Volvo S60 2011: Koppeling geheel vervangen maar toch pech

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Benzine, Motorcode: B4164T, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 132

Ik rijd een Volvo S60 uit 2012 met ongeveer 240.000 km op de teller. Onderhoud wordt normaal gesproken door de Volvo garage gedaan (Hedin).

Eind 2023 rook ik een kenmerkende keur in de auto en heeft een andere garage (garage X) de koppelingsplaten vervangen en meteen maar ook het vliegwiel.

Ik heb vervolgens een tijdje normaal rond gereden. Toch leek de koppeling ter ver onderin pas te pakken. Terug naar garage X en op 5 februari 2024 heeft garage X vervolgens ook de hoofd koppelingscilinder vervangen.

Daarmee moet dan ongeveer alles van de koppeling vevangen zijn. Kosten 2.000-3.000 Euro.

Vervolgens gebeurt ongeveer 1-2 weken daarna het volgende.

Na naar mijn werk gereden te zijn, probeer ik naar huis te rijden. Mijn auto stond geparkeerd op het dak van de Alexandrium parkeergarage in Rotterdam. Toen ik probeerde weg te rijden merkte ik dat de koppelin abnormaal ver ingedrukt was en onderin bleef plakken. Ik kon hem enkel terugkrijgen door te trekken. Het was lastig om de auto in de versnelling te krijgen.

Meteen met de Volvo service gebeld en tijdens ons gesprek schoot de koppeling los en kon ik naar huis wegrijden. Op de snelweg merkte ik dat ik de koppeling geleidelijk aan steeds verder moest indrukken om te kunnen schakelen. En op een bepaald moment moest ik de auto aan de kant zetten. Ik kon niet meer schakelen.

Volvo assistance bracht de auto naar Hedin. Zij hebben op 19 februari 2024 een diagnose gedaan op de koppeling en de hydraulisch bediende koppeling ontlucht. Ze konden niet vinden waar het aan lag. Na de ontluchting, gaven ze aan dat de auto weer reed. Ik zou het in de gaten moeten houden maar ze raadden mij wel aan met de auto terug te gaan naar garage X.

Dus ik meteen terug naar garage X, die na controle aangaf niet te weten waar het aan lag om vervolgens nog een keer te ontluchten.

Vervolgens heb ik weer 2 weken kunnen rijden en gebeurt er bijna exact hetzelfde als voorheen. Ik rijd weg van het dak van het Alexandrium en de koppeling lijkt te ver ingedrukt te zijn. Halverwege op de snelweg merkte ik al dat ik steeds lastiger kon schakelen. De koppeling zat te ver ingedrukt. Via omwegen en geluk met stoplichten ben ik thuis gearriveerd.

Ik zal de auto nu naar Hedin brengen maar ben bang dat zij niet weten waar het aan ligt, en dat ik vervolgens weer honderden, zo niet duidenden euro’s verder ben. Alles lijkt vervangen te zijn…ben ten einde raad.

Kan iemand mij helpen?
Groetjes,

Rob

robdk

Geplaatst door robdk (60) , lid sinds 1 maand geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S60? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kaleido 1 (1565) PRO, 1 maand geleden

Lijkt toch op een probleem met 1 van de hydraulische cilinders.
Is de cilinder in de bak ook vervangen ?
Want na ontluchten gaat het een tijdje goed .

Hans4040 (300) PRO, 1 maand geleden

Deze auto heeft een hydraulisch druklager...is daar al naar gekeken of vervangen..?

robdk (60), 1 maand geleden

De hoofdkoppelingscilinder in de bak is vervangen zegt de monteur. Dit staat ook zo op de factuur. De cilinder bij het koppelingspedaal is ook vervangen zegt garage X.

robdk (60), 1 maand geleden

Ik heb n et de monteur van garage x gesproken.

- op 30-11-2023 heeft hij de koppelingset vervangen inclusief hydrolische druklager, massavliegwiel, koppelingsplaten en olie)
- op 5-02-2024 heeft hij de hoofdcilinder bij het koppelingspedaal vervangen alsmede de remvloeistof.
Er is geen olie lekkage geconstateerd bij de pedalen. Er is 2x ontlucht.

    Dan rest de vraag of de secundaire cilinder is gecontroleerden/of vervangen...of die in of buiten de bak zit weet ik niet... - Beunhaas (495) PRO, 1 maand geleden

harry4203 (425) PRO, 1 maand geleden

Secundaire cilinder is vervangen schrijft ie, Hydraulisch lager). Denk dat er iets met de drukgroep aan de hand is, (slingering) waardoor er lucht in het systeem komt. Toevallig ook een keer gehad bij zo een volvo, maar ook bij vw.

    Ik heb er speciaal naar gezocht, en de term secundaire of hulpcilinder is NIET gevallen....vandaar m''n vraag. - Beunhaas (495) PRO, 1 maand geleden

harry4203 (425) PRO, 1 maand geleden

- op 30-11-2023 heeft hij de koppelingset vervangen inclusief hydrolische druklager, massavliegwiel,

    En ik zie nog steeds geen cilinders genoemd, noch vallen die onder genoemde items...vandaar m'n twijfel. - Beunhaas (495) PRO, 2 weken geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S60 of stel zelf een nieuwe vraag.