Volvo V70 1999: DTC Foutcode P0134

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 2,5 T5 20 klepper

hallo allemaal,

Bij het uitlezen van de DTC krijg ik foutcode P0134 te zien.
Verders staat er in het display 02 CKT (?) en bank 1
Bank 1 vermoed ik cilinder 1, 02 CKT voor mij onbekend, evenals code P0134
Wie kan mij vertellen wat dit is en hoe ik dat opgelost krijg.

Als de ECU reset is, dan blijft de motor goed lopen totdat de motor (zeker vanuit koude toestand) overschakeld van benzine naar LPG. De motor nukt een keer en gaat dan pas over op LPG en...ik heb weer een storingscode zoals boven beschreven.

Alvast bedankt !

willy wortel

Geplaatst door willy wortel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo V70? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

P0134 - O2 Sensor Circuit No Activity Detected Bank 1 Sensor 1
De computer constateert dat het lambda-signaal geen verandering laat zien.
Hoogstwaarschijnlijk omdat het LPG-systeem niet goed werkt.
Bezoek een LPG-specialist, want een verkeerd mengsel kan behoorlijke schade veroorxaken, zoals verbrande kleppen.

De O2 CKT die je in je tester ziet staan is wel erg kortaf voor O2-sensor Circuit.
Een lambda-sonde is de nederlandse benaming voor een O2 (Oxygen) sensor.

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

Nog sneller is het om te controleren of de lambdasonde op benzine wel enige activiteit laat zien. Daarvoor dient het benzinesysteem wel in closed loop te daaien. Omdat het gassysteem een volgstrategie is, heeft het de lambdasonde niet direct nodig. De inspuitduur wordt bepaald door de benzinecomputer die wel de lambdasonde gebruikt. Het lijkt me eerder dat de sonde gewoon versleten is.

willy wortel (0), 14 jaar geleden

Hallo allen,

eindelijk maar eens een uitleesunit gekocht.....
Hierbij wat gegevens...
Als de auto gestart wordt, dan geeft de
ST FRM1 waarden aan die varieeren van -17 tot 30
LT FRM1 waarden die ook varieenen eveneens, maar blijven in hoofdzaak boven de min waarden.

Ook als de motor op LPG overgaat blijven beiden varieeren wat overigens normaal lijkt aangezien de fluctuatie mijn gaspedaal volgd.
Helaas na verloop van tijd zie ik dat de ST FRM1 erg hoog oploopt (17 tot 30) en daarna wegvalt op "nul" en daar op blijft. (geen enkele reactie meer behalve de "nul" in beeld.
De LT FRM1 valt ook terug en blijft continue staan op 2,3 of op 5,4 (geen enkele variatie)
Nu is het maar wachten op het storingslampje en wederom P0134 bank 1 foutcode.

Mijn vraag,
ST FRM1 en de LT FRM1 zijn dat de Lambda sondes ? (ST FRM1 voorste en LT FRM1 achterste ?) en wat zouden deze aan waarden moeten opgeven ?

Voor de rest zie ik in de meetapparatuur ABSLT en O2S12 staan,..wat zijn dat ?

Alvast bedankt voor het lezen.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

ST FRM1 - waarschijnlijk Short Term Fuel Trim 1 - dit is de lambda-regeling
LT FMR1 - waarschijnlijk Long Term Fuel Trim 1 - de leerwaarde van de lambda-regeling
O2S12 - O2 sensor Bank 1 Sensor 2 (achter de kat)

Als LT FRM ver boven de 0 zit dan is het mengsel te arm.
Is dit een Frans sprekende unit want de afkortingen slaan echt nergens op. Welke tester is dit?
Geeft de tester ook een nummer aan bij de data? Zoals ST FRM1 is 6? Dan kun je betekenis hier opzoeken: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs

willy wortel (0), 14 jaar geleden

hallo oldford professional.

Heel erg THX voor je respons,...
Als uitlees apparaat heb ik de handheld Memoscan type U581
Deze is gewoon nederlandstalig.

Eerder heb ik als terugkoppeling de vraag gehad of dat de Lambda sonde op benzine wel reageerd, ja op benzine reageerd hij wel. Ik vraag me dan wel af hoe ik de motor op benzine in close loop krijg, weet jij dit ?

gr.
Pim

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Closed loop kun je niet beinvloeden. Moet automatisch gaan als alles werkt.
Als de Short Term Fuel trim actief is zit je in closed loop.
Kun je ook zien aan de Fuel System Status.
Op een gegeven moment regelt die Short Term fuel trim niet meer, als gevolg van een gedetecteerde fout.
Op dat moment valt de regeling uit closed loop en gaat dus naar Open loop.

Die Memoscan behoort niet tot de meest betrouwbare scanners. Heb je er een boek bij waar die afkortingen in uitgelegd worden?
Want deze afkortingen kun je nooit ergens terug vinden.

willy wortel (0), 14 jaar geleden

;-( jammer dat de Memoscan niet echt betrouwbaar is..anyway ik kan nu wel eindelijk zien dat de Short Term Fuel Trim op een gegeven moment stopt met regelen en dat de oorzaak vermoedelijk mijn Lambda sonde is...al heel wat als je totaal blind bent ;-)
Het is allemaal wat minder gis werk dan voorheen,...onderdelen zijn duur zat.

In de Memoscan zit overigens wel een kleine database met diverse automerken,..helaas (en dat was te verwachten) zit Volvo daar niet bij. Volgens mij omdat Volvo nog steeds moeilijk doet met het openbaar maken van zijn auto gegevens, dus voor de specifieke Volvo gegevens zal im echt een beroep op mensen zoals jou moeten doen ;-)

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=oldford]ST FRM1 - waarschijnlijk Short Term Fuel Trim 1 - dit is de lambda-regeling
LT FMR1 - waarschijnlijk Long Term Fuel Trim 1 - de leerwaarde van de lambda-regeling
O2S12 - O2 sensor Bank 1 Sensor 2 (achter de kat)

Als LT FRM ver boven de 0 zit dan is het mengsel te arm.
Is dit een Frans sprekende unit want de afkortingen slaan echt nergens op. Welke tester is dit?
Geeft de tester ook een nummer aan bij de data? Zoals ST FRM1 is 6? Dan kun je betekenis hier opzoeken: http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs[/quote]
Nu is Memoscan het probleem niet hoor. Ik heb er zelf een en die doet het perfect. De vraagsteller in kwestie heeft alleen niet zo goed op het display gekeken en weet daarnaast niet waar de afkortingen voor staan. Dat kun je Memoscan niet kwalijk nemen. Want de werkelijke afkorting is ST FTRM1 en je weet wel waar dat voor staat.

willy wortel (0), 14 jaar geleden

Hoi jos

Dq voor je reactie,..vergissing van old ford had ik al door.
En idd voor een ad-hoc uitlees actie voldoet de Memoscan niet slecht (tuurlijk zijn er betere..) alleen jammer dat Volvo geen gegevens publiceerd.
Helaas is de Bluetooth adaptor van Elmscan een tegenvaller....dit is echt een kat in de zak. (leverancier Extreamdeal..die reageerd nergens op..grrrr)
bijgeleverde software hartstikke corrupt en niet compatible met de scantool5 spullen.
Nu heb ik vanuit de US maar een complete set besteld (software, adaptors etc van scantools in de hoop nu eindelijk die informatie naar boven te krijgen die ik wil hebben.
Laat jullie weten hoe die set bevalt. Als jullie ervaring hebben met de Scantoolspullen dan ook graag een reactie.

gr
Pim

VG392 (0), 14 jaar geleden

Bij Volvo op lpg wordt soms een extra lambdasonde geplaats welke alleen gebruikt wordt door de gasinstallatie.
Als dit het geval is zitten er 2 lamdasondes vlak bij elkaar voor de kathalysator.
Als op gas wordt overgeschakeld wordt de verbinding tussen lambdasonde en computer voor benzine verbroken en meet de benzine computer zijn eigen voedingsspanning t.b.v. Lambdasonde.(meestal ongeveer 0,4 volt)
Hierdoor lijkt het dat het benzinesysteem in open loop staat.
Het is dus best mogelijk dat de extra lambdasonde voor LPG stuk is.
Loopt de motor verder wel netjes op lpg?

Groeten,

Kees

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij welke Volvo met welk gassysteem heb jij dat dan gezien Kees?

VG392 (0), 14 jaar geleden

Bij een Volvo V40 met Bi-fuel necam system.

Jos van Dartel (0) PRO, 14 jaar geleden

Kees,

Dat is geen Necam systeem, maar een Volvo systeem met componenten van Necam.

VG392 (0), 14 jaar geleden

Inderdaad, dat bedoel ik.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.