Volkswagen Jetta: motor uitgevallen

Bouwjaar: 1982, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,5

Shit,

Vanavond is de auto op de snelweg stilgevallen.
Reed door een plas water en toen reageerde het gaspedaal niet meer. Auto in de vrij gezet en zover mogelijk op de uitrij strook de auto uit laten lopen.
Dacht gelijk dat het de ontsteking uitgevallen was. verdelerkap losgemaakt en gecontroleerd.
Niets te zien, toch drooggemaakt. Wel vonken maar niet starten.
Luchtfilter eraf gehaald en viel mij direct op dat deze verzadigd was met motorolie. Dit filter is nog geen 4000 km geleden vervangen.
wel heb ik laatst de olie vervangen en tot max afgevuld. Ook de bogies zijn toen vervangen en zag er best zwart uit.
De auto is opgehaald met een auto ambulance en staat nu thuis.
Die olie in het luchtfilter lijk mij niet goed. Wat kan de oorzaak zijn en hoe controleer ik het.
bij overmatige carter druk door versleten zuigers zou ik dan dit moeten kunnen hoe?

jorini

Geplaatst door jorini (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Jetta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Die olie resten ( ik neem aan dat de luchtfilter bak niet in de olie zwemt ) kunnen komen van de carterontluchting..Na verloop van tijd laat die wel een smerige boel achter, zeker gezien de leeftijd van de auto.

Zou me in eerste instantie nog niet zo druk maken! Hoeveel olie verbruikt hij eigenlijk ?

Als de bougie's nog vonken, heb je kans dat hij wat water binnen heeft gekregen, haal het hele luchtfilter er eens af en draai de bougie's eruit, laat de motor enkele seconden draaien, om de overtollige resten droog / weg te blazen.

Maak de bougie's droog, monteer ze en probeer te starten, als hij nu nog niet loopt, giet dan eens een scheutje benzine in de carburateur en kijk wat hij dan doet.

Zwarte bougie's duid meestal op een teveel aan brandstof / korte stukjes rijden of een verkeerd ontstekingstijdstip..

Indien hij afgeslagen is van door een plas water te rijden zal het maar een kleinigheidje zijn.

jorini (0), 14 jaar geleden

vandaag gekeken.

verdelerkap ontsteking miste nagenoeg het stiftje.
Nieuwe erop gezet, nog niet starten.
alle olie bovenop de carburateur verwijderd en met remmen reiniger zolang gespoten dat de auto eindelijk bleef lopen.
Rondje gereden en auto doet het weer.
Morgen een nieuw luchtfilter halen.(filter was twee weken geleden vervangen)

Twee weken geleden is de motorolie vervangen. Wat er in zat weet ik niet, maar heb er nu 15W/40 in zitten.
Dop eraf kleppendeksel /daarna pijlstok eruit, daarna slang vaar carburateur los. in alle gevallen geen overdruk te voelen en te zien.
Gewoon normaal, maar vraag me toch af waar komt die olie en niet een klein beetje in het luchtfilter terecht.
De auto is nu 6000km in bezit en nog nooit olie bij hoeven te vullen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Kunnen de dampen zijn van de carterontluchting, als je niks hoeft bij te vullen zou ik me helemaal geen zorgen maken.

Hij heeft dus blijkbaar water binnen gekregen..

jorini (0), 14 jaar geleden

Vandaag de carburateur eraf gehaald.
Bleek de voetpakking half voor het gat te zitten. Ja zo kom je nog wat tegen.
De carburateur uitelkaar gehaald en schoongemaakt.
Maar waar kan ik pakkingen halen voor een pierburg 1B

Punt (35) PRO, 14 jaar geleden

Johan hoe is het met je carb. pakkingen , je kan ze ook bij een goed willende opeldealer halen . Die pierburg carb. zaten toen op veel merken en modellen. Pull-down ook nog heel erg belangrijk om de motor bij het starten niet te verzuipen. Aan de carb . hangt een stripje voor identificatie. Succes. Jan

jorini (0), 14 jaar geleden

Zo de zaterdag aan de jetta besteed.
Pakking niet te krijgen. De label zit er niet aan. Pakking zelf gesneden wel een uurtje werk.
Nieuw o ring voor afdichting luchtfilter en carburateur gemaakt. 4 mm standaard o ring en druppeltje seconden lijm.
Carburateur helemaal schoongemaakt. Zitten er drie remlucht sproeiers in de bovenste deel. twee buitenste kon ik er wel uit draaien maar de middelste niet.
Toen alles weer gemonteerd en op gevoel afgesteld ( heb geen co meter) de co schroef staat nu 3/4 kwart open.
Auto bleef een beetje jengelen.
Ontsteking bleek axiale speling dus uitgesleten. Op marktplaats een goede tweedehands in ede opgehaald.
Afgesteld loop nu wel goed stationair.
Alleen met op trekken wil die nog even inhouden.
Vandaag een stuk mee gereden en alles blijf droog , geen olie meer in het luchtfilter ext.
Zou graag info over de bassis afstellingen van een pierburg 1 b willen hebben.
Wie.

jorini (0), 14 jaar geleden

pakkkingen zelf gesneden.
Carburateur is afgesteld.
Jette rijd weer perfect.

bedank weer voor de oplossingen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Jetta of stel zelf een nieuwe vraag.