Volkswagen 2.5 tdi: wie wil mij uitleggen hoe ik de diesel pomp kan afstellen,

Hallo,
ik heb dit vraag nog eens gesteld, maar geen antwoord op gekregen alleen afblijf advies. wil er nu iemand zo behulpzaam zijn, en mij te vertellen hoe ik de diesel pomp kan afstellen
,, dynamisch ,, als mechanisch

Bedankt al vast,

reverse

Geplaatst door reverse (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Transporter? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

lightsomedog (0) PRO, 20 jaar geleden

als je in het bezit bent van een vag 1551 of anders van volkswagen dan ga je naar:
01 motorregelapp
04 basisafstelling voorbereiden
000 meetwaarde blok
er zijn daar 10 display velden te zien
xx 01 xx xx xx xx xx xx 02 xx
de 01 geeft het inspuitmoment
de 02 geeft de temp van de brandstof
als het een acv motor is (kan ik niet nagaan uit jouw gegevens)
zal de waarde moeten liggen tussen de 45 en 60 weet ik niet exact.
dit moet je aflezen in veld 01.
succes max.

reverse (0), 20 jaar geleden

Dag Max,

Bedankt voor je reactie, uitleg.
ik heb een ACV motor.
Hoe kan ik de timing goed zetten stel hij staat op 35. waar mee kan ik dat wijzigen. Ik heb de pomp bekeken en de riem maar, ik weet niet hoe ik de pomp kan verdraaien.

Weet jij hoe ik dat kan doen?

bedankt al vast, Groeten,

lightsomedog (0) PRO, 20 jaar geleden

als je in het bezit bent van een luchtsleutel kan je de nokkenasbout iets oplossen en met een steeksleutel de brandstofpomp iets verdraaien het is dan de bedoeling dat de pomp op +/-55 komt te staan.

reverse (0), 20 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie Max,

Maar zou je het iets meer in detai kunnen uitleggen, zoals waar de nokkenas bout is enz.

Bedankt, fijne dag verder

lightsomedog (0) PRO, 20 jaar geleden

oke sorry.
aan de rechter zijde van het motorblok achter de zwarte deksel (zit met twee bouten vast)
zit de brandstofpompriem door de nokkenas bout sleutelwijte 21mm
dat is de bovenste bout waarmee de poulie van de nokkenas vast zit en de riem loopt dan via twee rollen naar de brandstofpomp.
door de poulie van de pomp vast te houden en de poulie van de nokkenas los te draaien kan je de poulie van de pomp iets!!!!
verdraaien.
doe dit met beleid want voor je het weet verdraai de pomp te ver en loopt de motor niet meer.
succes max.

dutch123 (0), 20 jaar geleden

Lightsomedog: als je de nokkenas bout losmaakt, verdraai je dan niet de nokkenas timing ipv de brandstofpomp timing?
Dus waarom hoef je de brandstofpomp zelf niet te draaien of (afhankelijk van de pomp) het tandwiel van de pomp tov de aangedreven as van de pomp.

reverse (0), 20 jaar geleden

Dankje Max, voor je uitleg.

Dus de riem hoeft er niet af. om de timing goed te zetten.
en is de nokkenas poulie niet geborgt. omdat je het zo kan verdraaien. want als ik het goed begrijp draai je wel aan de poulie van de pomp, maar de nokkenas verdraait. klopt dat?
Als ik begin te draaien in stappen van hoeveel mm zal ik beginnen met verdaaien, heb je daar ervaring mee.

groeten,

lightsomedog (0) PRO, 20 jaar geleden

Dutch de nokkenas timing wordt geregeld via de t-riem aan de andere kant van het blok.
de pomp zit vast op vaste punten en de poulie ook.
Reverse de poulie van de nokkenas is zonder borg mal of stift
maar loopt taps.
begin met een een halve tot een mm.
en let ook goed op welke richting je verdraaid.
en elke keer na een kleine versteling controleren hoe de afstelling is.

Veel plezier max.

reverse (0), 20 jaar geleden

Hallo Max,

ik wil je bedanken voor al je reacties op mijn vragen, en je uitleg. Dankje,

Groeten,

lightsomedog (0) PRO, 20 jaar geleden

geen dank als het werkt.
tot de volgende keer
groetjes max

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.