auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 940: Electrische storing?

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3i

HELP!!!

Na korte tijd met plezier in m'n 'nieuwe' volvo 940 gereden te hebben, beginnen nu de problemen....

Ik heb zelf geen verstand van auto's, maar leer graag, en heb bovendien zelf nu geen idee hoe ik verder moet. Daarom leg ik het probleem aan jullie voor. Wellicht dat jullie kennis en ervaring mij weer op de weg kan helpen.

stand van zaken:

-begin situatie: geen problemen
-cd speler geinstaleerd, en aantal zekeringen 'bijgevuld' die ontbraken (iig stoelverwarming, audio, dimlicht - wellicht anderen maar dat weet ik zo niet meer). vervolgens valt auto uit bij stationair lopen. auto start gelijk weer maar lambda sonde lampje brand. (tank 1/4 vol)
- Auto rijd met l-s lampje maar start een paar minuten niet na tanken (1x)
- auto rijd vervolgens 400 km zonder problemen, maar met lampje (tja, niet slim om door te rijden met l-s lampje: maar had de auto even hard nodig)
- Lamda sonde lampje gaat af en toe uit, en dan weer aan.
- Auto valt af en toe uit bij lage toeren (4x), start soms gelijk weer, maar 1x pas weer na een aantal minuten (tank minder dan 1/4 vol)
- auto start niet meer na uitgevallen te zijn (tank meer dan half vol) (sloeg een paar keer aan, maar snel weer uit)

Wegenwacht gebeld:

- Wel vonk
- geen benzine
- geen stroom op benzinepomp (maar draait wel?!)
- geen stroom op zekering naar benzinepomp
- geen stroom op injectoren
- conclusie wegenwacht: (1) hoofdrelais kapot en (2) electrische storing
- tijdelijke oplossing: Stekker bij luchtfilter geschakeld aan linker koplamp (starten met lichten aan)
- Bijkomstig probleem accu is leeg door vele startpogingen, dus eerst opladen.

Eigen actie vandaag
- accu uit de auto gehaald en aan de lader gehangen. (verzegelde accu, dus geen vuldopjes los kunnen draaien zoals staat in de gebruiksaanwijzing)
- meter van acculader begon bij 3Amp, en liep in enkele minuten naar 1,5Amp (dus accu was vol??? of kan niet geladen worden???)


Ik hoop echt dat jullie iets met dit verhaal kunnen. Op veel plaatsen op het forum lees ik onderwerpen die veel hierop lijken, maar ik ben (nog) niet deskundig genoeg om daaruit op te maken wat het probleem van mijn volvo is.

Wanneer ik weet waar het probleem zit hoop ik de auto weer rijdend te krijgen, waarna ik hem op m'n werk bij de auto-hobbyclub wil laten nakijken (mits het probleem geen volvo-dealer vereist)

Geplaatst door

lord (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uit je verhaal lijkt het of het is begonnen na de radio inbouw. Als je de orginele stekker hebt gebruikt en die niet hebt doorgeknipt kan het daar niet aan liggen maar als je de orginele stekker doorgeknipt hebt kan er goed iets in de bedrading verkeerd zitten. Als het probleem direct na het inbouwen van de radio was zou ik de radio er ff uit halen en kijken wat er dan gebeurt. Hoofdrelais gaan vaak stuk ik heb ook al een keer gehad dat het stekkertje in de zekeringkast onder het relais verbrand was door slecht contact.

volvoxc90 0
badge

18 jaar

Volvo xc90, bedankt voor je tip, cd-speler is overigens met origineel stekkertje ingebouwd, dus ik denk dat er eerder een probleem zat in een van de circuits waarvan ik de zekeringen heb 'aangevuld' (dimlicht, electrische stoel, audio), er zal wel een reden zijn geweest waarom deze zekeringen er niet in zaten (dus heb ze er maar weer uitgehaald). Even kijken of ik morgen op de noodvoorziening van de anwb naar m'n werk kan komen, dan laat ik'm daar even nakijken bij de autohobbyclub.

Goede tips blijven natuurlijk altijd welkom.

Wanneer ik weet wat het probleem exact is, dan zal ik het hier laten horen.

lord 0

18 jaar

Met het installeren van de CD-speler heb je waarschijnlijk het hoofdrelais dat zich in de zekering/relaiskast bevind losgestoten en dat staat nu los op de stekkers.

Oplossing: asbak compleet verwijderen en alle relais even aanduwen, het hoofdrelais is het grotere relais dat zich linksachter of rechtsachter op de zekeringkast bevind.

Een onderbreking IN het relais komt ook regelmatig voor, even met lopende motor met het relais bewegen en kijken of de motor niet uitvalt/stottert.

Het onderdeelnummer staat op het relais.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 940 of stel zelf een nieuwe vraag.