Volkswagen Polo: Speciale GAS Bougie ?

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.4 aex

Hallo,

Ik heb een polo op gas...
Deze stottert nogal als ie koud is, en als ie warm is slaat ie over bij vollast.

Nu heb ik gelezen dat er speciale bougies voor gas zijn.
Na een uurtje snuffelen op internet ben ik er verschillende soorten tegen gekomen.

Wie heeft hier ervaring of kan me wat tips geven.

Ben er van het merk bosch, ngk en nog een merk tegen gekomen, en ja ook van de prijzen geschrokken.

Is bv het iridum staafje beter dan een bougie met 3 of 4 punten ?

Ze moeten vervangen worden, en doe dan ook gelijk de kabels erbij vervangen...

Zie tips en ervaringen wel tegemoet komen.

gr jeroen

jeroen2674

Geplaatst door jeroen2674 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

JaapVeld (0), 12 jaar geleden

Als ie altijd goed gelopen heeft op "normale " bougies waarom zou hij ineens niet meer stotteren met die hele dure?

Ik denk dat je oplossing niet ligt in de aanschaf van dure bougies.

Gr Jaap

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Gewoon de standaard bougie's erin,zijn prima.
Vaak zie je bij die zogenaamde gasbougie's dat alleen de warmtegraad een graad kouder is en voor de rest is het een gewone bougie.
En dan worden ze verkocht ondeer het mom speciaal voor lpg.
Als tie stottert dan is er een probleem met het mengsel,is dit een necam installatie?.

jeroen2674 (0), 12 jaar geleden

Ja het is een necam installatie.
Inlaat gedeelte van de motor is al helemaal schoongemaakt.
ook het gas spruitstuk is helemaal ontdaan van aanslag.

en fijn voor de reactie want 21 euro voor een bougie vind ik wel veel.
Wat ik wel weet is dat de afstand van de electrode en massa 0.6 moet zijn.

Primera is dit een veel voorkomend probleem dan. want toen ik hem kocht deed ie dat niet.
En ja bougies verslijten maar de rest ook.

Ben benieuw naar je antwoord.
gr jeroen

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Wat nogal eens voorkomt is dat het verdeelhuis vervuilt en dan krijg je ook dit soort klachten.
Gebruik de zoekfunctie en je vind vast de manier om dit schoon te maken.
Je kunt uiteraard de kabels ook controleren met de plantenspuit,hoor je het knetteren en gaat de motor anders lopen door het besproeien van de kabels dan is er doorslag.

jeroen2674 (0), 12 jaar geleden

Dankje voor de tip met de plantenspuit primera die wist ik nog niet... scheelt wat stuiptrekkingen.

En met verdeelhuis bedoel je het gasverdeelhuis of dat van de motor zelf.
Vanwaar deze vraag, het inlaatspruitstuk is helemaal gereinigd, het gasklephuis is ook helemaal gereinigd (niet opnieuw ingeleerd), injectors hebben ook aandacht gehad en schoongemaakt zover een leek dat kan. dit alles aan de benzine zijde.

Bij het gas is het gasinlaatstuk helemaal schoongemaakt, dus aanslag verwijderd, de injectoren heb ik niet schoongemaakt wegens gebruik aan kennis dan wel info.
Maar vanaf de verdamper gaat de gasslang naar een klein potje waarop de slangen van iedere cilinder aangesloten zijn.
Als je dit bedoeld met de verdeler, nee deze is niet schoongemaakt.

Het was de bedoeling om de de verdamper en aanverwante zaken over een paar maanden goed aan te pakken en schoon te maken.
Dat de bougies vervangen moeten worden is een feit, heb de nieuwe al en ja dag en nacht verschil....

De vraag hier was dus ook of het beduidend verschil zou maken en de meerprijs wel waard zou zijn...
En ja dat stotteren dat dat dus meerdere oorzaken kan hebben, maak van een vraag een leuk topic.

Als jij dus tips hebt hoe dat schoon te maken, dan hou ik mij aanbevolen.
Want kan dus inderdaad zo zijn dat als de nieuwe erin zitten het schokken nog blijft bestaan...

JaapVeld (0), 12 jaar geleden

Ik heb hier nog een site met oplossingen/problemen van de Necam installaties misschien brengt het je weer een stapje verder.

http://www.gebruikershandleiding.com/Kol...

Staat een pdf'je met een schoonmaakhandleiding van de verdeler.

Succes Jaap

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Dat potje met die slangen is idd het verdeelhuis.
En ja,bougie's vervangen kan geen kwaad,maar ik zou gewoon de onderhoudsinterval aanhouden,dat is vroeg genoeg om ze te vervangen.
En het pdfje'van Jaap kan je ook al verder helpen.
Ik zou er wel mee oppassen,we spreken hier wel over lpg,een zeer brandbare brandstof met grote gevolgen als er iets niet goed zit.
Dat van die verdeler komt veelvuldig voor,maar het kan uiteraard ook iets anders zijn.
Maar dit kost nog niks en lost het probleem vaak op.

jeroen2674 (0), 12 jaar geleden

Geen nood heb met de arx normen gewerkt voor ontwikkeling van electronisch materiaal.
Ben me bewust van de gevaren van lpg. werk er ook alleen aan als ik de tijd en ruimte heb
en zowieso eerst genoeg informatie inwinnen alvorens te starten.

Wat de bougies betreft. deze zijn gezien de staat allang over de datum heen.
Auto heeft nu bijna 275000 gelopen.

hou jullie hier op de hoogte. maar me deze kou wil mijn gereedschap echt niet uit hun kist komen

jeroen2674 (0), 12 jaar geleden

vanwege het goed weer, en geen wind, toch maar begonnen.

De nieuwe bougies erin, en merkte zowel op benzine als op gas duidelijk verschil in het stationair draaien, de motor was lekker rustig...
Gelijk ff blokje om en op gas merkte ik duidelijk verschil het schokken was zo nagenoeg weg (te koude motor)

Toch maar even de moeite genomen om de gasverdeler schoon te maken, ik zag dus geen filter zitten in de hele leiding van verdamper naar verdeler.
Gelukkig zat er wel een filtertje in de nippel, en ja hier zat wat zwarte aanslag in, niet veel maar toch.

Alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet, als je het goed voorbereid ben je binnen uurtje klaar met demonteren schoonmaken en weer monteren...
Met snuffelaar uit petrochemie gecontroleerd op lekkage en OK ! (kon ik lenen)

Rest me nu nog om in de warme maanden de verdamper aan te pakken of te vervangen door revisie/ruil model....

Voor nu loopt ie weer als een zonnetje in dit koude weer....

Wil iedereen bedanken voor het meedenken...
En conclusie aparte gasbougies voor mij niet echt van meerwaarde bij oude motoren...

Kort samengevat...
Stotteren auto 80% bougies in dit geval en 20% gasverdeler.

Voor mij mag dit dicht, alles is opgelost....

primera p11 (0), 12 jaar geleden

Helemaal top.

JaapVeld (0), 12 jaar geleden

Mooi dat het opgelost is zover.

Gr Jaap

jeroen2674 (0), 8 jaar geleden

Aanvulling en dan kan die dicht.
Bij mijn huidige auto gasbougies geplaatst en nooit gedacht dat dat zo een verschil zou geven.

Dus aanvullende tip ze zijn er niet voor niets...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.