Volkswagen golf 4 GTI TDI: ruitenwisser loopt traag en stopt

Bouwjaar: 1998

De ruitenwisser loopt erg traag en loopt op een gegeven moment zelfs vast. Je moet hem dan met de hand helpen tot ie weer in de ruststand is. Het ligt niet aan een te stroeve ruit of iets dergelijks want ook als je ze oplift gebeurt er niets.



arno670

Geplaatst door arno670 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

Dit kan een paar dingen zijn.



- De ruitenwissermotor heeft een slechte stroomkring,hier bedoel ik mee als voorbeeld een slechte massa verbinding.



- De motor kan ze beste tijd hebben gehad en zal dus gereviseerd of vervangen moeten worden.



- Of het mechaniek gaat zeer zwaar.



Dit moet je dus even controleren.







arno670 (0), 20 jaar geleden

Alexander bedankt,



Ik heb net even lopen sleutelen. Je kon gelijk voelen dat de ruitenwissermotor erg warm werd. Dit moest wel een teken zijn dat de stroomvoorziening oke is en dat het dus aan het mechanisme moet liggen. Met veel moeite het mechanisme eruit gehaald met motor en al. Nu kon ik de motor zonder mechanisme uit proberen en inderdaad de motor draaide gewoon rond. (Er lopen trouwens twee draden: + en - naar de motor toe dus er is geen sprake van een massaverbinding.) Het mechanisme liep erg stroef dus dat is het probleem. De motor zit in het midden en drijft met 2 drijfstangen de 2 ruitenwissers aan; het draaipunt van 1 van de ruitenwisser loopt erg stroef.



Vraag 1: Weet iemand of het raadzaam is om dit draaipunt weer soepel proberen te laten lopen of dat het na verloop van tijd toch weer vast gaat zitten?



Vraag 2: Wat zou een nieuw en/of gebruikt mechnisme mogen kosten?



Vraag 3: Het ruitenwissermechanisme zit verborgen onder een soort plastic afdekplaat dat over de volle breedte vastzit aan de onderkant van de voorruit. Hoe krijg ik dit los? Ik heb nu de plaat op moeten liften en tegenhouden(erg onhandig en het kost je je handen).






alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden

De massa verbinding kan nog steeds niet in orde zijn.Als de stekker aansluiting in orde is hoeft het nog niet te zeggen dat de massa en voeding in orde is.Maar ik denk dat hier ook niet je probleem in zit.Als het mechanisme erg zwaar gaat is dit zeer waarschijnlijk je boosdoender.Je hebt het mechanisme losgemaakt wat ik las.Ik hoop dat je even hebt gekeken hoe ie weer terug gemonteerd moet worden.Je kan hem namelijk niet zomaar op willekeurige plaats terug zetten.Hij zal hierdoor raar en niet goed functioneren.Als je hem terug monteert is het belangrijk dat de ruitenwissermotor terug in nul stand staat.Dus 1 keer aansturen tot ie weer is uitgeschakeld.De draaiarm om hem zo te noemen moet recht evenredig staan met de de andere ruitwis arm.Dit is denk ik moeilijk uit te leggen,maar anders moet je dit toch effe door een garage laten doen.



De afdekplaat zit gewoon vast geklemt bij de voorruit.Je kan hem gewoon los trekken,dit moet natuurlijk wel een beetje met beleidt doen.



Ik zal wel als ik jouw was het mechaniek bestellen en vervangen.Met inspuiten en gangbaar maken heb ik niet al te veel goede ervaring mee.Maar ja,ik ben een monteur die er voor moet zorgen dat de auto niet meer terug moet komen voor deze klacht.





arno670 (0), 20 jaar geleden




Ik heb ook nog even de spanning gecontroleerd, deze was netjes 12V dus de stroomkring moet wel goed zijn toch?



Dus als ik het goed begrijp:

moet ik de motor zonder mechanisme aansluiten en de ruitenwisser 1 keer 'laten wissen'. De motor stopt vanzelf = ruststand. Dan zet ik de draaiarm, als ik onder de motorkap sta, zodanig dat ie naar links wijst en dus parallel (of 'rechtevenredig' zoals je zegt) met de drijfstangen staat, de draaipunten voor de ruitenwisser staan logischerwijs uiterst naar links gedraaid. Als de motor door zou draaien draaien ze meteen naar rechts. Ik zet de draaiarm in deze stand vast. Daarna zet ik de ruitenwissers erop in de ruststand. Klopt dit? Moet ik verder nog ergens op letten?



Help me nog eens met die afdekplaat. Ik heb er, met beleid, aan lopen rukken en trekken maar welke kant moet ik op trekken? Moet ik met een schroevedraaier tussen de ruit en het plastic om het op te liften? Of moet ik trekken richting voorkant auto, of juist richting ruit? Of iets anders? Ik vind dat ie verdomd vast zit.



Ik krijg steeds meer respect voor monteurs. Tjonge wat heb ik lopen zweten gisteren. En volgens mij kost het je rug (misschien gewenning).



Hoeveel kost dat ongeveer een nieuw mechanisme, is dit inclusief motor? Ik vraag dit omdat ik in Nice (Zuid Frankrijk) woon en ik wil geen poot uitgedraaid worden. Het is wel zuid Fr snap je. Ik wil er gewoon een beetje verstand van hebben zodat ze me geen oor aan kunnen naaien.



Hee alweer bedankt en ik ga eens kijken waarom het mechanisme zo vast zit.






alexander242 (0) PRO, 20 jaar geleden





Je hebt de spanning gemeten zie ik.Heb dit belast gemeten,dus met de stekker op de motor of los.Dit maakt namelijk nogal veel uit.Onbelast,dus met de stekker weet je niet de conditie van de bedrading of stekkers,op het moment dat er stroom doorheen gaat wordt belemmerd dit de overgangsweerstand en zal de spanning op je motor dalen en hierdoor dus ook het vermogen van de ruiterwissermotor.Ik heb dit toch maar effe vermeldt.Misschien handig om te weten.Ik denk trouwens niet dat het hier in zit,maar puur in je mechaniek.Deze week komt ook seat alhambra binnen met de zelfde klacht die jij hebt.Deze mechaniek staat zo vast als een huis.Het mechaniek staat al een maand in backorder en ze gaan vrijdag op vakantie,dus ik moet hem ook proberen gangbaar te maken.Zal niet meevallen.



Hoe je die arm monteert op de motor is denk ik nog steeds moeilijk uit te leggen.Als je misschien nog effe geduld hebt,zal ik binnenkort een digitale foto van het mechaniek maken hoe deze dus moet monteren.Belangrijk is dat je ook nadat je hem gemonteerd hebt even een keer aan te sturen ZONDER dat de ruitwis armen gemonteerd zitten.Zou kan je toch effe controleren of ie goed werkt.



De plaat zit toch echt geklemt bij de voorruit in gootje als ware,dit kan goed vast zitten en je hebt wel eens kans dat ie kapot kan gaan.



Kosten weet ik echter niet,zal wel meevallen.Hij is wel zonder motor te bestellen zolang ik weet.



Authora (0), 20 jaar geleden

Duid op het mechaniek,bij toeval 3 weken geleden nog verv.

180 euro ex meen ik.

Het scharnierpunt bij het raammechanisme dat je op 2 plaatsen hebt was aan 1 kant vastgeroest.

Als je lange tijd de motor hebt warm gedraait is het ook verstandig de motor de vernieuwen.

Let bij het monteren van een nieuwe mechaniek aan de juiste ruststand.





Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.