Volkswagen Kever: Volkswagen kever motor stottert bij accelereren

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600cc

Ik heb een trike waar een 1600 cc kever motor in ligt. Tijdens het optrekken en doorschakelen stottert de motor een paar seconden en dan schiet je in eens vooruit. Ik dacht dat het de contact punten waren, maar helaas. Ook meteen de zaak opnieuw laten afstellen, carburator schoon gemaakt en nieuwe bougies geplaatst, helaas zonder resultaat. Het lijkt wel alsof hij tijdens het gas geven niet genoeg benzine krijgt, dit doet hij in alle versnelling tijdens het optrekken. Wie weet raad??

Jurgen66

Geplaatst door Jurgen66 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Beetle? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Accelleratiepomp?

Jurgen66 (0), 15 jaar geleden

Misschien een rare vraag, maar ik ben een leek op dit gebied, is een accelleratiepomp hetzelfde als een brandstofpomp?

E.T.Wiersum (0), 15 jaar geleden

Zit in de carburateur gemonteerd en geeft alleen tijdens het accelleren een extra stoot benzine.
Bij een motor met carburateur is dit nodig om op dat moment bezine-tekort te overbruggen.
Het zuigertje kan vastzitten,de afdichting kan lek zijn of de sproeier (van dit pompje) kan verstopt zijn.

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Ontstekingsvervroeging?Contactpunten te wijd/te dicht ?

Santa (0), 15 jaar geleden

Voor een leek is het al moeilijk genoeg om aan een Kever-blokje te moeten sleutelen.
Voordat je alles overhoop haalt kun je beter eerst even de basis-zaken laten nakijken zoals de klepspeling, bougie-elektrodenafstand, toestand en afstelling van de contactpunten, werking van de condensator, vacuum bediening van vervroegingsmechanisme (indien gemonteerd), etc.

De acceleratiepomp zit aan je carburateur maar je kunt zo niet zien of hij teveel of te weinig inspuit.
Daarom eerst alle simpele dingen checken, ook de basisafstelling van de gasklep van de carburateur.

TIP: Koop een Haynes-manual en binnen no-time red je jezelf! Tenminste, als je engels een beetje goed is....

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als het de acceleratiepomp is dan is het membraan hiervan stuk. Even testen, luchtfilter er af, als je in de carburateur kijkt van boven af, en in een keer het gas open trekt moet hij een flinke straal benzine door de gasklep naar binnen jassen. Echt duidelijk zichtbaar.


Valse lucht ook goed mogelijk, een dubbelpoorts 1.6 blok heeft van die aluminium inlaatbochten, en tussen het gedeelte onder de carburateur en deze bochten zit een rubber machet. Die gaan stuk.

Benzinepomp heeft een zeefje, kan ook vervuild zijn.

Santa (0), 15 jaar geleden

Harry, de acceleratiepomp kan gewoon ook verkeerd afgesteld staan, hoor...
Zonder gegevens kun je nooit stellen of er teveel of te weinig ingespoten wordt.
D'r is in de loop der jaren nogal eens wat aan afgeknooid.
Daarom ff in logische volgorde de boel checken VOORDAT allerlei stelmoertjes versteld worden.
Maar een pakkingrevisiesetje is niet duur en makkelijk verkrijgbaar.
Maar of een "leek" dat aandurft?

Jurgen66 (0), 15 jaar geleden

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Het was inderdaad de acceleratiepomp. Ik heb deze wat bijgesteld en het probleem is nu verholpen.

Groetjes,
Jurgen

Santa (0), 15 jaar geleden

Zei ik toch........

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Santa verdient alle punten en geeft een rondje.....

Santa (0), 15 jaar geleden

Houd het maar in van mijn op deze site te verdienen bonus....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.