close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volvo S80: emissie service vereist

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.9

Een vraag, mijn auto geeft Emissie Service vereist storing. Hier hoort de foutcode "rij 1 adaptieve lambdasonde zijn bovengrens heeft bereikt qua bijregelen".
De oorzaak tot op heden is niet bekend. Ben ik nog aan het onderzoeken.

Nu komt mijn vraag. Als het deze melding komt, en dus het motormanagementlampje brand, is dat ter indicatie dat er een melding in de computer is opgeslagen en blijft de werking van alle verschillende sensoren en computer het zelfde? of wordt op dat moment de waarde van die bepaalde sensor niet meer meegenomen bij de berekeningen en zorgt de computer voor een soort Noodloop-toestand. Deze vraag stel ik namelijk omdat ik geen enkel verschil merk als het lampje uit of aan is in het functioneren van de auto. Ongeveer 5% van de tijd is namelijk het lampje uit wat geen verschil geeft.


Ik hoor het graag. Alvast bedankt!

Groet Jelle

Geplaatst door

blix (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De melding geeft aan dat het mengsel te arm is en niet (verder) mee bijgeregeld kan worden.
Dat kan bijvoorbeeld valse lucht zijn, een te lage brandstofdruk of een defecte of verouderde sensor (luchtmassa meter, lambda sonde).
Soms is het eindeffect precies andersom omdat de lambdasonde verkeerde waardes geeft. In dat geval heb je een flink verhoogd benzine verbruik.

Er veranderd wel wat als de melding komt.
Bij de meeste ecu's wordt dan de lambda regeling uitgezet en mis je een deeltje correctie van het mengsel.
In alle gevallen wordt er niet verder meer bijgeregeld als de vooraf ingestelde grens - en die is behoorlijk ruim, zo'n 25 - 35%.

oldford 0
badge

12 jaar

Bedankt oldford voor de zeer duidelijke uitleg! Ik heb hier zeker wat aan bij mijn verdere zoektocht.
De garage adviseert me de zoektocht te staken maar ik kan eigenlijk niet leven met een foutmelding op mijn dashboard.
Ik ga proberen een lmm ergens te lenen zodat ik die kan uitsluiten. Maar moet ik eerst eens kijken wie me die kan lenen.

blix 0

12 jaar

ohja, wat typisch is (en misschien wel toeval) is dat ik als test een paar keer euro 98 heb getankt. De melding is toen 2 tankbeurten uit gebleven terwijl de melding, wanneer uit, na +/- 30 kilomter terug komt als ik op euro 95 rijdt

blix 0

12 jaar

Aanvullende vraag op mijn eerste vraag:
Long term Fuel Trim Bank 1 EN 2 hebben 14,8% en 13,% correctie. De korte termijn compensatie op Bank (rij) 1 en 2 zijn netjes van -5% tot 5%. Dus dat valt binnen de norm.
Vreemd hoe de lange termijn waardes tot 15% kan oplopen maar dat daar op de korte termijn waardes niets over terug te vinden is. Omdat het een 6 cilinder is heb ik wel een mooie vergelijking met BANK 1 en BANK 2. Deze lopen niet erg uit een dus het zal waarschijnlijk geen Lambdasonde zijn die verkeerd meet?
De luchtmassameter heb ik eergisteren vervangen.
Valse lucht kan ik met remmenreiniger testen?
Valse lucht bij de uitlaat, hoe meet ik dat?

Groet Jelle

blix 0

12 jaar

Het is helemaal niet vreemd dat de korte termijn fuel trim rond de 0% regelt en de lange termijn op een geheel ander getal staat (15% hier).
Zo is het gemaakt en zo is het ook bedoeld. De functies van de 2 regelingen zijn ook geheel verschillend.
Is de foutcode op dit moment ook nog aanwezig of niet meer?
Voor de zekerheid: de metingen zijn van na het vervangen van de lucht massa meter?
En er is een originele lucht massa meter gebruikt?

Met beide banken op grofweg dezelfde waarde zou je 2 defecte of slecht werkende lambdasondes moeten hebben. Niet waarschijnlijk.
Bovendien loopt dan de lange termijn fuel trim op tot aan de grens met bijbehorende foutmelding.
Blijft over valse lucht en/of benzinedruk te weinig.
Aan de fuel trims is dat meestal niet af te leiden - in ieder geval niet van hier uit.

Valse lucht bij de uitlaat valt af, met bijna dezelfde waardes op 2 banken. Of beide uitlaten zouden lek moeten zijn (met een even groot lek).
Valse lucht op de inlaat is in 1e instantie kijken en voelen. Gescheurde / losse / poreuze slangen misschien.
Maar een versleten pakking kan ook nog. Alleen het lek moet invloed hebben op beide banken. Mogelijk de pakking achter de gasklep?
Remmenreiniger of startpilot spuit je op verdachte plekken. Gaat de motor anders lopen of zie je veranderingen in de fuel trims dan heb je een lek gevonden.
Maar sommige lekken zijn moeilijk te vinden. BMW bijvoorbeeld is berucht om lekkage in de carter ventilatie.
Maar ook een lek in de slang naar de rembekrachtiger of zelfs de bekrachtiger zelf kan een oorzaak zijn.

oldford 0
badge

12 jaar

Wederom bedankt voor het uitgebreide antwoord!
Ik heb nu geen foutmelding meer. Dit komt wel omdat ik dus eergisteren mijn LMM heb vervangen en tegelijkertijd de foutcodes gewist heb.
Ik heb ipv een Bosch een Pierburg LMM er in gezet. Ik heb eerst veel bronnen geraadpleegd en deze zijn eigenlijk allemaal positief over de Pierburg LMM.
Ik heb de afgelopen dagen wat rond gereden door de regio om te kijken of ik foutmelding weer terug krijg.
Nu ga ik eerst eens goed op valse lucht testen. (zoals je aan gaf in bovenstaande omschrijving)
Omdat het gasklephuis bij Volvo zo berucht slecht is zal ik deze ook als "verdachte" in beeld houden.
Ik ga de waardes van de LongTermFuelTrimBank1&2 goed in de gaten houden!
Natuurlijk zal ik bij een oplossing dit hier terug koppelen.

blix 0

12 jaar

Tja, ik had een originele Bosch gebruikt.

oldford 0
badge

12 jaar

Hier heb ik een grafiek met vreemde dippen in de volt lijn. Deze heb ik vanavond gemaakt met de laptop in de auto. Weet dit niet te interpreteren. Heb nog veel te leren.
[url=http://postimage.org/image/mg24zw8zh/][img]http://s14.postimage.org/mg24zw8zh/grafi...[/img][/url]

blix 0

12 jaar

Ik neem aan dat je de dip in de witte (en blauwe) lijn bedoeld? Dat zijn de achterste lambda sensors - dus na de kat.
Dit is volledig normaal vlak nadat je het gas los laat. Injectie wordt onderbroken en buitenlucht (met ruim 20% zuurstof) gaat door de uitlaat.
Het heeft overigens geen effect op de motor-regeling - dit is de bewaking van de werking van de katalysator.

Gebeurt dit met constant gas erop, dan wijst dit op een verminderde werking van de katalysator of een verkeerd mengsel.
Dat laatste is niet 100% zeker te zien omdat de voorste lambda sondes er niet bij staan.
Maar gebaseerd op de short term fuel trim zou ik zeggen dat er geen (groot) probleem is met de voorste sensors.
Beste is loggen met ALLEEN de 4 lambdasondes, liefst in verschillende grafieken met helle kleuren.
En dan met een constante snelheid rijden met een redelijk toerental.
Eventueel aangevuld met load of gasklep positie om te zien hoeveel gas er gegeven wordt.

oldford 0
badge

12 jaar

Wat een enorme kennis heb jij op dit gebied. Bedankt voor je heldere uitleg! Aangezien mijn katalysator zo goed als nieuw is zal deze dus geen problemen opleveren.
Ik heb vandaag met remmen reiniger een valse lucht test gedaan maar daar kwam niets uit. Heb bijna een hele bus leeg gespoten maar zonder afwijkend resultaat. Dus ik neem nu even aan dat ik geen lekken in de lucht-inlaat heb.
Verder heel wat kilometers vandaag gereden en mijn LTFT blijft op bank 1 en 2 op 14 ren 13% Dit wijzigt nauwelijks. Ik denk dat ik hier maar genoegen mee neem als het MIL lampje verder uit blijft. En dat is nu sinds dinsdag. (nog nooit zo lang uit geweest)
Mochten er nog bijzonderheden zijn dan koppel ik dat hier weer terug. Wederom bedankt voor je reactie

Ohja hier de scangegevens van PCMSCAN http://home.claranet.nl/users/wtermull/t... (natuurlijk afhankelijk of je PCMSCAN hebt op je pc)

blix 0

12 jaar

Ik denk dat die 13 a 14% verschil, het verschil is tussen een Pierburg en een Bosch LMM.
Betekent wel dat de Pierburg bij veroudering eerder aan vervanging toe is dan een Bosch. Uiteindelijk dus gewoon duurder.

oldford 0
badge

12 jaar

Wat ik mis in je logfile zijn de voorste lambdasensors. Dat zijn kennelijk breedband sensoren die een stuk verderop in de lijst staan.
Wel staat er eigenlijk veel te veel in. Een heleboel data verandert niet en is eigenlijk niet interessant.
Een hoop data wordt niet ondersteund door de auto en neemt alleen maar onnodig veel tijd in beslag om iedere keer op te vragen.

oldford 0
badge

12 jaar

Klopt ja, heb de meet apparatuur pas net. Ben nog een beetje aan het experimenteren tot ik het allemaal snap. Nu dus even uitzoeken hoe ik alleen de 4 lambda's alleen kan loggen...

blix 0

12 jaar

Nu een tijd verder heb ik geen enkele foutmelding meer gehad. de LTFT blijft wat aan de hoge kant maar niet hoog genoeg om een fout te geven. Ik heb 4 dagen een trailer getrokken wat in het verleden altijd na een aantal kilometers tot een foutmelding leidde.
OPlossing voor mijn probleem dat erg lang al aanwezig is, heel simpel:

een nieuwe LMM!

een tip van oldford: gebruik een originele LMM dan is waarschijnlijk de LTFT ook rond de fabrieksspecificaties.

Bedankt oldford voor het meedenken!

Groet Jelle

blix 0

12 jaar

F

blix 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S80 of stel zelf een nieuwe vraag.