auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volvo V40: lean code in tegenstrijd met fuel trim

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: b4164s2

hallo ik zit al enige tijd met een vervelend probleem
wat betreft motor vermogen/stotteren hikken enz..

ik kan weinig raars vinden wat dit zou kunnen veroorzaken
geen rare maf sensorwaarden, vacuum lekken lekke drukregelaar, injectors of iets dergelijks.
de reden dat de motor slecht vermogen levert is wel duidelijk.
en dat is omdat deze extreem arm loopt.

maar wat het rare is het lijkt wel of de ecu dit zelf veroorzaakt.
want hoe kan je nu een lean code krijgen als de fuel trim waarden negatief zijn.

dus de ecu verkort injector puls haalt brandstof weg ( short term soms -20/long term rond -10%)
een te rijk mengsel dus.
maar ik krijg een system bank 1 too lean code ???????

Geplaatst door

Anita106 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoeveel geeft je luchtmassa aan bij stationair, en heb je lamdasensor gecontroleerd?

ibo 0
badge

9 jaar

lambda pendelt met af en toe wat afwijkingen maar komt denk ik zelf omdat de motor misfires heeft door het arme mengsel.
het is niet dat deze vast blijft op een bepaald punt.
lmm geloof ik rond de 5 gram/sec stationair, er zit zelf al een andere op maar geen verschil.


ik zal straks even kijken of ik wat recentere info kan uitlezen

Anita106 0

9 jaar

Ik zou het zoeken in de lamdasonde, heb je al een 4gas meting gedaan?
Daar kun je namelijk ook al wat duidelijkheid uithalen.

Lambdawaarde kan best pendelen maar als de waarden te hoog of te laag zijn gaat de ecu ook extreem afregelen.

Verder zou je nog even naar het HC getal kunnen kijken in de 4gas test, deze zou normaliter ergens rond de 50 moeten hangen.
Te hoog wil zeggen teveel onverbrande brandstof, en te laag wil zeggen arm mengsel.

Controleer ook de werking van de temperatuurzender, met name de temp. die doorgegeven wordt naar de ecu of deze klopt, dit kan ook een mengselverandering veroorzaken.

In het geval dit allemaal perfect blijkt te zijn kun je nog even de nokkenasvervroeging onder de loep nemen, maar deze zou wel een nokkenas positie foutcode moeten geven als daar wat mee is.

4 gas meting gaat helaas niet ivm apparatuur die ik niet heb.
ik ga hier op jan boeren klompen ervaring af, en ga zeggen dat ik 'denk dat hc niet te hoog is
onverbrande brandstof ruik je meestal wel.
maar dit is natuurlijk gissen.

even bezig geweest met nieuwere scanner en kan nu meer zien , niet alleen eobd live data.

temp sensor geeft zelfde aan als op dashboard en vertoont geen rare fluctuaties.
rpm 714
coolant temp 89.25 c
mass air flow real 12.75 kg/h
air consumption 154.8236 mg/stroke
air temp 29.25 c
ijn time 1.896 ms
lambda adaption part load -11.6445 %
lambda adaption idle -1.000 ms
ignition angle 10.875 degree
lambda intergrator -2.07 %
idle duty cycle 28.93 %
idle air trim adaptation 3.12 %

verder betreft de lambda schrok ik in eerste instantie die pendelt tussen 0 en 5 volt!! ???
wel eens iets gelezen over een smallband lambda waarbij dit normaal is maar...

verder zag ik camshaft position - 7.5 ...???

ik heb al eens eerder gekeken alleen naar de timing van de nokkenas tandwielen
omdat ik al zoveel dingen heb gerepareerd
en alleen timing nog over was wat het probleem kan zijn.
het beroerde is dat er waarschijnlijk een keer een andere vvt pulley is gemonteerd
waarbij er geen markering is aan gebracht.

verder de vvt solenoid vroeger al eens getest op werking met batterij en schoongemaakt.
als ik de connector verwijder gaat de camshaft position naar 0 graden.

maar er veranderd niets daarna aan de fuel trim waarden gek genoeg.

Anita106 0

9 jaar

verder heb ik idd wel een 1 x een foutcode gehad met de vvt dat was ecm- 61 reset valve, camshaft ; faulty signal.
hele tijd geleden toen gewist en nooit meer terug gekomen.

wat mij opvalt is dat oudere voertuigen rond 2000 bijna nergens een code voor zetten wat frustrerend is.

Anita106 0

9 jaar

Nokkenas -7 graden is erg vroeg voor stationair, dat moet bij mijn weten kort bij nul zijn of helemaal nul.
Nokkenas vervroeging komt pas bij accelereren.

ja idd lijkt mij ook.
de auto rijd de ene keer beter als de keer.
soms kom ik gewoon amper vooruit op de snelweg en haal met moeite de 100 km per uur.
de andere x is het iets beter, en met doortrekken rond de 4000 toeren voel je ineens de vvt inschakelen.
(denk ik dan he)

er is ook geen peil op te trekken, de ene keer met warme motor
de andere keer koud.

als de vvt solenoid stekker los is geeft de scanner 0 graden aan,
dus denk ik dat de inlaat nokkenas op tijd moet staan in verhouding met de krukas.

maar wat als de vvt fout is afgesteld...
dus niet helemaal terug gedraait voordat de riem erom ging.
lijkt mij dat ik gewoon minder vervroeging krijg.

ik ga ook de raarste dingen bedenken waarom ik dit probleem heb.
bijvoorbeeld;
heeft degene die destijds de riem heeft vervangen de nokkenassen wel goed geblokkeerd,
en probeerd de ecu dmv de vvt dit weer recht te breien..

Anita106 0

9 jaar

Dan is er maar één mogelijkheid om de distributietiming uit te sluiten, en dat is heel de boel eraf en conform de voorschriften van de fabrikant weer in elkaar zetten.
dan weet je in ieder geval zeker dat de distributie in orde is.
Je krijgt geen korrelatiefout op de nokkenaspositie sensor?
Sensor is ook niet vuil? geen sludge eraan of zo?
En bij uitlezen, is het stationair toerental goed weergegeven? geen vervuiling of beschadigingen aan de bdp krans of sensor?
Foutieve toerentalweergave leidt ook tot verkeerd vervroegen.

de dingen betreft de sensoren allemaal al gedaan. geen codes.

ik heb de luchtmassa meter en injector openings tijd grafisch naast elkaar gezet op de scantool.
die volgens elkaar precies.
soms zakt de openings tijd zomaar naar 1,5 ms.
wat dus woord veroorzaakt door de massa meter.
dit kon ik eerder niet zien met ouwe scantool.

de lucht massa meter is zeker weten goed en lucht lekken zijn uitgesloten.
bij backprobe meten aan de sensor kon ik geen stabiel signaal krijgen.

ik vermeen dat in de de connector het probleem zit.

Anita106 0

9 jaar

dat zou natuurlijk ook nog kunnen.
In de meeste gevallen dat de inspuittijd niet coherent is aan de luchtstroom is de 1e verdachte de lambdasonde, maar je kunt niet zomaar klakkeloos van alles uitsluiten.

ja die lambda zal zijn beste tijd wel hebben gehad met de km stand van deze auto.

ik heb wat provisorisch werk gedaan aan de bedrading van de lucht massa meter,
en ga toch zeggen dat het probleem grotendeels is opgelost. (95%)

ik heb de connector eraf geknipt (kreeg de pinnetjes zelfs met fatsoenlijk gereedschap niet uit de behuizing, en de auto gaat toch volgende keuring weg.)
en bekeken.
wat blijkt ondanks dat ik scandata heb met een goed maf signaal, en totaal geen foutcodes de female contacten in de behuizing
totaal zijn uitgelubberd zal ik maar zeggen.

normaal kan je die nog wel terug buigen maar bij deze variant ging dat niet.
dus 2.8 mm vlakstekkers eraan gezet met krimpkous
en ja hoor stuk gereden en de fuel trim is aan het corrigeren.

voor het eerst stond de long term op op positief 10 ipv -12%.

ook met rijden is het goed te merken af en toe wel nog wat nukken maar word steeds minder en een enorme vermogens winst mag ik wel zeggen.
elke x weer iets beter.
waarschijnlijk omdat het complete geheugen opnieuw moet leren.

met een goede scope had ik dit waarschijnlijk gelijk gezien, maar ja die heb ik helaas nog niet.

en wil nog vermelden dat je lelijk de mist in kan gaan met eobd of merk specifieke live date betreft lambda.

merk specifiek geeft de lambda 0 tot 5 volt weer. ( titaan dioxide sensor)
maar bij eobd dezelfde auto max 1,25 volt waardoor je op het verkeerde been wordt gezet.

bedankt voor alle reacties!!! en hulp bij het zoeken!!!

Anita106 0

9 jaar

welcome

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V40 of stel zelf een nieuwe vraag.