Volvo S40: Lambdalampje brand bij stationair lopen

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Heb al een tijdje last van het volgende probleem; als de auto stationair moet draaien (bijvoorbeeld in de file, of tijdens het krabben van de voorruit) dan gaat na ongeveer 1-2 minuten het lambdalampje branden. De motor gaat dan ook minder mooi stationair lopen, een beetje sneller/langzamer/sneller/langzamer. Als de motor uitgezet wordt, en je wacht even, en je start weer, is he weer goed voor een par minuten.

Uitlezen kan ik zelf niet (oude ECU) dus heb dat bij de dealer gedaan. Die heeft gereset, maar ja dat heeft natuurlijk niet veel zin.

Heb vorige week even de gasklep schoongemaakt. De leiding van de carterventilatie gaat naar de gasklep toe. Die was heel vies van binnen, leek net een bloedvat vol cholesterol. Heb dat schoongemaakt samen met het filter waarmee hij op de gasklep zit. Slang helemaal schoongemaakt en alles teruggezet. Toen leek het even opgelost; heb er geen last meer van gehad tot vandaag. Als je hem minstens 30 seconden stationair laat draaien (voor een stoplicht oid) dan gaat het lampje weer branden.

Ik lees hier wel vaker over maar ik kan het probleem niet oplossen. Moet ik nog ergens anders naar kijken? Of toch maar weer uit laten lezen en meekijken (ik wil de foutcode natuurlijk wel even weten).... Een nieuwe lambdasonde (titanium) is vrij duur dus eerst maar even wat andere dingen uitproberen :)

farris

Geplaatst door farris (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Resetten helpt inderdaad niet. Wat was de foutcode die uitgelezen werdt? Dat scheel een hoop gissen.

Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot aan de katalysator.
Kontroleer ook alle vacuüm slangen en slangetjes op scheuren, loszitten, poreus zijn e.d.

farris (0), 14 jaar geleden

De vacuumslangen zien er wel goed uit, alles zit mooi dicht. Als je de gele vacuumslang loshaalt valt de motor uit, heb ik ook gemerkt. Maar goed dat hoort ook zo neem ik aan.

De uitlaat heb ik zelf vervangen. Hoe te testen of hij gasdicht is? CO meting? Is verder (op het oog) wel goed gemonteerd... Kan natuurlijk even op een brug beter inspecteren.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Heb je ook het uitlaatspruitstuk vervangen? Dat kan een haarscheur hebben of pakking lek?
Co meting kan ook licht op het probleem werpen. Vooral als je eerst een goede meting hebt en dan 1 met het lampje aan.

Maar nog vele malen gemakkelijker is de foutcode uit laten lezen.

farris (0), 14 jaar geleden

ik heb alleen het achterste deel vervangen dus het lijkt me sterk dat er opeens wat met het spruitstuk is. Maar goed, het kan natuurlijk ook naderhand gekomen zijn. Zal maar weer eens langs de dealer gaan, eens vragen of ik mee mag kijken bij het uitlezen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.