Mijn Golf verliest koelvloeistof uit het expansievat. Vandaag bij koude motor weer vloeistof bijgevuld. Bij opwarmen van de motor stijgt het vloeistofpeil en loopt er een straaltje koelvloeistof ergens onder uit het expansievaatje. Soms wordt de radiatorslang bij opgewarmde motor hard en lekt het vaatje niet. Ik ben zelf bang voor de de koppakking. Maar uitwendig is alles droog. Er staat zo'n 190.000 km op de teller en hij heeft al eens een koprevisie gehad. Kan de lekkage nog ergens anders aan liggen? Wie kan mij verder helpen?
Alvast dank voor je reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan zijn dat je thermostaat niet meer open gaat of dat de dop van het expansievat defect is.
ben geen prof maar particulier, echter misschien heb je hier nog wat aan
wanneer je pakking inwendig lekt kun je dit merken aan witte uitlaatgassen (water-stoom) echter wat lastig om te beoordelen met dit koude weer. Dan lijkt elke uitlaatgas snel wit.
Inderdaad kan het ventil van expansievat defect zijn waardoor er zich geen druk kan opbouwen in dit vat en de koelvloeistof eruit gedrukt wordt.
thermostaatklep kun je zelf testen. deze eruit sleutelen en op het gasfornuis in een pannetje water leggen. Wanneer het water gaat koken moet de klep opengaan.
succes
16 jaar
Leon,
Je schrijft dat bij opgewarmde motor de radiateurslang hard wordt. Het koelsysteem komt altijd onder een zekere druk te staan bij warme motor. De radiateurslangen voelen dan harder aan dan wanneer de motor koud is. Evenwel moet je zo'n "opgewarmde" slang nog wel iets in kunnen drukken. Bedoel je te zeggen dat de slang harder aanvoelt dan normaal? Het stijgen van de koelvloeistof in het expansievat is op zich ook wel normaal bij het opwarmen van de motor. Die stijging moet echter geen abnormale vormen aannemen. Uit je verhaal maak ik op dat het expansievat als het ware "overloopt". Ik ga ervan uit dat er niet teveel koelvloeistof in het systeem zit. In koude toestand moet het koelvloeistofpeil ergens tussen de minimum- en maximum indicatie staan. Je blijkt dus ook telkens koelvloeistof bij te moeten vullen. Wat geeft je koelvloeistoftemperatuurmeter aan? Als je die niet hebt, gaat dan het rode indicatielampje voor een te hoge temperatuur niet branden?
Is er wel gewoon doorstroming door de radiateur aanwezig? Heb je bij geopend expansievat en draaiende motor gekeken of er gasbellen het tankje in worden geblazen? Als het laatste het geval is, zouden die gasbellen kunnen wijzen op een lekke koppakking, waarbij (verbrandings)gassen in de koelvloeistof worden geperst.
Het (verbrandings)gas "pompt het koelsysteem als het ware op", waarbij het teveel aan volume, in dit geval o.a. koelvloeistof via het expansievat afgevoerd wordt.
Je kunt bij een garage laten testen of er uitlaatgas(resten) in de koelvloeistof aanwezig is (zijn).
Succes ermee!
groet,
André
16 jaar
[quote=Audidriver73]Kan zijn dat je thermostaat niet meer open gaat of dat de dop van het expansievat defect is.[/quote]
OK, bedankt voor de hulp. De koelventilator slaat wel aan (en uit). Betekent dit dat de thermostaat dan ok is of kan hij dan toch stuk zijn?
16 jaar
[quote=Taco7]ben geen prof maar particulier, echter misschien heb je hier nog wat aan
wanneer je pakking inwendig lekt kun je dit merken aan witte uitlaatgassen (water-stoom) echter wat lastig om te beoordelen met dit koude weer. Dan lijkt elke uitlaatgas snel wit.
Inderdaad kan het ventil van expansievat defect zijn waardoor er zich geen druk kan opbouwen in dit vat en de koelvloeistof eruit gedrukt wordt.
thermostaatklep kun je zelf testen. deze eruit sleutelen en op het gasfornuis in een pannetje water leggen. Wanneer het water gaat koken moet de klep opengaan.
succes[/quote]
Bedankt voor het meedenken. De koelventilator slaat wel aan en uit. Is de thermostaatklep dan in orde of kan hij dan toch stuk zijn?
16 jaar
[quote=AD298]Leon,
Je schrijft dat bij opgewarmde motor de radiateurslang hard wordt. Het koelsysteem komt altijd onder een zekere druk te staan bij warme motor. De radiateurslangen voelen dan harder aan dan wanneer de motor koud is. Evenwel moet je zo'n "opgewarmde" slang nog wel iets in kunnen drukken. Bedoel je te zeggen dat de slang harder aanvoelt dan normaal? Het stijgen van de koelvloeistof in het expansievat is op zich ook wel normaal bij het opwarmen van de motor. Die stijging moet echter geen abnormale vormen aannemen. Uit je verhaal maak ik op dat het expansievat als het ware "overloopt". Ik ga ervan uit dat er niet teveel koelvloeistof in het systeem zit. In koude toestand moet het koelvloeistofpeil ergens tussen de minimum- en maximum indicatie staan. Je blijkt dus ook telkens koelvloeistof bij te moeten vullen. Wat geeft je koelvloeistoftemperatuurmeter aan? Als je die niet hebt, gaat dan het rode indicatielampje voor een te hoge temperatuur niet branden?
Is er wel gewoon doorstroming door de radiateur aanwezig? Heb je bij geopend expansievat en draaiende motor gekeken of er gasbellen het tankje in worden geblazen? Als het laatste het geval is, zouden die gasbellen kunnen wijzen op een lekke koppakking, waarbij (verbrandings)gassen in de koelvloeistof worden geperst.
Het (verbrandings)gas "pompt het koelsysteem als het ware op", waarbij het teveel aan volume, in dit geval o.a. koelvloeistof via het expansievat afgevoerd wordt.
Je kunt bij een garage laten testen of er uitlaatgas(resten) in de koelvloeistof aanwezig is (zijn).
Succes ermee!
groet,
André[/quote]
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. De slang voelt inderdaad harder aan dan normaal. Als hij koud is dan is de slang makkelijk in knijpen. Als de motor warm is dan is inknijpen moeilijk. Het stijgen van de koelvloeistof in het expansievat neemt abnormale vormen aan en loopt inderdaad over. Ik moet inderdaad vaak koelvloeistof bijvullen. De koelvloeistoftemperatuurmeter geeft altijd al een (te) lage temperatuur aan en dat is nog steeds zo. Hij komt nooit boven de 70 graden. Ik weet niet of er wel voldoende doorstroming door de radiateur aanwezig is, maar hij is hooguit twee jaar oud. (Is nieuw vervangen i.v.m. aanrijding van een hert). Ik ga morgen met een geopend expansievat en draaiende motor kijken of er gasbellen het tankje in worden geblazen. Ie hoort het nog.
16 jaar
André, Bedankt voor de uitgebreide uitleg. De slang voelt inderdaad harder aan dan normaal. Als hij koud is dan is de slang makkelijk in knijpen. Als de motor warm is dan is inknijpen moeilijk. Het stijgen van de koelvloeistof in het expansievat neemt abnormale vormen aan en loopt inderdaad over. Ik moet inderdaad vaak koelvloeistof bijvullen. De koelvloeistoftemperatuurmeter geeft altijd al een (te) lage temperatuur aan en dat is nog steeds zo. Hij komt nooit boven de 70 graden. Ik weet niet of er wel voldoende doorstroming door de radiateur aanwezig is, maar hij is hooguit twee jaar oud. (Is nieuw vervangen i.v.m. aanrijding van een hert). Ik ga morgen met een geopend expansievat en draaiende motor kijken of er gasbellen het tankje in worden geblazen. Je hoort het nog.
16 jaar
Taco, Bedankt voor het meedenken. De koelventilator slaat wel aan en uit. Is de thermostaatklep dan in orde of kan hij dan toch stuk zijn?
16 jaar
Audidriver73 bedankt voor de hulp. De koelventilator slaat wel aan (en uit). Betekent dit dat de thermostaat dan ok is of kan hij dan toch stuk zijn?
16 jaar
[quote=rotax]Audidriver73 bedankt voor de hulp. De koelventilator slaat wel aan (en uit). Betekent dit dat de thermostaat dan ok is of kan hij dan toch stuk zijn?[/quote]
Dan zou de thermostaat inderdaad in orde moeten zijn. Word de radiator zelf ook warm (ik denk het wel) anders zou de ventilator niet kunnen aanslaan.
[quote=Audidriver73][quote=rotax]Audidriver73 bedankt voor de hulp. De koelventilator slaat wel aan (en uit). Betekent dit dat de thermostaat dan ok is of kan hij dan toch stuk zijn?[/quote]
Dan zou de thermostaat inderdaad in orde moeten zijn. Word de radiator zelf ook warm (ik denk het wel) anders zou de ventilator niet kunnen aanslaan.[/quote]
Audidriver73 bedankt voor je reactie. Alles wordt warm maar de kachel werd vandaag niet warm. Vandaag is het onvermijdelijke gebeurd. Met kokende motor gestrand. Alle koelvloeistof is bij opwarmen van de motor uit expansievat geperst. Anwb heeft me naar een garage gesleept. Koppakking getest d.m.v. een verbrandingsgastester. Er blijken geen gassen in de koelvloeistof te komen. De koppakking zou dus nog goed moeten zijn. Anwb en garage denken aan defecte waterpomp of vastzittende thermostaatklep. Kan pas de 16e terecht voor reparatie.
16 jaar
Dat is minder, de reden dat de verwarming het niet deed zou kunnen dat er te weinig koelvloeistof in gezeten heeft.
Waterpomp zou ik zeggen van niet omdat radiator wel warm wordt, dus wordt de koelvloeistof ook rondgepomp. Als je bij koude motor de dop van het expansievat eraf draait en motor laat lopen, komt er dan een dun straaltje uit de kleine slang die aan de bovenkant zit? Zo ja, dan is de waterpomp in orde normaal gesproken.
Geen idee. Zou ik moeten proberen. Loopt het dan uit het expansievat of juist er in?
16 jaar
[quote=corne1825]Ik heb ongeveer een gelijk probleem met een Audi A4 Avant 1900 TDI uit 1999.
Uit het overlooptuitje onderaan het expansievaatje wordt koelvloeistof geperst.
Als ik een 800 km gereden heb ben ik ongeveer 1 liter kwijt.
De dop heb (waar een klep inzit) ik al vervangen, was wel van een sloper dus??
Als het tankje leeg is en ik draai langzaam bij een afgekoelde motor de dop los, dan komt er vanuit de slang weer wat koelvloeistof terug het vaatje in.
Ben vorige week naar oostenrijk geweest en moest even snel iets verzinnen.
Heb een slangetje aan het tuitje gemonteerd, deze in een lege fles van de koelvloeistof geleid.
En kon dus na zo'n 600 Km de fles ledigen in het expansievaatje.
Ik weet dat dit de oplossing niet is maar, wat kan de oorzaak zijn??
Motor komt mooi op temperatuur, kachel wordt normaal warm, geen koelvloeistof bij de olie.
En verder is alles oke, wil het wel laten repareren, maar moet wel eerst weten wat defect is.
Iemand een idee??[/quote]
Het is normaal dat er via het kleine slangetje koelvloeistof terug naar het expansievat loopt. Ik zou als ik u was eens kijken of de waterpomp niet lekt, komt veel voor. Wanneer is de distributieriem het laatst vervangen en is toen ook de waterpomp vervangen?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar