Beste Leden,
Ik had een nieuw onderwerp aangeslingerd maar kan deze niet meer terugvinden.
Hierbij nogmaals.
Ik was gisteren terug van mijn autovakantie en heb er ongeveer 9000km op zitten.
Genoten van de luxe en comfort van de xc90 . totdat ik opmerkte dat de automatische niveauregeling van de luchtvering de hoogte willekeuring aanpast. (vergelijkbaar met offroad / awd rijmodi)
Zou het wellicht met onderstaande punten te maken kunnen hebben.
dd 23 dec 2023 hebben we te maken gehad met enorme sneeuwval in Hongarije met temperaturen tot minus 3. Al het sneeuw wat terecht is gekomen in de toegangkelijke ruimtes is urenlang bevroren geweest. Zijn hierdoor wellicht sensoren bevroren / kapot gegaan.
dd 27 dec 2023 is mijn auto voor een controle beurt bij een universele garage geweest en is op een 2 koloms brug omhoog gelift. Ik kan mij niet herinneren dat ze uberhaupt de luchtvering hebben gedeactiveerd. Wat ik mij afvraag is of dit enkel geldt als de auto wordt gekrikt, of ook in het geval de auto de lucht in geat en de veren zich uitrekken als ik dat zo mag stellen.
dd 5 jan 2024 op de terugweg hebben we urenlangen regenval ervaren waarbij het met bakken uit de lucht kwam.
Zou het misschien kunnen dat de bodemplaat vol met water zit ? waardoor er bepaalde sensoren worden geactiveerd ?
Hoor graag of een van bovenstaand dit hebben veroorzaakt en of jullie mij kunnen mij adviseren of ik een instelling kan resetten ofdat ik bijv zelf iets kan doen zodat de vering zich opnieuw kan kalibreren ?
hoor graag,
mvg
sjef
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat is je probleem eigenlijk? vind je hem gevoelsmatig te hoog of te laag staan?
staat die scheef? heb je error meldingen?
ser zal vast wel iets bekend zijn over normaal waardes omtrent rojhoogtea in diverse modi van onderkant band tot wielkast
het is niet gevoelsmatig hoog...het is zoals op de fotos te zien een stand welke bij de offroad of awd stand hoort. ongeacht de rijmodi van de auto...gaat de vering zich automatisch omhoog stellen. met als resultaat dat je op de snelweg met hoge snelheden op een te hoge chassis vanaf je wielen rijd wat geen pretje is... nu weet ik niet wat de oorzaak is geweest ..maar ik heb dus tweetal punten opgenoemd waarvan ik denk dat het het geval is. maar is er iets waardoor ik dit zelf kan kalibreren ? of hoe moet dit opgelost worden ? om weer terug naar originele waarden te gaan ? welke bij de rijmodi horen
10 maanden
ben meer een bmw mannetje....
wbt volvo.....zou ik je vraag op een volvo forum stellen. je zult iemand moeten vinden met volvo kennis(databank) of programma's hoe e.a. werkt of ingesteld staat.
zonder volvo uitlees apparatuur of de betere universeel apparatuur kun je geen diagnose stellen of zien wat jij ervaart.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo XC90 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 maanden