close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: Temperatuur Polo?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Goedenmiddag mede Problemcarrers :)

Ik heb sinds kort een leuke VW Polo uit 1998 (6N) met 108dkm op de klok.
Auto heeft aantoonbaar onderhoud gehad (netjes de onderhouds intervallen etc, boekje stempels, alles).

Nou vraag ik me af of het volgende normaal is; De auto warmt normaal en netjes op. Volgens het boekje is de bedrijfstemperatuur rond de 90 graden (wat volgens mij het midden van de meter moet zijn). Als je aan het rijden bent, komt de temperatuur niet boven de 70 graden uit en bij snelweggebruik, zakt het nog verder af. Als je de auto gewoon laat staan of binnen de kom gebruikt, loopt de temperatuur normaal op, echter als je weer de snelweg opgaat etc, loopt het behoorlijk terug.

Koelvloeistof niveau blijft netjes hetzelfde en heb geen last van sludge op de oliedop etc. Auto is door de vorige eigenaresse alllen gebruikt om de kids naar school te brengen en andere korte afstandjes.

Wie o wie heeft een idee?

alvast bedankt!

Gr, rik

Geplaatst door

RiK1200RS (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of de meter geeft verkeerd aan of de thermostaat staat (gedeeltelijk) open.
Kort na de koude start (als de thermostaat geacht wordt dicht te staan) even aan de bovenste koelwaterslang voelen.
Wordt deze nu al langzaam warm dan thermostaat vervangen.

oldford 0
badge

14 jaar

Rik

Voor 99% een slecht werkende thermostaat..

Voel maar eens aan de slangen van de radiateur als de meter 90 graden aangeeft, dan zullen beide slangen warm zijn, voel dan nog eens gelijk na een rit over de snelweg als de meter onder de 70 staat, dan zul je voelen dat de bovenste slang warm is en de onderste maar lauw is.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Beste Oldford en Stefan84, alvast bedankt voor jullie reactie. Ik ga vanavond na werk even kijken als ik wegrijd :)

RiK1200RS 0

14 jaar

Rik als ik je een raad mag geven, koop als het kan compleet met z'n huis. Inwendig wil hij nog wel eens breken en dan sta je binnen 3 kilometer met een kokende motor. Groeten

Punt 50
badge

14 jaar

Gents, inderdaad vanavond even gevoeld en de bovenste slang was warm en de onderste kouder.
Advies thermostaat + behuizing vervangen ?

Weet dat de thermos bij bijvoorbeeld vassparts besteld kan worden, maar de gehele behuizing?

RiK1200RS 0

14 jaar

Inderdaad Rik,

Neem dan gelijk even het thermostaathuis mee, dan is je probleem verholpen..

Prijzen kun je ook opzoeken : www.partsbase.nl

stefan84 0

14 jaar

Hey Stefan,

Thnx voor de site, ben al even aan het kijken geweest, kan alleen geen huis vinden :(
Gevalletje betere automaterialen zaak?

Moet er na vervanging nog ontlucht worden? En hoe?

RiK1200RS 0

14 jaar

Het is een gesloten systeem Rik, ontluchten kun je niet met een schroef.

* Kvs vullen
* Verwarming op warm zetten
* Motor laten lopen tot de fan aan gaat
* Zonodig bijvullen

* Zijn radiateur, slangen e.d. mooi even warm, blaast hij warme lucht binnen en werkt de fan, dan is het goed.

Tussen door zou je enkele stoten gas kunnen geven, of hem even laten lopen met verhoogt toerental.

Bij koude motor nogmaals het niveau controleren en zonodig vullen tot max op reservoir.

Voor de flens kun je ook even langs de dealer gaan, de prijs ervan is vrijwel gelijk als die van de automaterialenzaak.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ha die Steef! Bedankt voor alle tips en goede adviezen (en de rest natuurlijk ook!)
Vanmiddag thermostaat + huis vervangen. Oude huis was nog netjes intakt, maar als je bezig ben, dan maar alles in een keer lijkt me.

Net de Polo even laten draaien en het teveel aan kv eruitgehaald. Temperatuurmeter blijft vooralsnog netjes in het midden staan en de fan
slaat aan. Binnen is het lekker warm en de slangen zijn netjes even warm. Was even bang dat er lucht in het systeem zou zitten, maar dat moet
er wel uit zijn lijkt me.

Anyways, thermos en huis vervangen did the trick for me.. Morgen de snelweg test :)

RiK1200RS 0

14 jaar

Vanmorgen van Haarlem naar Hoofddorp gereden over de snelweg, maar kwam niet echt boven de 70 graden uit.. Best apart dit..

RiK1200RS 0

14 jaar

Zijn na die rit over de snelweg dan wel beide koelvloeistof slangen warm of is de onderste weer lauw ?

Heb al vaker meegemaakt dat ook een nieuwe thermostaat 'kapot' is..

stefan84 0

14 jaar

Problem seems to be solved..

Vanmorgen netjes warm (duurde wel wat langer, maar niet zo lang als eerst als ie al warm ZOU worden).. En netjes vasthouden op 90c..
ThnX!

RiK1200RS 0

14 jaar

Toch mooi om te horen..

Bedankt voor de feedback!

stefan84 0

14 jaar

Vraagje aan Rik en andere lezers; het betreft een 1995 Polo 6N 1.3 40kw met 155.000 km en vergelijkbare klachten en daarom haak ik in op dit topic:

-temperatuurmeter komt moeizaam boven 70 graden
-in bebouwde kom en stationair bereikt hij heel langzaam 90 graden (is midden v/d meter)
-koelvloeistof is op peil, schommelt nauwelijks
-koelvin slaat na verloop van tijd aan
-motor loopt goed/auto rijdt goed
-interieurverwarming/kachel werkt prima
-geen sporen van koelwaterlekkage

NB: de dashboardverlichting van de temperatuurmeter en voor de kachelbediening werken niet en de aanjager werkt alleen op stand 4. Interieur wordt snel warm. Het lijkt me er niets mee te maken te hebben, maar ik vermeld dit toch maar even.

Ik heb nog niet gecontroleerd of alle slangen warm worden. Het lijkt me 95% zeker de thermostaat, wat denken jullie? En Rik, hoeveel was je kwijt aan materiaal?

demonteur 0
badge

14 jaar

Ook hier zal het probleem de thermostaat zijn, deze kost een euro of 20 ongeveer incl pakking die erbij zit.

Koelvloeistof kun je dan ook in 1 keer verversen nu hij toch eruit is.

Dat je aanjager het maar alleen doet op de hoogste stand, kan je vertellen dat de kachelweerstand defect is..

De verlichting kan een zekering zijn, defecte lampjes of ergens een kabelbreuk..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Stefan84, dank voor je bevestiging van mijn vermoeden van een defecte thermostaat. Die ga ik vervangen.
Wat de aanjager betreft, klopt: dat is een defecte kachelweerstand. Staat op de planning om te worden vervangen, net als de dashboard/kachellampjes.
Deze auto heeft ook een defecte ruitenwissermotor voor (alweer) door vochtophoping/roestinwerking onder de parafan. Is het blijven staan van water op deze plek een vaker terugkerend euvel/constructiefout bij deze Polo's of simpelweg verstopte afvoerkanaaltjes?

Groetjes, demonteur

demonteur 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.