auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen POLO 55 KW AUT: Knipperend olie lampje

Bouwjaar: 1999

Hallo,

Ik heb deze auto ongeveer een maand geleden gekocht. Voordat ik hem kocht heeft de garage hem helemaal nagekeken en ze zagen geen rare dingen.

Toen ik de auto ongeveer 3 dagen had, ging het olielampje ineens branden. Ik ben direct gestopt en omdat ik geen olie bij me had naar de dichtsbijzijnde garage gelopen ( dit was andere garage dan waar ik hem gekocht had) een monteur heeft vervolgens zonder te peilen een liter olie bijgevuld. Het olielampje was hierna weg.

Enkele dagen later reageerde de auto tijdens het rijden ineens niet mee op het gas, vlak hierna begon het olielampje te knipperen. Dit gebeurde op een rechte weg en ik reed ongeveer 80 km/per uur en dit ongeveer 10 minuten nadat ik onderweg was (met een vrij koude motor dus nog) nadat ik de auto uit had gezet, kon ik hem meteen weer zonder problemen starten. Het knipperende lampje was meteen verdwenen en er was niets meer aan de auto te merken. Ik heb de auto hierna naar de garage waar ik hem gekocht heb gebracht en hun hebben hem nogmaals nagekeken. Ze hebben niets kunnen vinden en alles op het gebied van de olie was in orde. Bovendien stond er geen storingsmelding in de auto. Wel bleek er teveel olie in de auto te zitten (ongeveer een cm boven het maximum) volgens de garage kon ik hiermee door rijden.

Ik heb weer enkele dagen probleemloos met de auto kunnen rijden, maar helaas gebeurde het na enkele dagen weer. Dit patroon blijft zich elke paar dagen herhalen. Het valt me op dat het altijd nog met een vrij koude motor is en altijd wanneer ik rond de 80 km / uur rijd en eigenlijk altijd nadat ik het eerste stuk een paar keer iets harder op heb moeten trekken, bijvoorbeeld voor inhalen, oversteken van het kruispunt of invoegen op een autobaan, wanneer ik het eerste stuk heel voorzichtig en langzaam optrek, dan heb ik dit probleem niet. Ook rijd de auto verder normaal en het probleem is ook elke keer na opnieuw starten meteen weg. Wel valt de auto ook regelmatig meteen na een koude start uit, wanneer ik meteen na de start een beetje gas geef, blijft hij aan (en soms wil hij alleen aan als ik tijdens het starten een beetje gas bij geef) overigens start hij (tot nu toe) wel altijd.

Ik heb het oliepeil nog een paar keer gepeild en dit blijft ongeveer hetzelfde (ik rij ongeveer 2000 km per week) de garage wil er wel nog een keer naar kijken, maar dan ben ik de auto wel weer een dag kwijt (voor mij ontzettend onhandig omdat ik mijn werk niet met openbaar vervoer kan bereiken en ook niet in een leenauto van de garage kan omdat ik alleen maar in een automaat mag rijden) bovendien hadden ze de laatste keer ook niets gevonden.

Heeft iemand een idee wat dit voor iets zou kunnen zijn? Kan dit iets kleins zijn? Of kan ik meteen rekenen op hoge kosten voor een auto die in orde zou moeten zijn en ik net een maand heb. Kan dit probleem te maken hebben met het feit dat er teveel olie in zit?

Geplaatst door

Astrid1984 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Correctie, 2000 km per maand ipv per week.

Astrid1984 0

6 jaar

Is het een rood lampje dat gaat branden of een geel lampje ?

Ik ga er even vanuit dat het rode lampje gaat branden.
Dit is een waarschuwing dat de oliedruk te laag is. En gezien jij aangeeft dat het altijd met koude motor is dan is de olie ook nog dik.

Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Mag ik vragen of de auto een onderhoudsbeurt heeft gehad bij aflevering ?
Het kan namelijk zijn dat het olie filter verstopt zit.

Ook kan het de druksensor zijn of bekabeling van de druksensor.

Dan kan het ook de oliepomp zijn die niet goed meer is.

En gezien de leeftijd van de auto kan ook het interne systeem vervuild zijn.
Misschien dat de vorige eigenaar(ren) niet zo kritisch waren met de onderhoud en lang met de olie hebben doorgereden.

Maar mijn advies is dat de garage het probleem moet oplossen, naar mijn mening was het probleem er al toen je de auto kocht.

ABruintje 0

6 jaar

Hoi,

Inderdaad een rood lampje. De auto heeft geen beurt meer gehad bij aflevering, maar de distributieriem en alles wat hij de distributieriem hoort (spanriemen enzo) was wel net vervangen.

Astrid1984 0

6 jaar

Welk lampje gaat er eigenlijk branden ?
Is dit een kannetje of staat er STOP ???

Als het een kannetje is dan is het wel degelijk de oliedruk en vind ik het vreemd dat de garage zegt dat het daar niet aan ligt ????
Blijven aandringen bij de garage, je hebt immers een auto gekocht waarvan je mag verwachten dat hij het normaal doet.
Hoe verklaard de garage dan het rode oliedruk lampje ?

Zoals ik het lees blijf ik erbij dat het de oliedruk is.
Hoeveel km's of tijd geleden is de laatste olie wissel geweest ?
Of wanneer is er voor het laatst een onderhoudsbeurt geweest ?

ABruintje 0

6 jaar

Er staat geen stop, alleen een knipperend olielampje en de auto stopt uit zichzelf ( ik heb hier al bijna een ongeluk door gehad) ik weet niet wat wanneer de laatste oliewissel of beurt geweest is.

Astrid1984 0

6 jaar

Het knipperende olielampje is trouwens inderdaad het oliekannetje.

Astrid1984 0

6 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.