close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo 2006: P0420 en watertemperatuur

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine

Beste,

Sinds kort hebben een polo 1.2 3cyllinder als 2e auto
Deze is geïmporteerd uit Duitsland en weinig van bekend qua geschiedenis. Alleen dat er een sportuitlaat onder gezeten heeft.

Soms krijgen we tijdens een lange snelweg rit (20min) de foutcode P0420 katalysator werking te laag.
Thuis met obd2 foutcode uitgelezen en gereset

Wat me opviel was dat achterste lambda stabiel was op stabiel was ( 0,125v) en voor zo goed als stabiel rond 0,255 ook met af en toe gas geven.

Temp water was 75 graden terwijl de meter op de dashboard 90graden aanwees.

Klopt die 75 graden wel met 5 min stationair draaien na een stuk 70km/u?

Geplaatst door

marcel6981 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De catalysator zal wel ontkoold moeten worden, en ook de motor zelf inwendig. Heb ik laatst ook moeten doen (fox , 1.2 BMD motor) Komt nogal voor bij 3 cylinders, door carteronluchting wat olie aanzuigd in de motor en cat.

Lambdasonde 1 geeft denk ik een verkeerd signaal. Of dat aan de lambdasonde ligt of aan het mengsel is nog de vraag.
De lambdaregeling schijnt uit te staan, gezien de 99.2 aanpassing. Dat geeft de scanner verkeerd weer, dat betekent eigenlijk "Niet Gebruikt'.

Ik zou eerst naar die lambdasonde 1 gaan/laten kijken. Mogelijk is deze defect, of er is valse lucht in de uitlaat of het mengsel is verkeerd.
Mengsel is te controleren met een 4-gast test en daar kun je ook lekkage van de uitlaat mee zien.
Koelvloeistof temperatuur sensor is een andere dan die van het dsashboard. Dus deze zou verkeerd aan kunnen geven.
Controle met b.v. een infrarood temperatuur sensor is wel aan te bevelen.

Misschien heb je mazzel en verdwijnt de P0420 (katalysator) melding als de 1e lambdasonde weer werkt zoals het moet zijn.

oldford 0
badge

8 jaar

Wat KAN het gevolg zijn van een temp sensor die te laag aangeeft? Een te rijk mengsel? Voor me idee verbruikt de auto meer dan dat ie zou moeten doen.

marcel6981 0

8 jaar

Een te rijk mengsel kan bij een te laag aangevende temperatuur sensor, echter niet bij jou als de motor warm is.
Bij 75 graden is er geen enkele verrijking meer op grond van de temperatuur.
Ik denk dat er misschien iets meer verbruikt wordt bij de koude start en het warm draaien, maar als de motor meer verbruikt dat dan de grootste oorzaak/reden is dat er geen lambda-regeling actief is.
Daar komt dan wel bij dat beide lambdasondes een arm mengsel aangeven en niet een rijk mengsel, dus dat pleit tegen de theorie van een te rijk mengsel.

oldford 0
badge

8 jaar

Probleem is nog niet opgelost daar de afgelopen maanden de melding weg bleef.
Het lijkt alsof als de buitentemperatuur laag is dat er minder vaak meldingen komen dan met warmer weer.

4gas meting is goed gezien hij makelijk door de apk kwam.

Van de week eerst een nieuwe watertemperatuur sensor halen en voorste lambdasonde.

Kan een slechte water temperatuur sensor ook ervoor zorgen dat de Climate control niet goed werkt? Bij alle standen wordt de kachel te heet. Behalve als hij op de koudste stand staat.

marcel6981 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.