auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo S40: disributieriem versprongen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,8 b4184s2

hallo,
Ik reed 130 toen ik opeens heel hard geratel onder de kap hoorde. gelijk moter uit en naar de kant gerold.
thuis kwam ik er achter dat de riem slap stond bij verder onderzoek kwam ik erachter dat op de een of andere manier mijn distributie riem is versprongen vermoedelijk omdat de spanrol niet goed vast heeft gezeten.
De motor maakt nu een ratelend geluid als ik hem start.
Ik heb even de oude riem erop gelaten en de spanrol weer goed gedaan, gelijk de motor op tijd gezet dit om te kijken(luisteren) of het geluid weg ging daarna wou ik de komplete distri set vervangen.
Helaas blijft het geluid wel iets zachter maar toch, nu heb ik mijn kleppendeksel er af gehaald en zag dat de klepstoters aan de inlaatzijde onder de olie stonden.
mijn vragen zijn nu
1. klopt het dat er zoveel olie onder het klependeksel blijft staan zo nee wat kan het probleem dan zijn.
2. hoe controleer je of de kleppen krom zijn zonder de kop te demonteren nokken assen zien er nog goed uit met het blote oog niet krom en ook geen slijt plekken.
3. wat kan nog meer de rede zijn dat de riem is versprongen


de riem zat er nog geen 20000 km op volgens zeggen dan .
olie pijl was ook goed.
olie lamoje ging niet branden werkt wel.

Geplaatst door

alex21 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een distributieriem kun je niet schatten op leeftijd. Bij twijfel, deze altijd vernieuwen. 20000 km volgens zeggen, zegt mij genoeg.
Als er een spanrol, of geleiderol is losgelopen vrees ik dat de zuigers toch de kleppen hebben geraakt.

Controleer bij weggenomen kleppendeksel of elke nok, goed gevolgd wordt door de stoter. Blijft er een of meerdere achter (blijft deze dus lager staan), dan is deze niet goed. Dus steel krom, o.i.d..

S6 Ben benieuwd.


Ralf

Ralf_Jensen 0
badge

14 jaar

ik zou een lektest uitvoeren of laten doen. als je de kleppendeksel demonteerd zijn de nokkenassen ook los. de kleppendeksel is tevens de houder van de nokkenassen. Als het los moet is het niet erg anders heb je een hoop extra werk.

Highway 745
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.