Goedemiddag,
Ik heb sinds afgelopen vrijdag een Polo 1.6 8v uit 1998 gekocht met 156.000 op de teller. Alleen heb ik nu een probleem hiermee. Als ik een lang stuk rij (ongeveer 10~15km) dan kan het zomaar zijn dat die ineens in de 2, 3 of 4 gaat haperen/wegvallen. Meestal zet ik hem dan langs de kant van de weg en zet contact even uit voor 2 a 3 minuten en dan doet die het weer helemaal normaal.
Gisteren reed ik in de 2 op een rotonde af en trapte de koppeling in en viel de motor zelfs helemaal weg en kon ik hem daarna niet meer starten, ik moet dan even wachten (ongeveer 2 a 3min.) en dan kan die weer normaal starten en rijdt die ook normaal. Maar ik heb het ook gehad in de 3 en 4e versnelling. Ik rij dan rond de 2500 toeren en dan ineens begint die te haperen/weg te vallen. Er gaan geen lampjes branden op het dashboard.
Vandaag op aanraden van mijn buurman (volkswagen dealer monteur) de bobine even vervangen door een leen-bobine van hem maar het probleem is er nog steeds. Ik had het met het testen vandaag na ~20km rijden in de 3e versnelling. Bobine is ook waterdicht, als ik er water over gooi loopt die niet slechter.
De vorige eigenaar heeft aan de auto veel laten vervangen vertelde die ons en dit is ook te zien in de onderhoudsboekjes. De volgende punten zijn voor 1,5 jaar terug vervangen:
- Verdelerkap
- Luchtfilter
- Gasklephuis
- Rotor
- Bougies
- Bougiekabels
- Temperatuursensor
Vorige eigenaar heeft de auto ook aan de computer laten uitlezen maandje voordat ik hem kocht hierbij waren geen foutcodes gevonden en het gasklephuis is ingeleerd vertelde die mij. De auto is gebruikt voor voornamelijk korte stukjes naar school om de kinderen weg te brengen heeft die me ook verteld.
Iemand enig idee wat we zouden kunnen nalopen?
Hoor graag wat!
edit:
In lage toeren rond de 2000t/pm gaat de auto overigens ook iets schokken, hij loopt dan het mooist iets boven de 2000t/pm.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bdp sensor of hallgever van de ontsteking komt ook nog wel eens voor bij deze types.
Op het moment dat het gebeurt , kijk dan eens of je vonk hebt.
[quote=kaleido 1]Bdp sensor of hallgever van de ontsteking komt ook nog wel eens voor bij deze types.
Op het moment dat het gebeurt , kijk dan eens of je vonk hebt.[/quote]
Hoe kan ik bekijken of ik een vonk heb? Het gebeurd als ik rij en het probleem is weg als ik weer ga rijden na stilstaan.
11 jaar
Je zegt dat het 2 tot 3 minuten duurt voordat hij het weer doet , dus hij slaat af , je stopt , op dat moment even een bougiekabel los trekken , een losse bougie erin , en starten , vonkt hij dan kun je dit uitsluiten.
Of wacht je zowiezo 2 tot 3 minuten voordat je weer een startpoging onderneemt ?
Ik wacht sowieso 2 tot 3 minuten voordat ik weer een startpoging onderneem aangezien de motor niet wil starten nadat die helemaal uitgevallen is.
Gisteren kwam ik net na een rotonde stil te staan en wou die niet meer starten, na 1 minuut kwam er een vrachtwagen aan dus ik wou proberen opnieuw te starten, toen starte die met heel veel extra gas en kreeg ik hem stotterent en schuddend paar meter verder naar tankstation. Daar heb ik toen even wat langer gewacht (schat nog geen 5 minuten) en toen ben ik normaal weer verder gereden.
11 jaar
We hebben gisteravond de auto uitgelezen op storingen, de computer gaf aan dat de auto geen storingen heeft. Daarna hebben we een stuk gereden van ~25km en tijdens deze rit is de auto geen 1 keer raar gaan doen. Ook heb ik de volledige geschiedenis van de auto bij de Volkswagen dealer laten opvragen en hierin staat dat er ook een keer een relais is vervangen.
Kan dit misschien met de elektra van de motor te maken hebben?
Gasklep ook bekeken. Die was nog helemaal netjes, is pas geleden ook nog opnieuw ingeleerd. Bobine is goed, bougie kabels gecheckt en zijn goed.
Motor geeft bij lang stationair draaien wel aan dat de lucht die die aanzuigt 57 celsius is, is dit wat aan de hoge kant of normaal? 57 graden was ook echt de max wat die haalde. Hoor graag of iemand nog weet wat we kunnen checken...
11 jaar
Na lange tijd toch nog even de oplossing hier plaatsen wel zo netjes ;-) Het probleem was de hallsensor die niet meer goed functioneerde. Ik heb de ontsteking vervangen door een exemplaar van de sloop (a 15 euries) en opnieuw afgesteld en probleem is geheel verholpen. Zijn inmiddels alweer vele duizenden kilometers verder. :)
10 jaar
Zaten we er toch niet ver naast op 5 juni , maar mooi dat je weer lekker kunt rijden.
Prettige feestdagen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar