Volkswagen Golf III : koppelingskabel verstellen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 GTI 8v

Ik heb vandaag mijn versnellingsbak vervangen maar nu ben ik net gaan proefrijden.
Tijdens het rijden kwam ik erachter dat mijn koppeling slipt wanneer ik wat toeren maak. Ook merk ik dat de koppeling veel te hoog zit.
Bij mijn vorige bak heb ik hier nooit problemen mee gehad dus denk ik dat het aan de kabel ligt. Deze gaat niet ver genoeg terug.

Nu heb ik gelezen dat er standaard een zelfstandige koppelingskabel gemonteerd zit welke niet te verstellen is.
Wel moet de kabel op de een of andere manier te resetten zijn zodat deze langer wordt.

Heeft iemand hier ervaring mee en enig idee of dit ook echt kan. Mocht dit niet het geval zijn, wat zijn dan mogelijke andere oplossingen?

Ik wacht graag op jullie reacties.

mvg,

Djarno

djarno

Geplaatst door djarno (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

Kabel aan de bak loshaken. Dan moet 1 persoon het pedaal helemaal strak omhoog trekken en dan kan je de buitenkabel zo terug drukken. Om de verstelling zit een borglus die je dan kan inhaken zodat de kabel niet weer terug schiet. Mocht het mislukken: pedaal 1 x helemaal onderin drukken en dan het verhaal weer opnieuw.

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

De kabel schiet bij het los maken zowiezo naar zijn eindpunt , je zult dus het zelfstellende mechanisme moeten resetten , zoals hans beschrijft , maar mijn vraag is , van hoe heb je hem er uberhaupt op gekregen , zonder de kabel te resetten ?
Druklager en hevel zijn wel goed gemonteerd.
De reden van de bak vervanging is toevallig niet , dat de oude gebarsten was , en er nu versnellingsbak olie op de plaat gekomen is .

djarno (0), 11 jaar geleden

Ik heb de bak vervangen omdat in de oude waarschijnlijk een bout is afgebroken welke een gat in de behuizing heeft geslagen.
De oude bak maakte al een half jaar lang een raar geluid en was nu dus echt kapot.

Nu heb ik de kabel kunnen monteren door de hevel op de versnellingsbak op te krikken en vervolgens heb ik de kabel gemonteerd. Ik vond al dat dit moeizaam ging en vroeg me af of dit zo wel hoorde.
Gelukkig zijn die vermoedens nu bevestigd. Morgen ga ik op bovenstaande manier proberen de kabel te resetten.

Hartelijk dank voor de snelle reacties!

djarno (0), 11 jaar geleden

Het probleem met de koppelingskabel leek opgelust tijdens de proefrit. Alleen merk nu dat de koppeling af en toe gaat slippen en af en toe gewoon goed oppakt. Kenmerkend is dat wanneer ik terugschakel naar de 2e versnelling de tanden knarsen net voordat hij in de versnelling staat.
Bij andere versnellingen is er niks aan de hand.

Weet iemand of dit een bak probleem is of misschien toch een koppelingsprobleem?

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Toen de bak kapot ging is er toen geen olie over de drukgroep en plaat gelekt , komt namelijk vaker voor , en meestal is de boel dan vet.
Koppeling wel gecontroleerd ?
Kabel reset zich niet vanzelf.
Bak is gebruikt ? olie gecontroleerd , deze bakken gaan bij bosjes, synchromesch slecht.

djarno (0), 11 jaar geleden

Zou kunnen dat er dan idd olie op de plaat of drukgroep is gekomen. De tweede versnelling is nu wel weer gewoon goed zolang ik maar rustig schakel. Heel af en toe doet hij het nog. Er zit wel een tweedehands bak onder omdat een gereviseerde of nieuwe net zoveel waard is als de auto. Overigens heb ik wel nieuwe bakolie erop gedaan. Maar ik heb de kabel gereset op de manier zoals hierboven omschreven staat. Dan zou het goed moeten zijn toch? Maar om de koppeling en of drukgroep vetvrij te maken moet zeker heel de bak er weer af?

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Inderdaad , het is achteraf altijd makkelijk praten , maar waarom niet even los gepakt om te controleren , ik vrees dat de plaat/drukgroep misschien ook wel eens aan zijn einde kan zijn , zeker als deze vet is geworden.

djarno (0), 11 jaar geleden

Ik heb het niet los gehad omdat het eigenlijk allemaal super goed werkte, ook de oude bak schakelde nog perfect ondanks dat gat waaruit de olie lekte. Aan de koppeling heb ik nooit iets gemerkt dat het niet goed zou zijn, dus ben er misschien te makkelijk vanuit gegaan dat het nu gewoon goed zou moeten zijn. Maar dat is inderdaad achteraf...
Synchromesch, drukgroep of koppelingsplaten zullen dan wel wat geleden hebben door waarschijnlijk de olie die is gelekt uit de oude bak.

kaleido 1 (1830) PRO, 11 jaar geleden

Synchromesh , niet zozeer , deze zit in de bak.
Ik heb het al vaker bij de hand gehad , dat deze bakken uit elkaar barsten , omdat er een klinknagel/bout uit het diff. knapt , en dan tussen het huis door gedrukt wordt .
Meestal lekt hij dan ook olie op de plaat/drukgroep.
Als je geluk hebt brand het weg , maar ik denk het niet , olie trekt in het frictie materiaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.