Als ik bij het wegrijden met een koude motor van een parkeerplaats flink links of rechts moet uitsturen lijkt het alsof ik met lekke voorbanden rijd. Lawaai en trillen. Het lawaai is ook goed te horen als je buiten naast de auto staat. Zodra ik weer rechtuit rijd of minder extreem links of rechts stuur is het gevoel en lawaai weg.
Herhaal ik dezelfde manoeuvre na enige tijd gereden te hebben, dan treedt dit verschijnsel niet op (omdat de motor warm is ?). Het uitzetten van de DSTC verhelpt het probleem ook niet.
De Volvo dealer heeft al 2 keer de voorwiel aandrijving nagekeken, maar kan niks vinden. Ze hebben daar het probleem ook nog niet zelf gevoeld of gehoord (wellicht omdat de motor warm was ??).
Heeft iemand een idee wat dit probleem kan veroorzaken ?
Ik vind de 17 banden ook erg gevoelig voor spoorvorming en oneffenheden in het wegdek, volgens de dealer is dit normaal bij 17 banden (wie mooi wil zijn moet pijn lijden). Maar mijn buurman met een BMW 5-serie stationwagon heeft ook 17 banden, maar hij heeft hier nog nooit last van gehad. Typisch Volvo ? Kan het iets te maken hebben met het hierboven beschreven probleem ?
Groeten,
Bernard.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
volgens mij heeft dit bouwjaar het verkeerde type olie voorraad reservoir.
vervangen door juiste type.
In de nieuwe zit een extra schotje tegen schuimvorming
Beste Jan,
Kan dit verkeerde type olie voorraad reservoir het beschreven probleem (het "lekke-banden-gevoel") veroorzaken ?
Groet,
Bernard.
16 jaar
schokkend sturen(wel olie,geen olie) en veel geluid v/d stuurpomp
Beste Jan,
Heb inmiddels een afspraak gemaakt bij de Volvo dealer om er weer na te laten kijken (helaas pas medio maart). Ik laat de auto bij de dealer eerst 1,5 uur afkoelen, om vervolgens met een monteur even enkele meters te rijden. Ik heb telefonisch jou vermoeden doorgegeven, maar hun antwoord was dat ik het dan ook zou moeten merken als ik minder extreem links of rechts stuur of rechtuit rijd. Ik hou je in ieder geval op de hoogte.
Groet,
Bernard.
16 jaar
Hallo Bernard,
Ik heb met mijn V70 2.5D bj 2000, exact hetzelfde probleem als jij hierboven hebt beschreven. Ik dacht in eerste instantie op basis van het geluid ook aan een lekke band. Ik heb ook de DSTC uitgezet, maar nee, dat hielp bij mij dus ook niet.
Ophanging nagekeken, maar niks te vinden.
Wat mij bij mijn auto tevens opviel was het af en toe haperen van de stuurbekrachtiging (je voelt dan wel en dan weer geen bekrachtiging) en het lawaai van de stuurbekrachtigingspomp.
Ook dit treedt vooral op bij een flinke wieluitslag, kortom bij het inparkeren of wegrijden uit een parkeervak. In tegenstelling tot die klapperende en bonkende geluiden uit de aandrijving, die bij mij alleen bij het wegrijden met koude motor en dus ook koude hulpsystemen zoals de stuurbekrachtiging optreden, doet het haperen van de stuurbekrachtiging ook van zich spreken na een rit van een uurtje, als ik thuis kom vanuit mijn werk en de auto in het parkeervak wil zetten bijvoorbeeld.
Ik was al zachtjes mijzelf aan het voorbereiden op een giga rekening van de garage bij de eerstvolgende beurt. Gelukkig zocht en vond ik op dit forum informatie over dit probleem en kennelijk heb ik die nu gevonden. Ik wacht nog even met het brengen van mijn V70 naar de dealer, om te kijken waar jij mee komt. Ik hoop dan ook dat je ons deelgenoot wilt maken van je ervaringen.
Trouwens Jan Bormie, kan ik zelf dat reservoirtje vervangen of moet dan de halve auto uitmekaar??
Ik ben handig en technisch geschoold genoeg (opleiding scheepswerktuigkundige) voor zulke klussen, alleen heb ik geen zin, tijd, lokatie of de gelegenheid om een weekend te gaan liggen sleutelen.
15 jaar
Beste Constant,
Prettig om te horen dat ik niet de enige ben met dit "verschijnsel". Mijn laatste berichtje komt uit 2008. Na de controle van maart 2008 heeft de volvo dealer Niham er nog minstens 3 keer na gekeken. Tijdens deze checks hebben ze o.a. de aandrijfassen ingevet (hielp niet), er zit een keer een bout van de aandrijfas los, deze hebben ze weer vastgedraaid en gelijmd (dit leek eventjes goed te gaan), ze hebben een keer de complete voorvering uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet (maar dit hielp ook niet).
Tegen het einde van mijn volvo used car garantie van 1 jaar heb ik mijn volvo voor een "second opion" naar mijn oude volvo dealer gebracht (Van der Wulp). De auto heeft hier ook een hele nacht gestaan, alvorens ze een proefrit hebben gemaakt. Helaas hebben ze toen niets gemerkt bij het rijden. Ze hebben de ophanging en de aandrijving gecontroleerd en niets raars gevonden. Op zich was het verschijnsel hun wel bekend, wat ze hebben gezien bij andere V70's was dat bij het wegrijden (in uiterste stand) en koude banden (voornamelijk de hogere inches, bijv. 17 inch) de spanningen op de band te groot worden, waardoor de band letterlijk wegspringt. Dit was volgens hun niet schadelijk voor de auto. Ze hadden ook nog een paar andere dingen gevonden die moesten worden vervangen (enkele rubbers en de banden moesten worden uitgelijnd gezien de banden slijtage).
Bij mijn laatste bezoek aan Niham voor de APK en het verhelpen van de laatste gebreken (december 2008) moesten mijn voorbanden worden vervangen. Ik hoopte dat hiermee wellicht ook het probleem was verholpen ..... maar helaas. Ik steek nu maar een paar keer extra bij het wegrijden thuis en elders om maar de uiterste stuurstanden te vermijden. Want ik heb niet echt het idee dat het "onschuldig" voor de auto is. Ik blijf het bizar vinden dat zo'n pracht auto dit verschijnsel vertoond en dat geen enkele garage (tot nu toe) de vinger op de zere plek heeft weten te krijgen.
Tot slot: het verschijnsel treedt zeker niet altijd op, ik heb het idee dat een bolling in het wegdek in grote mate bijdraagt aan het wel op niet optreden. De bolling zou voor extra druk op de banden kunnen zorgen .....
Mocht jij ooit antwoord krijgen op het probleem, dan hoor ik dat ontzettend graag.
Groet,
Bernard.
15 jaar
Hallo Bernard,
Nou goed nieuws -voor mij dan- dat ik me een gang langs diverse dealers kan besparen. Slecht nieuws dat dit rare verschijnsel -wat inderdaad niet bij een auto van een dergelijk kaliber thuishoort- nog steeds onopgelost is. Ik als techneut kan me moeilijk neerleggen bij het gegeven dat je het probleem oplost (niet de goeie term) door enigzins te vermijden de volle stuuruitslag te geven. Ik wil dan graag ook weten wat er aan de hand is. Ook ik heb het gevoel dat het niet direkt schadelijk is voor de auto, maar als je weg rijdt vanaf de parkeerplaats en je wordt vanwege de geluiden uit de wielophanging door omstanders aangestaard, alsof zij denken dat je te gierig bent om je auto fatsoenlijk te laten onderhouden, dan erger ik me er toch behoorlijk aan. Dat gevoel ken je vast wel. Vooral de afgelopen winter -na de kerst- was het bal, bij temperaturen van onder de -10, bij ons in het Oosten.
Ik hoop op respons over dat reservoirtje van de stuurbekrachtiging. Ik meen op te maken uit je mail dat jij dat reservoir niet hebt laten vervangen, klopt dat? Zoals de zaken nu liggen, ga ik het zeker doen, omdat schuimvorming in het hydraulische systeem inderdaad de klachten kunnen geven die ik dagelijks ervaar. Alleen heb ik geen zin om een weekend op de straat onder de auto te moeten liggen. Ik wordt te oud voor dergelijke shit, dat deed ik vroeger met mijn VW Kevers en mijn oude Volvo's. Dus dan wordt het toch de dealer.
Wellicht heeft vervanging van het reservoir ook nog enig effect op dat gebonk van de voorwielen. Klinkt in eerste instantie niet logisch, maar ik heb wel vaker technische problemen meegemaakt, met oplsossingen daarvoor, die in eerste instantie elke logica schenen te tarten. Hoewel later bleek dat dat toch niet helemaal het geval was. Maar dan ken je probleem en oorzaak en liggen de zaken anders, lees veel duidelijker.
Ik houd je op de hoogte.
Groet,
Constant
15 jaar
Beste Constant,
Ik heb ook het idee dat het 's winters erger is dan ik de zomer. Ik heb tijdens de vorige zomervakantie 3500 kilometer door Duitsland gereden, en daar heb ik geen 1 keer last gehad van het probleem. Of het met de koude banden te maken heeft, of koude "hulpsystemen", ik weet het niet.
Ik heb de garage destijds in maart 2008 de reactie van Jan laten weten (verkeerde type olie voorraad reservoir), maar volgens de monteur zou je dan bij elke stuuruitslag een geluid horen. In april 2008 heb ik de auto een hele nacht laten staan bij de dealer, en 's ochtends heb ik een proefrit met de monteur gemaakt, en gelukkig trad het gebonk toen al meteen bij het wegrijden op. De monteur vond het ook raar, en het hoorde niet ... maar ja ... oplossen was en is moeilijk.
Groet,
Bernard.
15 jaar
Hallo Bernard,
Ik ben het niet helemaal eens met de monteur, omdat bij flinke stuuruitslag in combinatie met een lage snelheid de pomp harder moet werken dan bij een geringere stuuruitslag. Als je zelf wel eens een auto een bocht hebt doorgeduwd dan weet je hoeveel weerstand dat oproept. en alleen dan hapert bij mij de stuurbekrachtiging. Maar goed, ik ga anders eens even buurten bij de Volvo dealer in de buurt en dan maar kiek'n wat ut wurd, zoals ze dat hier in het oost'n zeggen. Ik ben in ieder geval enigzins gerustgesteld, want ik zag in gedachten de garagerekening al richting de vier cijferige (voor de komma) getallen gaan, maar wellicht valt het mee.
Ik hou je op de hoogte.
Constant
15 jaar
[quote=ambjo26971]Als ik bij het wegrijden met een koude motor van een parkeerplaats flink links of rechts moet uitsturen lijkt het alsof ik met lekke voorbanden rijd. Lawaai en trillen. Het lawaai is ook goed te horen als je buiten naast de auto staat. Zodra ik weer rechtuit rijd of minder extreem links of rechts stuur is het gevoel en lawaai weg.
Herhaal ik dezelfde manoeuvre na enige tijd gereden te hebben, dan treedt dit verschijnsel niet op (omdat de motor warm is ?)[/quote]
Dit is een "normaal" en veel voorkomend verschijnsel !!!
Dit komt omdat de banden s'morgens nog koud en dus nog glad zijn !!
Het verschijnsel is ook erger (beter merkbaar) bij kouder weer (hoe kouder het weer, des te beter merkbaar).
Bij sterk insturen gaan de voorbanden dan schuiven en springen over het wegdek, na enige tijd gereden te hebben zijn de banden "op temperatuur" en is het verschijnsel weg !!
Het komt bij meerdere automerken en types voor.
Ik heb meerdere 850's en V70's gehad en ze hadden het eigenlijk allemaal. Bij scherp insturen schuift hij als het ware over de banden heen. Volkomen normaal, heeft met de wielstanden bij volledige stuuruitslag te maken.
Beste "Volvo-Specialist" en "paulmichel", hartelijk dank voor jullie reacties.
Ik zal me er maar bij neerleggen dat het een "normaal" verschijnsel is. Toch nog een vraag: kan het naar jullie mening schadelijk zijn voor de auto, bijvoorbeeld dat bij veelvuldig optreden van dit "wegspringen" de auto vaker moet worden uitgelijnd (of, als je dit niet doet, de banden eerder slijten door een steeds erger wordende verkeerde uitlijning)?
Groet,
Bernard.
15 jaar
Voor de auto geeft het niets echter hij glijdt over de band heen dus dit geeft wel iets slijtage. Met de nadruk op iets want het is niet noemenswaardig.
Groet,
Paul
Goede dag Bernard,
Met Amerikaanse auto's hebben wij dit verschijnsel vaker mee gemaakt. De oorzaak was dat de stuurbekrachtigingspomp niet voldoende kracht opbracht om de grote en zware banden en ook de auto zelf, voldoende de tegenreactie van de wielen op het wegdek te kunnen leveren.
Ik denk dat dit bij jou ook het geval kan zijn. Ook zou het kunnen zijn dat in de uiterste stand van het stuur, de maximale druk begrenzing, in combinatie met lucht in het systeem een soort resonantie geeft in het drukcircuit bij de uiterste stand van de stuurinrichting, wegens de grote tegenreactie in het systeem ten gevolge van het vergrootte rubberoppervlak van je banden, waardoor de krachten en drukken in de totale stuurinrichting, de oorspronkelijk door de fabriek ontworpen krachten overtreffen.
Mogelijk is dit een gevolg van een te krappe dimensionering van het systeem door de fabriek, juist omdat dit probleem zich vaker voordoet.
Groetjes,
Marco
15 jaar
Beste Marco,
Hartelijk dank voor je reactie. Als ik van de zomer voor de grote beurt naar de garage ga zal ik je opmerking eens bespreken. Misschien kunnen ze we wat mee.
Groet,
Bernard.
15 jaar
Nou, na een tijdje radiostilte een update van mijn kant. Op het moment dat ik vanochtend (20 maart 2009) in mijn auto stapte, was het hier in het oost'n -2. Aangezien de zon reeds op was, is het naar alle waarschijnlijkheid nog wat kouder geweest in de uren daaraan voorafgaand.
En inderdaad na een afwezigheid van weken, was het geluid plus gevoel van lekke banden, weer helemaal terug. Ik heb getracht een beetje bij te houden wat de invloed van de buitentemperatuur op de klacht is, de afgelopen tijd en ik kom tot de volgende bevindingen. Is de buitentemperatuur een paar graden boven nul, dan hoor en voel ik nagenoeg niets. Net boven het vriespunt zijn het gevoel en geluid in geringe mate aanwezig en onder de 0 graden, afijn zie hierboven.
Kennelijk is de stelling van Volvo-Specialist over de invloed van de buitentemperatuur op de banden dus zo gek nog niet.
De stelling van MarcoC vind ik ook erg interessant en ik ben benieuwd wie er eerder een (werkbare) reactie van de dealer gaat krijgen, Ambjo of ik. Mijn auto gaat over een paar weken voor de grote beurt en ik schijn een dealer te hebben met de beschikking over een hele goede werkplaats. we zullen zien.
15 jaar
ververs de stuurpomp olie .
dit gaat op de zelfde wijze als een automaat spoelen,ongeveer 2l olie nodig.
geluid en gevoel zal verbeterd zijn,of is zelfs over.
succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar