Ik heb een Viaille LPG G3 gasinstallatie die 205.000 km heeft 'gedraaid'. Hij functioneert probleemloos op een ding na.
Sinds anderhalf jaar constateer ik dat als ik met een half lege tank een erg lange bocht draai en tegelijk weinig gas geef de motor dan soms een fractie van een seconde inhoudt. Teglijkertijd gaat dan het waarschuwingslampje branden dat aangeeft dat er een storing is in het uitlaatgasreinigingssysteem. Voor de hand liggende conclusie lijkt dat door de middelpuntvliedende kracht de toevoer van gas ergens in het systeem heel even onderbroken is geweest waardoor er een te arm mengsel is ontstaan.
Soms gaat het waarschuwingslampje na een aantal dagen vanzelf weer uit en zo niet dan moet ik het laten resetten.
Gebeld met een gasinbouwstation en die beginnen dan gelijk over een nieuwe pomp. In geraadpleegde forums waarschuwt men dat dit soort bedrijven soms lichtvaardig/onnodig deze dure reparatie aanbevelen. Mijn redenatie is dat als de pomp niet goed meer functioneert dat toch ook merkbaar zou moeten zijn buiten deze uitzonderingssituaties.
Wat is in deze de meest voor de hand liggend econclusie en aanbeveling?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Allereerst controleren of hij dit op benzine ook doet.
Is dit niet het geval dan zit je probleem inderdaad in het gassysteem.
Heb je al storingen uitgelezen?
Op benzine doet hij het niet dus ligt het hoogstwaarschijnlijk aan de gasinstallatie. Het beterffende waarschuwingslampje is een aantal keren gereset in de Volvogarage. Daarbij heeft men geen bijzonderheden geconstateerd. Ik ga ervan uit dat daarbij storingen zijn uitgelezen of is dat niet zondermeer het geval? Of bedoel je dat ik de storing bij een LPG station moet laten uitlezen?
13 jaar
Heb je een ringtank met de vulunit links of rechts geplaatst? Door de bocht gaat de auto al wat scheefhangen en stroomt het vloeibare gas naar de laagste kant. Het kan zijn dat er dan een (damp)gasbel aan de hoge kant van de tank de leiding instroomt. Dat zou je klacht kunnen verklaren.
13 jaar
Het betreft inderdaad een ringtank met de vulunit rechts. Uw suggestie ligt in lijn met mijn vooronderstelling. Blijft de vraag waarom dit verschijnsel pas na ca 190.000 km optreedt en nog belangrijker: 'Wat eraan te (laten) doen?'
13 jaar
als dit pas na 190000 KM optreed zal dat waarschijnlijk de oorzaak niet zijn....
Waarschijnlijk toch de pomp die de geest gaat geven of een slechte verbinding.
13 jaar
Als de pomp slecht is moet de gascomputer een storing geven van een te lage gasdruk.
Dit is met de speciale Vialle diagnose apparatuur uit te lezen.
Onderaan de pomp zit een rubberen buffer die de pomp van vloeibaar gas moet voorzien in bv een bocht als het vloeibare gas naar de zijkant van de tank verplatst en dus de pomp niet in het vloeibare gas hangt.
Het kan dus zijn dat deze rubberen buffer gescheurd is waardoor het gas er uit loopt als je een lange bocht maakt.
Maakt het toevallig ook uit of het een boscht is naar links of rechts?
Dan kan het namelijk ook een beschadigde draad zijn die sluiting maakt met de carrosserie of een slechte elektrische verbinding.
Dit komt vooral vaker voor bij de bedrading van de lpi injectoren.
Daardoor blijft dan 1 injector langdurig open staan en krijgt de motor te veel gas.
De elektrische stekerverbindingen geven bij Vialle ook vaak problemen omdat de meeste open zijn en daardoor gevoelig voor vocht en pekel.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo V70 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar