auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Transporter T3: Speling op differentieel?

Bouwjaar: 1982

Na een vervanging van de linkeraandrijfas, heb ik de 6 bouten (aan de kant van de versnellingsbak) kennelijk niet voldoende vastgedraaid. Een half jaar later, bij wegrijden op een kruispunt, schoot de as op deze plaats los.

Ik heb de as inmiddels vervangen, maar het volgende doet zich nu voor.

Wanneer ik linksaf sla en accelereer, is een kloppend geluid hoorbaar. Zodra ik het gas loslaat is het weg.

Ik meen inmiddels te begrijpen, dat dit een typisch 'speling-op het-differentieel-geluid' is. (Kloppend geluid onder belasting).

De (2ehands) aandrijfassen zijn nu opnieuw versleten en heb ik gedemonteerd. Van differentielen heb ik vrijwel geen verstand. Hoe kan ik bepalen dat de speling ook inderdaad in het differentieel zit. Ik weet niet goed "wat daar precies aan te voelen".

Misschien kan een van de leden mij hierover wat meer inzicht verschaffen?

met vriendelijke groet,
Mark

Geplaatst door

Mark7285 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

dit lijkt op een kapotte homokineet aan de rechterwielkant
auto opkrikken, as vasthouden en wiel zachtjes draaien en voelen of daar speling opzit
is het een knakkend geluid of een kloppend geluid?

Drufus2404 0
badge

20 jaar

Dank Marc,

De assen hebben behoorlijke speling op de homokineten en zijn al gedemonteerd.

Het "klokkende" of "kloppende" geluid deed zich ook al voor toen de beide assen nog spelingvrij waren.

Zojuist ben ik nog even in de (erg koude) smeerkuil geweest en heb één van de aandrijvingen van de bak gefixeerd. De andere kant kun je dan zo'n 4 mm heen en weer bewegen. Het lijkt me een abnormale speling op het diff.? En ik vermoed dat die speling de assen opnieuw (en versneld) heeft versleten.

Er is ook iets speling op de tanden (wanneer ik beide aandrijfpunten synchroon heen en weer beweeg. Millimetertje of zo.

Lang verhaal, maar ik zei al, ik ben niet thuis in de materie en lerende...

Mark7285 0

20 jaar

Mark,

Mocht je er nog niet uitkomen, kijk dan eens op http://www.bus-forum.nl/. Op dit Volkswagen-busforum zijn vele T3-rijders die je ongetwijfeld kunnen helpen.

Succes, Thijs

Thijs11395 0
badge

20 jaar

is die beweging dan in de draairichting,of zijwaarts?Als die beweging zijwaarts is,dan is 4mm erg veel.

John5711 0
badge

20 jaar

(Dank, Thijs)

John,
De beweging is in de draairichting.

Het 'symptoom' "kloppend geluid bij belasting en geen kloppen meer bij gas los" vond ik ergens op een site. Men zegt hier dus dat dit een typisch diff-symptoom is. Het is ook precies wat er gebeurt (in mijn geval alleen bij links afslaan, terwijl je de bocht uitaccelereert.

Die axiale speling is er, maar ik wil zekerheid over die 4 mm vrije slag. (Straks zegt iemand dat dat "hoort", en dan ligt het diff al uitelkaar op mijn werkbank...

Mark7285 0

20 jaar

Daar heb je gelijk in,je weet het tegenwoordig maar nooit.Helaas weet ik niet of dit bij jouw auto "normaal"is,maar mij persoonlijk lijkt 4mm veel speling.
Succes,John.

John5711 0
badge

20 jaar

Het zou kunnen (kans is groot) dat een soort seegerring waarmee de flens waar je de binnenste homokineet aan vast zet in de bak losgeschoten is. Dit kun je zien als je de aandrijfas demonteerd, het kunstofkapje in het hart van de flens lospeutert en hierachter zit hij, samen met een schotelveer. Er is helaas wel wat speciaalgereedschap nodig om e.a. weer te monteren. (is door een handige doe het zelfer wel in elkaar te knutselen, de flens moet namelijk door de schotelveerdruk heen in de bak geperst worden en dan de segerring erachteraan.)

heb je even een tekeningetje toegestuurd voor de duidelijkheid

Succes

audia4 0
badge

20 jaar

Harry (dank voor tek. en uitleg!)

Door alle berichten is nog wel een misverstandje geslopen (vooral door mijzelf overigens).

Je uitleg over de seegerring is logisch en helder (dank ook voor de tip voor reassembleren van de flens!)Ik vermoed dat daar een deel van de ellende inderdaad vandaan komt.

Wat bijft is de 4mm "vrije slag" in de draairichting (zie bericht) Als je bijv. de linkerflens vasthoudt, kun je de rechter 4 mm vrij bewegen. Ik vermoed wat dit betreft echt dieper in het diff. te moeten zijn maar ben er dus niet zeker van of die vrije slag 'hoort'. (Lijkt me niet, maar ik moet zekerheid hebben eer ik de bak uitbouw.

Mark

Mark7285 0

20 jaar

Ik begrijp nu hoe jij dit test, en dan is 4 mm normaal. Je telt nu namelijk alle tandspelingen van de hele bak bij elkaar op. als je de flens met kracht doordraait zal de motor ook meegaan. Verder lijkt het mij stug dat het diff. zelf stuk gaat. Deze bakken kunnen behoorlijk wat hebben. De kegellagers zijn waarschijnlijk eerder aan de beurt

audia4 0
badge

20 jaar

Ik begrijp nu hoe jij dit test, en dan is 4 mm normaal. Je telt nu namelijk alle tandspelingen van de hele bak bij elkaar op. als je de flens met kracht doordraait zal de motor ook meegaan. Verder lijkt het mij stug dat het diff. zelf stuk gaat. Deze bakken kunnen behoorlijk wat hebben. De kegellagers zijn waarschijnlijk eerder aan de beurt

audia4 0
badge

20 jaar

Ik begrijp nu hoe jij dit test, en dan is 4 mm normaal. Je telt nu namelijk alle tandspelingen van de hele bak bij elkaar op. als je de flens met kracht doordraait zal de motor ook meegaan. Verder lijkt het mij stug dat het diff. zelf stuk gaat. Deze bakken kunnen behoorlijk wat hebben. De kegellagers zijn waarschijnlijk eerder aan de beurt

audia4 0
badge

20 jaar

HArry,
Ik begin een beetje te geloven dat het misschien mee gaat vallen. Ik moet wel verduidelijken dat ik de speling (in mijn 1e verhaal) met het blote oog heb opgenomen en "zo'n 4mm" heb genoemd. Je schrikt nl. echt als je ziet hoe groot die vrije slag is. Vannacht heb ik met veel licht en een stalen lineaal gemeten (met een kras op de buitenste zijde van de flens) wat die uitslag is -ook na herhaald meten kom ik niet eens boven een uitslag van hooguit 1,2 mm! (Maar zo met het blote oog ziet het er heel anders uit) Zou jij vermoeden, dat ik (buiten de seegerrring) met 2ehands assen waarvan de homokineten spelingvrij zijn, van het 'kloppen' af zou moeten wezen...?

Mark7285 0

20 jaar

HArry,
Ik begin een beetje te geloven dat het misschien mee gaat vallen. Ik moet wel verduidelijken dat ik de speling (in mijn 1e verhaal) met het blote oog heb opgenomen en "zo'n 4mm" heb genoemd. Je schrikt nl. echt als je ziet hoe groot die vrije slag is. Vannacht heb ik met veel licht en een stalen lineaal gemeten (met een kras op de buitenste zijde van de flens) wat die uitslag is -ook na herhaald meten kom ik niet eens boven een uitslag van hooguit 1,2 mm! (Sorry, maar zo met het blote oog ziet het er werkelijk heel anders uit) Zou jij vermoeden, dat ik (buiten de seegerrring) met 2ehands assen waarvan de homokineten spelingvrij zijn, van het 'kloppen' af zou moeten wezen...?

Mark7285 0

20 jaar

Ben niet zo gek van 2e hands assen, deze zijn al ingesleten op een andere auto die misschien een andere wagenhoogte heeft, of dieper ingeveerd is. Zet je ze op jouw auto kun je dus direct problemen krijgen. Zelf heb ik wel eens het linker homokineet rechts gezet en vice versa. (ze kunnen van de assen af). Meestal boek je hier weer resultaat mee doordat de homokineet de andere kant op belast wordt. Kunt ook alleen nieuwe homokineten kopen bij automateriaalzaken, weet niet wat ze kosten.

succes

audia4 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.