Volkswagen Passat: pompverstuiver

Brandstof: Diesel, Motorcode: bkp

Ik heb deze auto deze zomer binnengekregen. Klant kwam terug van vakantie en onderweg stopte de auto ermee. Na even zoeken ben ik er achter gekomen dat het piezo element van de pompverstuiver van de 4e cilinder kapot was. Deze heb ik vervangen en de auto liep weer. Na een week of 2 kwamen de volgende kodes er in:
17669 pompverstuiver 1e cil buiten regelingsbereik
17054 regelmodule gloeibougie cil 1 electrische storing
Ik heb toen de draadboom onder klepdeksel nog vervangen maar probleem/kodes bleven terugkomen.
Pompverstuivers daarna weer opnieuw afgesteld en met forte in brandstoffilter proberen te reinigen
Heb ondertussen ook voorgloeirelais verwisseld met andere maar storingen blijven terugkomen
Ondanks storing bleef de auto wel goed lopen, tot nu.
Na starten gaat de auto op 3 cil lopen en ik krijg nu de volgende storing erbij
18074 ventiel pompverstuiver cilinder1 fout gekonstateeerd in electrisch circuit
De "oude " storingen kwamen er trouwens steeds met starten in en de gloeibougies heb ik nagemeten en die geven goed aan.
De nieuwe storing gaat over zodra kontakt wordt uitgezet en daarna weer aan dan loopt de auto weer op 4 cil.
Hebben gloeibougie en pomverstuiver ergens dezelfde plus aansluiting en zo ja waar kan ik die meten.

rozoli

Geplaatst door rozoli (0) PRO , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

moderator (0) PRO, 14 jaar geleden

Nog een oplossing gevonden, Rolf?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

foutcode: 17669 P1261
nl Het ventiel van de pompverstuiver van cylinder 1 (N240) heeft een afregelgrens overschreden
du Ventil für Pumpe/Düse Zyl. 1 (N240) Regelgrenze überschritten
en PD Unit Injector: Cylinder 1 (N240) Regulation Range Exceeded
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
Auto rijdt niet 'lekker'
Verminderd vermogen
Motor loopt ruw
Verslechterde emissie waarden

Mogelijke oorzaken:
Inspuittijd-ranges overschreden
Contact resistance

Mogelijke oplossingen:
Check de injector en de bedrading er van
Zie Meetwaardeblok 018
Check de weerstand van de Injectors / bedrading


*****


foutcode: 17054 P0670
nl Regelmodule gloeibougie storing in circuit
du Glühzeitsteuergerät 1, Glühstromkreis elektrischer Fehler im Stromkreis
en Glow Plug Module 1; Glow Plug Circuit Electrical Malfunction
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
Koude start is lastiger bij temperaturen lager dan 10 gr.C.

Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen
Regelmodule gloeibougie
Motorregelmodule


*****


foutcode: 18074 P1666
nl Ventiel pompverstuiver cilinder 1 (N240) fout geconstateerd in het electrische circuit
du Ventil für Pumpe/Düse Zyl. 1 (N240) elektrischer Fehler im Stromkreis
en Valve for Pump - Jet: Cylinder 1 (N240) Electrical Malfunction
Extra info bij de foutcodes. Intermittent


Mogelijke verschijnselen:
Onregelmatige loop

Mogelijke oorzaken:
Draadbreuk of kortsluiting naar plus in de motorkabelboom
Ventiel pompverstuiver 1 (N240)

Mogelijke oplossing:
Check de bedrading en maak alle verbindingen schoon (maar vaak is dit niet voldoende)
Commentaar van 'Jos': "Ik heb bij auto's met dit probleem gewoon de kabelboom in de kop vervangen en het probleem was over. Wanneer je de draadboom probeert door te meten kom je geen onrechtmatigheden tegen, da's het idiote er van. Domweg vervangen is de enige remedie."
Vervang het ventiel pompverstuiver, maar niet eentje: vervang ze allemaal.

Extra info:
Bron dieselslurper: de ECU controleert via een dip in het stroomverloop van de aansturing van het ventiel op het PD element het moment van inspuiten. Dat heet de BIP (Begin of Injection Period). Hiermee wordt de daadwerkelijke vervroeging bepaald en teruggekoppeld naar de ECU. Ook wordt de juiste mechanische werking van de verstuiver aan de hand van het stroomverloop constant gecontroleerd. De BIP is maar enkele tiende van mil. ampères groot (kleiner dan 0.0001 ampere). Elk beetje toegevoegde weerstand in de bekabeling is dus funest en zeker als er variatie in die weerstand optreed. Ik denk niet dat het mogelijk is om met een huis tuin en keuken multimeter vast te stellen of deze draadboom werkelijk defect is waarschijnlijk is de overgang weerstand bij je meetpennen al te veel. De conclusie, bij twijfel gewoon vervangen is dus nog niet eens zo gek. Hoewel het probleem zich dus ook best wel eens een keer verder richting ecu zich in de bedrading of stekkers kan bevinden.
SvendeLaer vond hier nog meer info.
Wees verstandig en lees dit draadje en dit draadje op het forum van de tdiclub.nl



Gr Stefan

Passatje (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik heb dit vaker meegemaakt met touran en caddy. Heb toen 4x ringenset van de pompverstuivers besteld bij de dealer. Vraag maar eens na of er bij jou auto ook ringensets te krijgen zijn. De auto's die wij toen hadden liepen bij koude start onregelmatig en slecht of zelfs niet aanslaan van de motor. Als je de pompverstuivers eruithaald zie je aan 1 kant ook dat de o-ringen rond de verstuiver ook een platte kant heeft. Er zal dan diesel langs weglekker denk ik.

Veel sucses
Passatje

necfan (0) PRO, 14 jaar geleden

als het een pomp verstuiver is die een losse ring heeft dan moet je deze 180 graden draaien en een nieuwe set ringen monteren heb het zelfde probleem gehad met een audi a4 daarna was het probleem opgelost

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.