auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf: slecht aanslaan tdi bij warme motor

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 tdi

wij hebben hier een golf tdi 1.9 81 kw bj 98.deze slaat koud goed aan maar warm moet je 5 tot 10 sec door starten voor hij aanslaat,alle gebruikelijke controles gedaan zoals pomp timing brandstof filter retour slangen etc. start toerental is wel goed accu ook.
hoe langer de motor afkoelt hoe sneller deze aanslaat.
wie weet hier een oplossing voor?
alvast bedankt.
ruud bakker

Geplaatst door

ruudb10677 (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ruud, dit is een bekent probleem en ligt hoogstwaarschijnlijk aan de startmotor. Om dit te checken moet je de temperatuurzender losgooien en als het dan wel goed is, kun je de startmotor wel vervangen. Ik heb eens een alternatief geprobeert door met Vag-com de auto anders te coderen, nl. als of het een automaat is en dan is het ook goed. Alleen vind ik hem dan wat beroerd optrekken na het nemen van een bocht.

Siem Bijman 690
badge vip badge

18 jaar

ik zou toch eerst eens de tempsensor vande Koelvloeistof vervangen voor je overgaat tot het vervangen van de startmotor...
dit is mij een totaal onbekende reperatie bij dit probleem.. dus Kv temp sensor vervangen lijkt me stap 1.


mvg en laat even weten of het geholpen heeft.

blijegeit 0
badge

18 jaar

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

1 van de items Blijegeit. Maar redeneer even met me mee: als de temp.zender niet goed is kan het of betekenen dat hij te warm aangeeft en dan zou je met de koude start een probleem moeten hebben, maar warm gewoon moeten starten, of hij geeft te koud aan en dat is exact wat hij doet als je de stekker losgooit en als je dat doet start de normale tdi gewoon nog perfect met een warme motor. Dus ik twijfel aan je oplossing, al zullen we ongetwijfeld de oplossing wel horen van Ruud.

Siem Bijman 690
badge vip badge

18 jaar

Dit is gegarandeert opgelost met een gemodificeerde startmotor. Bij de koude start is het starttoerental blijkbaar niet zo belangrijk, vandaar dat de motor bij een losgetrokken temp.sensor stekker wel goed aanslaat. Het starttoerental moet minimaal 300tpm zijn.

Jos.

jos_br.5980 0
badge

18 jaar

Probleem zit weliswaar in de startmotor, maar een nieuwe, iets zwaardere accu wil ook helpen. Als de accu al vele jaren oud is, is deze toch aan vervanging toe. Bij een zwaardere accu zal de spanning minder inzakken tijdens het starten wat dan toch voor voldoende toeren zorgt.

dutch123 235

18 jaar

hallo,

het kan ook nog aan de brandstof temp. sensor liggen. heb ik ook gehad met mijn tdi. met comp. kast uit lezen wat de them. is bij koude motor, daarna warm draaien en weer meten. als de temp. het zelfde is, is de sensor stuk. zit onder de brandstofpompdeksel. kost 5,- bij dealer.

m.v.g bertus26

bertus26 0
badge

18 jaar

Ik rij met een seat ibiza TDi, 110 paardjes, ook bouwjaar '98
Ik heb exact hetzelfde probleem, vertrekken bij koude motor, no problemo, bij warme motor: "iepe iepe iepe iepe iepe...VROEM!"

zoals bekend is seat vanbinnen volkswagen und audi he!

consider this: wanneer je je wagen koud start, geeft temp. meter door aan comp. dat motor koud staat, bijgevolg word het mengsel aangepast om koude motor de doen starten, motor stààt ook koud, dus starten doet ie in no time. het probleem zou kunnen zijn: wanneer motor warm staat, en je hem dus (opnieuw) start is het mogelijk dat de temp.meter dit niet/verkeerd signaleert aan ECU, en dit er dus voor zorgt dat deze nog steeds zijn mengsel aanpast aan een koude motor, wanneer net DIT mengsel ervoor zorgt dat een warme motor hierbij hapert.

probleem kan dus software-matig zijn in die zin dat de verbinding tussen 2 componenten niet optimaal is/zou kunnen zijn, hersolderen of vervangen van die temp.sensor zou een oplossing kunnen bieden.

een andere denkpiste, bij koude motor heeft een motor minder rpm. nodig om te starten dan bij warme motor. misschien heeft je batterij (indien dit geen nieuwe is) niet genoeg kracht meer om de warme motor op (ik geloof) 300 toeren te brengen alvorens te kunnen starten.

ik weet het zelf nog niet met zekerheid, ik rijd nog steeds met het probleem rond, maar ik vervang binnenkort mijn batterij (die er nu al 8 jaar inzit) en ik zal dan zien of hij dan al-dan-niet vlotjes start.

ik hou jullie op de hoogte.

Alighieri 0

18 jaar

Heb identiek zelfde probleem gehad met mijn golf tdi 110 pk van 1998.
Batterij deze zomer vervangen en probleem opgelost
Neem vooral een batterij met hoge startstroom
U kan de meetresultaten van temp sensor en accuklemspanning nalezn in de rubriek partikulieren
Ook mijn accu was 8 jaar oud en voldoet vandaag nog om een mercedes Vito te starten maar een golfke, daar had hij het lastig mee.
Het is duidelijk een kritisch iets bij de tdi motoren van 1998.
Vaak wordt op dit forum ook als oplossing een gemodificeerde startmotor voorgesteld, maar totnogtoe kon niemand me vertellen wat er anders is aan zo'n startmotor( bv. anker met ander aantal polen, andere bendix?)
Als iemand het weet hoor ik het graag.
In elk geval de accu vervangen helpt, maar het is niet echt de accu. Misschien een ingenieus systeem van VW om te verwittigen dat de accu het geen jaren meer zal doen

Roland10244 0

18 jaar

@ Roland: nog geen te gek idee, van dat ingenieus systeem, maar mijn wagen doet het al van sinds hij zijn eerste wiel buiten de Seat garage zette, dus met nieuwe batterij.
maar ik vermoedde dat het toch aan die batterij lag, nu weet ik het bijna zeker, zo zal ik misschien geen zotte kosten doen en eerst die batterij eens vervangen.
Ik zal je tip van die hoge startstroom zeker in mijn achterhoofd houden!

thanx a lot!

Alighieri 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.