Volvo S40: Motor stationair -> Aircopomp slaat steeds aan en uit - Normaal?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0D

Heel irritant is dat de auto op lage snelheid steeds de airco aan en uit zet. Dat voel je vooral tijdens het optrekken, en bij stationair hoor je een klik en gaat de motor zwaarder lopen (begint te trillen). Bovendien als je dan een tijdje stilstaat begint de temperatuur in de auto op te lopen.

Vooral als het buiten warmer is dan een graad of 22 gaat de temperatuur bij stilstaande auto vrij snel omhoog en word het vochtig en beslaan de ramen, omdat de airco dus nauwelijks meer draait, heel af en toe slaat hij even een paar seconden aan. Het maakt dan ook niet uit of ik de climate helemaal omlaag draai.

btw. ik heb het over de aircopomp, de ventilator doet het verder perfect en blijft gewoon blazen.

Is dit normaal? Ik heb de airco opnieuw laten vullen met koudemiddel maar hij blijft dit maar doen.

106diesel

Geplaatst door 106diesel (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo S40? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Herman BMW (0) PRO, 14 jaar geleden

waarschijnlijk toch ergens een lek hebben ze wel fluor gebruikt om zo makkelijker het lek op te zoeken?
condensor gaan regelmatig kapot bij deze auto's.

106diesel (0), 14 jaar geleden

Geen idee, ik weet niet of ze naar een lek gezocht hebben, ik heb gewoon airco onderhoud laten uitvoeren en het genoemde probleem erbij vermeld.
Gek is dat hij zodra de auto eenmaal rijd wel door blijft koelen hele ritten lang, en heel goed ook. Ook was er nog 350 van de 530 ml koudemiddel, ook wel veel voor als er een lek zou zijn geweest, aangezien ik dit best al wel een tijdje heb aangekeken voordat ik er mee heen ging. Dit is pas de eerste zomer met deze auto en hij heeft het altijd al gehad.

Pascal Limpens (0) PRO, 14 jaar geleden

Blijft je koelwater wel op temperatuur of wordt
deze ook veel warmer? Indien het koelwater te warm
word word eerst dit teruggekoeld tot normale bedrijfstemperatuur.
Airco word dan voorlopig uitgeschakeld omdat de koeling nodig is
voor het koelwater. Je hebt het probleem niet bij hogere snelheden, dus
dan wordt er gekoeld mede door de rijwind.
Anders auto ff laten uitlezen, kan zijn dat een sensor de verkeerde
waarde doorgeeft.

Succes, Pascal

dennis-1 (0), 14 jaar geleden

bij een airco systeem heb je het altijd over koelmiddel gewicht dus in grammen niet in ml.
volgens mij moet er 750gr [er zit een gele stikker onder de motorkap daar staat op hoeveel er in moet] op en bij een volvo zit standaart al fluor op het systeem
bij deze modelen gaan vaak de condersors lek of de magneetplaat moet afgestelt worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo S40 of stel zelf een nieuwe vraag.