Ik ben voornemens een Volvo V40 1.9 td uit 1998 met maar liefst 280.000 km op de teller. Hij ziet er keurig uit en is dealer onderhouden. Nu lees ik hier op het forum zoveel 'slechte' dingen over dit type auto dat ik geschrokken ben en zeer twijfel over de aanschaf. Kan iemand mij advies geven. En wat zijn de zwakke punten? Alvast hartelijk dank voor jullie reacties.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zwakke punten zijn: soms het starten en dat kan verschillende oorzaken hebben en dat is meestal een vervroegingsklep en of klepspeling meestal in combinatie. Als dat een keer verholpen is ben je er voor tijden weer van af. Het is een renault motor en bak en die moeten altijd wel wat zweten. Koppaking kan wat olie gaan lekken omdat er een stalen koppaking is gebruikt.
Komt wel voor maar niet zo heel veel. Ik zou vragen of je de vorige eigenaar mag bellen en anders een ANWB keuring maar als de dealer het altijd goed onderhouden heeft dan zal het ook wel los lopen. Hou er wel rekening mee dat de auto ook al 280.000 gelopen heeft maar dat hoeft geen probleem te zijn maar net is ook geen nieuwe. Wij hebben volvos in onderhoud gehad die tegen of over de 400.000 hadden gelopen en gaat er wat meer stuk.
Maar over het algemeen is de V40 van 1998 niet slecht
Heb een V40 1.9TD "97 sinds aug.2005 en er 20dkm. mee gereden tot nu (25 jan 06). Tot nu toe alleen wat kleine dingetjes...
Ik lees vooral op dit forum veel over de door volvoxc90 beschreven startproblemen bij de diesels. Zelf nog niet gehad gelukkig, maar is denk ik een niet te onderkennen zwakke plek.
Een veelvoorkomend zwak punt: speling op de fusee. Betekent meteen veerpoot vervangen (zit er bij mij ook aan te komen, maar is nog ver weg).
Voor de rest heb ik nog nooit een auto gereden waarvan zo vaak de remschijven vervangen zijn (heb onderhoudshistorie opgevraagd). Tjek ook trilling in stuur bij hoge snelheid (snelweg bijv. 150km/u terug naar 80) en redelijk stevig tot hard remmen (=remschijf/remschijven krom). Hoe krommer, hoe eerder je het voelt tijdens het remmen. Schijf rechtsvoor bij mijn auto is alweer krom aan het trekken en de rem rechtsvoor blijft hangen (moet klauw vervangen worden?). Schijven (+blokken!) zaten er net nieuw op!!!
Let bij het zoeken naar een geschikte V40 ook op olie in koelvloeistof (lek intern) en olie onder de auto (lek extern). Beide ben ik tegengekomen tijdens mijn zoektocht naar een geschikte V40. Zijn de vloeistofniveaus lager dan zou moeten, dan kán het een indicatie zijn van een lekkage.
Als je de auto eenmaal hebt, raad ik je aan de onderhoudshistorie te achterhalen. Zo blijken akkefietjes aan mijn auto (slechte bedrading achteruitrijlichten en achterbankvergrendeling) van alle tijden te zijn: er is al meer dan eens uitvoerig aan gewerkt... en DUS niet goed opgelost (dan maar zelf doen ;-)
En ohja... lampjes! Het is echt zo: ze gaan gemiddeld sneller stuk dan bij andere merken auto's. Heb de auto gekocht met een stuk achterlichtlampje en één stuk dashboardlampje. In de (in mijn ogen) korte periode dat ik de auto rij zijn daar nóg een dashboardlampje en een remlichtlampje bijgekomen...
Veel succes met de zoektocht!
18 jaar
Hartelijk dank voor jullie reactie. Ik heb de auto inderdaad net door het ANWB keuringsstation in Nieuwegein (tijdelijke vestiging) laten checken. Op zich vertoonde de auto niet veel slijtage, maar er zat wel olie in de tank van de koelvloeistof. Volgens de monteur kan dit betekenen dat de koppakking lek is of de cilinderkop stuk. Hij vond het risico te groot om tot aanschaf over te gaan. Hij zei 'je hebt kans dat als de dealer de motor openmaakt voor reparatie dat ze dan van alles tegenkomen zodat de reparatie uiteindelijk de aanschafprijs zal overstijgen (4250 euro)'. Ik heb uiteindelijk maar afgezien van de auto en ben nu weer vrolijk op zoek naar een andere diesel of LPG.
18 jaar
Mooi zo, die keuring heeft je dus behoed voor heel wat problemen! Succes en bedankt voor het op de hoogte stellen!
18 jaar
Goed gedaan.
Het zijn Renault diesels en in die tijd zegt dat mij nog genoeg.
Heel verstandig gedaan he te laten staan.
Eigen ervaring met (zakelijke) v40 diesels zijn kleppen stellen en stuurhuizen die kapot gaan. Cilinderkoppen lees je veel, maar gelukkig zelf niet meegemaakt BRandstofpompen zijn ook niet je-van-het (is Lucas en geen Bosch).
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar