Volvo 440: Afslaan en onregelmatig toerental aan einde lange rit bij koud w

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i

Mijn Volvo 440 (benzine 1.8i) uit 1996, 142.000km op de teller, heeft het volgende probleem:

Hij slaat af en houdt soms in tijdens het rijden.

Het gebeurt vooral:
- bij koud weer
- nadat ie een eind probleemloos op de snelweg heeft gereden; als je eenmaal van de snelweg af voor een stoplicht staat wordt loopt het toerental opeens terug en slaat ie af. Herstarten lukt direct weer, maar daarna blijft het onregelmatig en kan ie weer afslaan, steeds als gas terug wordt genomen, bijv voor een bocht of bij schakelen.

Het lijkt er dus op dat ie afslaat op momenten dat gas terug wordt genomen of wordt losgelaten.
Geeft geen waarschuwingslampje voordat ie afslaat.

Het is een hele tijd weggeweest maar nu begint het weer, waarschijnlijk doordat het weer kouder wordt.

Suggesties voor een oplossing zijn zeer welkom!

Dirk 440

Geplaatst door Dirk 440 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 440? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

kaleido 1 (1785) PRO, 12 jaar geleden

Luchtmassameter zou kunnen. anders even uitlezen als dat kan.

Carphunter (0), 12 jaar geleden

Achterop het inlaatspruitstuk zitten twee slangetjes in een van deze slangetjes zit een calibertje het komt vaak voor dat deze slangetjes van binnen uitdrogen en gaan verpoeieren en dit calibertje verstoppen, slangetjes vernieuwen calibertje schoonmaken en terugplaatsen, foutcode's recetten kan ook gerecet worden door de + pool van de accu gedurende een kwartiertje los te maken.

mistermaniac (0), 12 jaar geleden

[quote=kaleido 1]Luchtmassameter zou kunnen. anders even uitlezen als dat kan.[/quote]
Een 1.8i heeft geen luchtmassameter....

Dirk 440 (0), 12 jaar geleden

Beste Kaleido 1, Carphunter en Mistermaniac,

Bedankt voor jullie reacties, ik stel het op prijs.
De garage kon helaas niets vinden en het probleem duurt inmiddels al geruime tijd voort.
Ik kan dus helaas geen oplossing presenteren, maar wel andere tips die ik nog via andere kanalen heb gekregen als aanwijzing voor wat het zou kunnen zijn:

- vocht
- valse lucht aanzuigen
- BDP-sensor
- luchttemperatuursensor
- bougiekabels

Hopelijk heeft iemand hier iets aan. Voor mij is het helaas te laat, hij wordt ingeruild na verder vele jaren probleemloze, trouwe dienst.

Ramjod (0) PRO, 12 jaar geleden

Verdelerkap en rotor goed controleren.
Brand vaak in of olielekkage via nokkenas keering naar de verdelerkap in.

Luchtregelschuif vervuild of defect
Deze moet het toerental opvangen bij gas loslaten.

rensk001 (0) PRO, 12 jaar geleden

Op het injectiedeel zit een elektromotor. Deze regelt het stationair toerental. Het is een zwart onderdeel. Deze willen wel eens kapot gaan. Onderdeelnummer 3345231. Kost 111,27.

ronny530 (0), 12 jaar geleden

Zonder dollen bij de 1.8 motor moet je alle aansluitstukken van de vacuümslangen vervangen, niet controleren vervangen. De motor is niet stuk te krijgen of je moet hem mishandelen. Alle slangen op het inlaatspruitstuk zijn verdacht en ook nog eentje bij de carterontluchting. Die is moeilijk te zien omdat het luchtfilter er net boven zit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 440 of stel zelf een nieuwe vraag.