auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo 460: koelt te veel zelfs na vervangen thermostaat

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1800 8V

Hallo,

Sinds dat ik een flink stuk 190 heb gereden in duitsland doet mijn temperatuur huishouding in de auto vreemd, ik heb al 2 bedrijven hier naar laten kijken en die snappen het ook niet.

het zit zo, de thermostaat is goed, pomp ook maar de auto koelt te veel, wanneer ik stil sta staat de wijzer keurig in het midden maar wanneer ik ga rijden met een constante snelheid al is het maar 50 kmh dan zakt de meter helemaal tot L (low laagste punt temp meter) de Sensor is ook in orde zit een nieuwe in. Dus ik heb geen idee wat dit kan zijn, de verwarming en alles werk wanneer hij bij L staat is hij wel wat koeler maar dat is logisch.

Heeft iemand enig idee wat dit zijn kan?

Alvast dank voor de moeite!!

Overigens heeft de auto een gasinstallatie, deze functioneerd niet meer maar wanneer ik de stroom er af haal en een dag wacht werkt deze de volgende dag wel. Dus de auto loopt niet goed omdat de installatie zich verkeerd inleest, ik vermoed dat dit icm de temperatuur geschied dus wil ik eerst mijn temp probleem oplossen voordat ik over mijn G3 installatie buig. ik heb zoon vermoeden dat dit een 2 vliegen in een klap situatie is.

Super bedankt

mvg

Rene Weteling

Geplaatst door

reneweteling (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

En toch lijkt de thermostaat de dader !!!!

Maar....ook de massakabel is een grote "verdachte", maar meestal gaat de aanwijzing dan OMHOOG onder het rijden !

Meet het spanningsverschil eens op het massapunt ACHTER de accu, gewoon vanaf de minpool naar de carrosserie, vanaf de minpool naar de motor,en vanaf de minpool naar de dunne massakabel die bij het m6 boutje/massakabel geschroefd zit !!

DUS bij temp. problemen van een 440/460 EERST deze massakabel compleet demonteren en alle punten HEEL goed reinigen en het liefst de m6 boutjes en ringen vernieuwen !!!

Hey,

ik heb er vanmorgen een nieuwe thermostaat in laten zetten en de punten laten meten, er zat inderdaad een verroest puntje, we hebben alles strak geschuurd en alles mooi vast gezet maar de temperatuur blijft varieren.

wanneer de motor stationair loopt wordt hij netjes warm, de fan slaat zelf aan maar wanneer je op de snelweg zit wil de temperatuur weer flink zakken ik zou zeggen nu tot 10 procent waarbij 50 procent normaal is, dus het is wel iets beter maar het is nog steeds niet goed.

overigens loopt de motor wanneer de ze koud is ook vrij schrokkend en op 3 pitten, wanneer deze weer wat is opgewarmt loopt hij netjes op 4 dus er is gewoon echt iets mis. Die vriend van mij suggereerde dat mijn koppakking evt kapot zou kunnen zijn. alleen dat hoop ik niet, dus ik denk dat ik hem maar gewoon moet laten uitlezen bij iemand maar geen idee waar ik dit voor eenschappelijk prijsje kan laten doen. ik ben immers ook maar een student.

iemand nog ideeen?

reneweteling 0

15 jaar

Inmiddels zit er weer een nieuwe thermostaat in maar het zelfde probleem gewoon warm (wijzer 50%) bij stationair en op de snelweg lauw (25%) als iemand nog ideen heeft anders mag je deze tread opzeggen!

bedantk en groetjes

reneweteling 0

14 jaar

Mogelijk zijn ook de huidige weersomstandigheden van invloed.
Ook bij de 306 van mijn vrouw is de thermostaat vervangen (+thermostaat huis en een sensor),
de temperatuur is tijdens het rijden tegen de 80 graden en bij stilstand 90 graden.
Volgens ons was het eerder altijd ca. 90 graden.
Ik zoek zelf maar even niet verder, maar wacht eerst af hoe het is als de temperaturen weer wat hoger zijn.
Het valt me op dat er de laatse (koude weken) veel temperatuur klachten op problemcar staan.

Pjotr9136 50

14 jaar

[quote=reneweteling]Inmiddels zit er weer een nieuwe thermostaat in maar het zelfde probleem gewoon warm (wijzer 50%) bij stationair en op de snelweg lauw (25%) als iemand nog ideen heeft anders mag je deze tread opzeggen![/quote]
De vraag is nu: klopt de AANWIJZING wel ??

De temperatuuraanwijzing (hoogte en stabiliteit) van de Volvo 400 serie is nooit een sterk punt geweest !!

Ik heb wel eens 3 !! NIEUWE sensoren moeten monteren voordat de klant tevreden was over temperatuuraanwijzing (stond te hoog).
Hoezo afwijking in de (nieuwe) sensoren !!

ja ik heb de sensor liggen maar kon hem niet vinden alsin geen idee waar dat kreng zit! enig idee? maar als hij stationair draaid dan staat hij EXACT in het midden echt je zou er een waterpas op kunnen leggen helemaal top, overigens heb ik ook ff een stukje gereden met een kartonnetje die mijn halve radiator bedankt toen bleef hij continu op 50% staan. vermoed inderdaad dat het door het weer komt!

reneweteling 0

14 jaar

thermostaat vervangen en probleem opgelost

reneweteling 0

14 jaar

For your information: Temperatuursensor zit aan achterkant blok, aan de bestuurderskant, is makkelijk te vinden, zit maar een draadje aan.

mistermaniac 0

14 jaar

bedankt!!! ik heb hem gevonden en vervangen, maar effect is gelijk denk dat door het koude weer hij gewoon iets te veel koelt, na een kartonnetje die de halve radiator bedekt blijft hij netjes op 50% staan en heel soms schiet de Fan aan.

helemaal top en bedankt!

reneweteling 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.