd om gemonteerd.
Thermostaat is goed.
Bovenste gedeelte? Hoe zou ik dat kunnen ontluchten? Want echt alle slangen worden warm cq heet, dus dat zit goed, lijkt wel of ie niet goed doorstroom ergens!
Nee nog niet zonder thermostaat gereden, blijft ie dan koud en wat is dan koud?

Santa (0), 17 jaar geleden

Dan zou de motortemperatuur lager dan normaal moeten blijven, zeker tijdens het rijden.
Is niet toevallig je kachelBEDIENING stuk....?

abe17 (0), 17 jaar geleden

Zou daarom mijn motortemperatuur op kunnen lopen doordat mijn kachelbediening kapot is dan?

Santa (0), 17 jaar geleden

Neu, niet echt......

abe17 (0), 17 jaar geleden

EN koppaking is dat uit te sluiten nu of?

Santa (0), 17 jaar geleden

Ik blijf het vreemd vinden dat jij schrijft dat er nog steeds witte rook uit de uitlaat komt.
Witte rook uit de uitlaat is vocht.
Is het echt witte rook van koelvloeistof of gewoon zichtbare rook a.g.v. lage buitentemperatuur?
Indien je IN het expansievat kijkt terwijl de motor loopt, zie je dan ook belletjes omhoog borrelen?

abe17 (0), 17 jaar geleden

Hij heeft altijd wel iets meer gerookt dan menig andere auto's (ouderdom?) en de koppakking is 2 jaar geleden al eens vervangen. Het is niet overdreven witte rook, maar idd meer a.g.v. lage temperaturen buiten.

Dat ga ik ff nakijken, borrelen betekend?

Santa (0), 17 jaar geleden

Borrelen betekent lekke koppakking.

abe17 (0), 17 jaar geleden

Zegt het ook wat als de auto warm is en bij het remmen bijna afslaat en stottert bij het optrekken (rook ontwikkeling)?

abe17 (0), 17 jaar geleden

Nou ik haalde vandaag de oliedop eraf en zag een bruinige drap op de dop... zal wel verkeerd zijn!!

Santa (0), 17 jaar geleden

Dat KAN wel maar HOEFT niet.....
Deze "sludge" ontstaat OOK wanneer je heel veel korte stukjes rijdt.
Het is condensvorming welke zich vermengt met olie(dampen) en zich afzet aan de onderzijde van de olievuldop.
Simpel afvegen en eens een flink stuk gaan rijden. Zo kan het vocht verdampen en moet de sludge wegblijven.
Op afstand is heel moeilijk te zeggen wat de oorzaak van het stotteren is.
Ga niet de zaak te ingewikkeld maken door allerlei mankementen met elkaar in verband te brengen.

Borrelt het in je expansievat?
Is je koelvloeistof gewoon mooi helder?
Heb je GEEN koelvloeistof verlies?

abe17 (0), 17 jaar geleden

Het borrelen niet,
Koelvloeistof is zoals ik het erin gooide,
Hij heeft gisteren wel gelekt, na mijn rit 's ochtends!

Santa (0), 17 jaar geleden

Dan eerst maar eens zoeken waar dat lek zit....

abe17 (0), 17 jaar geleden

Ja , denk toch koppakking, want hij rookt echt erg! Vooral bij optrekken, dan komt er veel
wit / blauwige rook uit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Vento of stel zelf een nieuwe vraag.