Volkswagen GOLF: Noodloop

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: AKL, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 74

Beste lezers,
Ik ben nieuw op dit forum omdat ik me even geen raad weet met mijn auto.
Ik heb een vw golf4 1.6sr automaat uit 1998.
De auto loopt niet lekker! Het volgende heb ik geconstateerd:
De auto reageert vaak heel slecht op het gaspedaal.
De auto verbruikt gigantisch veel benzine.
De auto heeft bijna geen kracht.
De automaatbak schakelt niet naar de 4e versnelling.
Als ik half gas 80 rijdt schokt hij een klein beetje en na een aantal seconden gas vast houden gaat hij weer vooruit.
Heel af en toe trekt hij uit stilstand goed op met een mooier geluid. Dit duurt helaas maar 20 meter en dan is de kracht weg

En er zitten verschillende storingen in.
De lambdasonde is 2 maanden geleden vervangen dit heeft echter niets verholpen.

Hij is meerdere keren uitgelezen, dan kwam er het volgende uit.
Storing lambda
Storing stationairtoerentalsensor (gaf 4096 aan).

Gister nog bij een garage geweest die heeft de temperatuursensor vervangen. Dit helpt ook niet.
Auto komt nog steeds slecht op toeren en heeft geen kracht.

Nu zegt de garage dat het dan waarschijnlijk de gasklephuis is.
Ik snap alleen niet hoe een kapot gasklephuis een noodloop kan veroorzaken.
Op internet komt daarover meer naar voren dat de auto dan onregelmatig gaat lopen enz.

Misschien hebben de lezers hier meer ervaring
Ik wil het super graag oplossen.

Ik kijk uit naar jullie meningen.
Mvg alec

Golf4sr1998

Geplaatst door Golf4sr1998 (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Gezien het hoge verbruik:
Is er al eens een 4-gas test gedaan en zo ja, wat waren de waardes die gemeten werden?
Is het uitlaatspruitstuk al gecontroleerd op valse lucht?
Wat waren de nummers van de foutcodes?

Golf4sr1998 (0), 7 jaar geleden

Beste oldford.
Ik ben naar een garage gestapt om min katalysator te laten checken met een gasmeting. Ze zeiden dat het niets te maken had met de uitlaat.
Uitlaatspruitstuk heb ik niet gecontroleerd op valse lucht. De auto maakt ook totaal geen herrie.
De codes die ik op een briefje mee kreeg waren:
537
557
533
Garage had erachter geschreven:
Gasklephuis
Temp sensor
Valse lucht

Ze hebben mij niet verteld of dit werkelijk aan de hand was alleen maar waar het aan zou kunnen liggen volgens hun.
Gr alec

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Code 537 geeft aan dat het mengsel niet in orde is en dat het niet meer (verder) kan worden bijgeregeld.
De melding kan zowel te arm als te rijk zijn. Die nadere specificatie kan al helpen met de opsporing van de fout.

Soms is een klein lekje in een uitlaatspruitstuk pakking al genoeg om voor problemen te zorgen, zonder dat je het hoort.
Door dat lekje komt zuurstof in de uitlaat en bij de lambdasonde.
Die lambdasonde geeft dan een signaal aan de computer dat het mengsel te arm is en de computer gaat dan meer brandstof inspuiten.
Ik zeg niet dat dit zo is, het is slechts een mogelijkheid. Met meer meetgegevens valt er meer over te zeggen.

Ik zou een andere garage/dealer gaan proberen.

Golf4sr1998 (0), 7 jaar geleden

Beste Olford,
Als de uitlaat lek zou zijn waardoor de lambda zorgt voor een rijker mengsel dan zit er dus te veel benzine in de damp. Maar hoe kom ik er dan achter of dit door een lek komt? Hoe speur je dit op?

Audidriver73 (0) PRO, 7 jaar geleden

Als bij de co test de waarde van het HC te hoog is, dan is valse lucht vaak de oorzaak, maar dit kan meerdere oorzaken hebben, ik ga met oldford mee, laat er eens iemand anders naar kijken-zoeken-meten.
Aan de foutcodes te zien is het met een universele tester uitgelezen, bij de dealer betaal je natuurlijk de hoofdprijs, maar er zijn zat (particulieren) die in bezit zijn van vcds, wellicht kan iemand hem voor je uitlezen. Op de website van gerritspeek staat de vagcom kaart.

Golf4sr1998 (0), 7 jaar geleden

Audidriver73
Ik heb het zelf met 3 verschillende vagcom apparaten geprobeerd. Die konden geen van allen mijn auto vinden. Bij deze garage hadden ze een groter apparaat, een soort computer en die kon wel in mijn auto komen.
Ik zal dan moeten zoeken naar een ander bedrijf.

Golf4sr1998 (0), 7 jaar geleden

Beste audidriver73 en Oldford
Morgen wordt de 4gas meting gedaan. Als inderdaad de HC waarde te hoog is ga ik laten kijken naar de uitlaat.
Wat is jullie idee als dit niet zo blijkt te zijn en er dus alleen uit blijkt dat er te veel benzine wordt verbruikt?
Mvg alec

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Even voor de zekerheid: noteer alle waardes (CO, CO2, HC, O2 en lambda getal) en plaats die dan hier.
Dit zowel bij stationair toerental als verhoogd toerental.

Golf4sr1998 (0), 7 jaar geleden

Beste Oldford en audidriver73 ,
Hierbij de meetresultaten:

Meting 1:
Co % vol.........0,00
Co2 % vol........14,9
HC ppm vol.....22
O2 % vol.........0,28
Lambda..............1,01
Cocorr. %vol.......0,00

Meting 2:
Co % vol.........0,00
Co2 % vol........15,0
HC ppm vol.....0
O2 % vol.........0,06
Lambda.............1,00
Cocorr. %vol......0,00

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Beide metingen zijn perfect. Lambdaregeling is actief en er is geen spoor van verhoogd verbruik.
Het gekke is dan wel dat je begon met de klacht: De auto verbruikt gigantisch veel benzine.
Het volgende gekke is ook dat er geen enkele reden te zien is voor foutcode 537.

Ik ben bang dat er onder belasting andere dingen gebeuren als bij onbelaste metingen.
Dat betekent rijdend uitlezen en waardes van sensoren goed controleren, dan wel die testen op een rollenbank doen.

Golf4sr1998 (0), 7 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Oldford,

Ik ga op zoek naar een garage met rollerbank.
Moet ik dan een bepaalde snelheid rijden?

En even terug op de meetresultaten, het zou kunnen dat het is gemeten op toevallig het moment dat de auto het even doet. na het net starten van de motor kan de auto af en toe fel zijn. na enige seconden is de kracht weg.

Ik moet even wachten op een nieuwe achterruit, die is gister gesprongen door de kou. helemaal aan gruzelementen.
zodra hij rijdend is gemeten laat ik het weten.

oldford (0) PRO, 7 jaar geleden

Een garage met een rollenbank zal moeilijk te vinden zijn.
Een tuner met een rollenbank die ook diagnose doet zal wat makkelijker gaan.

Een rollenbank is in 1e instantie bedoeld om het vermogen van motoren te meten.
Maar je kunt er ook diagnose mee doen omdat je onder belasting meet.
Je zet de bank b.v. op 80 km/h en gaat dan in de 4e versnelling gas geven. Dan moet de motor vermogen leveren.
Een 4-gas tester of een breedband sonde in de uitlaat laten dan zien wat het mengsel doet.
Zie je daar afwijkingen bij, dan ga je onder die situatie uitlezen en/of meten aan sensoren.
Bovenstaand is niet iets wat je zelf kunt doen, het wordt voor je gedaan. Uiteraard tegen betaling.

Golf4sr1998 (0), 7 jaar geleden

Ik heb alleen wel een automaat. is dat een probleem ? Hij kan geen versnelling kiezen voor optrekken.
De Ames garage in Oud-Beijerland heet een rollerbank in de vloer zitten.
Hier betaal je helaas wel de hoofdprijs.

Audidriver73 (0) PRO, 7 jaar geleden

Probleem dat je met vagcom geen verbinding met de ecu kan krijgen, is waarschijnlijk omdat er een andere radio in zit, heb dit laatst nog met een passat gehad, na loskoppelen van de aftermarkt radio kon ik alles uitlezen.

Stomme vraag misschien, is de automaatbak ook uitgelezen ?

Dat er onder belasting storingen optreden die er bij stationair niet zijn heb ik al eens meegemaakt bij een Beetle, hier bleek na lang zoeken een nieuwe bougiekabel defect te zijn, maar dan zou je een foutcode van een missfire op een bepaalde cilinder moeten hebben.

Golf4sr1998 (0), 7 jaar geleden

De automaatbak is nooit uitgelezen.
En kan ik de bougiekabels doormeten om te kijken of ze nog goed zijn?

Audidriver73 (0) PRO, 7 jaar geleden

Je kan de bougiekabels optisch bekijken maar als deze inwendig zijn doorgeslagen zie je dat meestal niet.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.