Hoi allemaal, ik kan wel wat hulp gebruiken bij het oplossen van een groot probleem.
Crafter uit 2014, altijd netjes garage onderhoud gehad, alle beurten en helemaal bij in onderhoud. Hebben nu 95k op teller, alleen snelweg kilometers. We hebben onbalans bij een toerental tussen de 1800 en 2100 toeren. Buiten dat bereik geen storende trillingen. Binnen dat bereik is de trilling echt heel erg, zo erg dat het dashboard er bijna af trilt, zo lijkt het. Het is vermoedelijk ontstaan tijdens een rit omhoog of omlaag in de bergen en daarna niet meer weggegaan.
Het is vooral bij het optrekken en doorschakelen in elke versnelling behalve in z'n 1. En trilling is erger wanneer de motor zwaarder belast wordt, bijvoorbeeld met aanhanger, of heuvel op. Ik meen dat de motor anders klinkt bij stationair lopen, maar kan me dat verbeelden, heb ook het idee dat ik iets minder vermogen heb maar ook dat kan ik me verbeelden. Rijden altijd met max belading van 3500Kg. Motor start goed, geen rare bijgeluiden. Wat hebben we al gedaan? Dual Mass vliegwiel vervangen met drukgroep, platen en druklager. Verstuivers laten testen bij een Bosch center. Aandrijfas gecheckt op slijtage en kruisjes. We staan voor een raadsel, (de garage ook) heeft iemand misschien de "gouden" tip? En al kan het er onmogelijk mee te maken hebben, de banden zijn ook nog een keer opnieuw gebalanceerd, echter, het is niet snelheid gerelateerd maar toerental gerelateerd en alleen onder belasting. Wanneer je gas geeft in z'n vrij of tijdens de rit en als de boel zo trilt en vervolgens koppeling ingetrapt, dan is het niet.
Stel enige hulp zeer op prijs. Groet, Herbert
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft de motor een trillingsdemper voorop de krukas ?
Hoi Kaleido,
Goeie vraag, niet aan gedacht. Ga ik morgen checken. Da's een goeie tip.
1 maand
Probleem is gevonden. Verbrande kleppen van cilinder 2 en 3. Nauwelijks meer compressie op deze cilinders. Waarschijnlijk veroorzaakt door belast (3500+ kilo) door de bergen op hele warme dagen. Teveel gevraagd van de motor. Achteraf gezien is daar het probleem merkbaar ontstaan. Helaas een totale revisie van de motor, niet alleen de kop en kleppen maar ook het onderblok/ zuigerveren. Cilinderwanden waren nog wel goed.
2 weken
Te laat terug schakelen te laag in toeren.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Crafter of stel zelf een nieuwe vraag.
1 maand