Volkswagen Bora: Storing en stotteren

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 20vt AUM

Hallo, deze auto heeft het volgende probleem: Als hij koud is krijgt hij de volgende storing, 17705 (p1297). Verbinding turbo-gasklep drukafval. De auto trekt dan niet meer goed (totdat hij opnieuw gestart is).
Als de motor warm is komt de storing niet terug (storinggeheugen blijft leeg) Als je dan volgas doortrekt loopt de motor goed, wel voel je een "zak" in het koppel bij 4000 toeren. Trek je halfgas door schokt hij een beetje, en reageert vreemd op bewegingen van het gaspedaal. Ik heb alle solenoidekleppen, dumpvalve, LMM, enz gewisseld met een andere auto, zonder resultaat. De vacuumdoos op de turbo is goed en gangbaar.
Ook alles gecontroleerd met actuatordiagnose. Slang tussen turbo en gasklep is ook luchtdicht.
Nu mijn vraag: zou het kunnen dat de storing wordt veroorzaakt door de ECU? (chiptuning of gewoon defect)
Vooral ook omdat de auto zeer snel is.
Ieder idee is zeer welkom!
BVD, Berry

Berry69

Geplaatst door Berry69 (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Wis de leerwaardes,reinig degasklep en leer hem opnieuw in met de testkast en dan weer even aankijken.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als je wilt weten of de auto gechipt is lees je gewoon even de gewenste en werkelijke druk uit tijdens rijden.
Als die hoger is dan verwacht, weet je genoeg.

Berry69 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoi, de gasklep had ik natuurlijk al gereinigd en leerwaardes gewist en in basisstand gezet, ik zal de meetwaardes straks eens uitlezen onder het rijden.

Berry69 (0) PRO, 14 jaar geleden

Turbodruk uitgelezen onder het rijden, tijdens het schokken rare pieken en dalen. Ik heb wat afbeeldingen erbij, onderste plaatje staat helaas het toetsenbord in het scherm maar de druk is daar een rechte lijn.
De prints zijn met het gaspedaal constant, ongeveer half gas.

http://members.home.nl/larsohveld/bora/1...
http://members.home.nl/larsohveld/bora/2...
http://members.home.nl/larsohveld/bora/b...

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Is het hele drukgedeelte echt goed? Volgens mij zit hier ook een stukje carterventilatie of secundaire luchtpomp gedeelte op of een klep ofzo die niet goed meer is,kijk of alle slangen echt goed zijn.
Is de druksensor wel goed?
Zit dacht ik ook een omloopklep op voor turbo net onder de rand van inlaatspruitstuk,misschien daar wat mee.

Berry69 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hoi Ricky,
De druksensor is ook gewisseld en de carterventilatieklep ook. Ook het hele kleppengebeuren onder het spruitstuk. Ik ga nog een keer alles nalopen. Het vreemde is dat de storing 17705 alleen erin komt als de motor koud is, en dan gelijk als je hem hebt gestart, binnen 10 sec. Ook blaast ie turbodruk af door de dumpvalve bij volgas bij ongeveer 2,5 bar. Ik laat wel weer wat weten.

Berry69 (0) PRO, 14 jaar geleden

Nog een halve dag gezocht en ik denk toch dat het een elektrisch probleem is ipv een mechanisch. Koud pakt hij onmiddelijk de storing. (binnen 10 sec na starten) Totdat hij goed warm is blijft dat zo. Eenmaal warm is de auto storingsvrij. steek je er dan een koude tempsensor aan pakt hij gelijk de storing weer. Dus de storing is afhankelijk van het signaal vd tempsensor en niet vd daadwerkelijke temperatuur vd motor. De waardes die de sensor aangeeft zijn juist.
Iemand nog een idee? Ik verdenk toch steeds meer het regelapparaat zelf....

Berry69 (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo, even ter info, het probleem was het regelapparaat. vorige eigenaar gecontacteerd, auto was sofwarematig getuned en er weer uitgehaald; andere ecu gemonteerd, probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.