Hallo,
Ik rij al zo'n 10 jaar met veel plezier in mijn amazon rond, 3 jaar terug heb ik er een revisie motor in laten monteren door een Garagebedrijf.
De garagehouder had een revisieblok staan die +/- 8000km had gedraaid, maar met het verhaal dat deze blok een olie verbruik had van +/- 1 op 1200km vrij hoog eigelijk ondanks dat het blok ook al een keer weer terug bij het revisie bedrijf is geweest die de cilinderwanden nogmaals hebben gehoond. Maar omdat er een flinke korting tegen overstond en er de verwachting was dat het blok bij een hogere km stand beter zal inlopen heb ik de gok toen maar genomen. Inmiddels heb ik er 10.000km mee gereden en het olieverbruik is o.a. bij een retourtje Vianen 405km 1,5 ltr -20w60- olie wel heel hoog. Op de snelweg rij ik gem. 120km.
Het vreemde is dat de motor niet rookt tijdens gasgeven, heeft ook geen carterdruk en rookt ook niet tijdens het gas loslaten op de snelweg.
De compressie van het blok is 1=11,8 2=11,7 3=10,9 4=11,8 De kleplift is op alle kleppen 11mm.
Er zit een open caterventilatiesysteem op, dus er worden geen carterdampen weggezogen.
Er komt geen olieresten uit de onderste carterventilatie afvoerbuis.
Blok is verder kurkdroog, ook bij de voorste en achterste krukaskeerringen.
Er zit wel vetachtige zwarte aanslag in de uitlaat, motor loopt op LPG.
Het blok loopt verder perfect, trekt goed en is zuinig.
Ik verdenk zelf de klepgeleiders in de cilinderkop.
Wie heeft enig idee.
Met vriendelijke groet, Dick.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een 20 w 60 helpt niets tegen olie verbruik. kan zelfs bij koud weer problemen geven [grens smering]. het probleem kan toch in de maatvoering zuiger cilinderwand zitten of de kleprubbers. deze zijn simpel te vervangen.
Zuigermaat niet correct, olieschraapveren vast, gebroken of dicht gekoekt. Kleprubbers hard en droog. Is bij deze revisie wel alles vervangen? Waar heb je dit laten doen?
Als de zuigermaat niet correct is had ik volgens mij behoorlijk carterdruk moeten hebben. Het blok rookt niet en heeft geen carterdruk. Het enigste wat mij in het bijzonder opvalt is de vette zwarte aanslag in de uitlaatpijp. Wel zijn er nog duidelijke hoonsporen in de cilinderwanden te zien via het bougiegat. Overigens zien de bougies er alle 4 goed uit na 10.000km op lpg. Misschien worden de oliedampen meegezogen met de uitgaande slag direct richting uitlaat. En wat Henk aangaf wat betreft de 20w60 olie klopt voorheen gebruikte ik 10w40 en het verbruik is hetzelfde. Het blok is gereviseerd bij een als goed teboek staand revisiebedrijf.
17 jaar
het feit dat de uitlaat vet is geeft aan dat het toch verbrand.en wat betreft de carterdruk dat hoeft niet een probleem te zijn als het aan de schraap veer ligt. en een klep hoedje is ook gemakkelijk te controleren. er moet toch een oorzaak zijn. vraag aan de rev monteur eens naar de door hun genoten zuiger speling. want vroeger met ongedoopte olie gebruikte men een andere lager en zuiger spelingen .
wij gebruikten voor de volvo's 140, 160 en amazones altijd duckhams 20w50. Is de carterontluchting wel goed open, de opgerolde staal prop in het pijpje boven de startmotor? Hoe zijn de klephoedjes?
Tuimelaar as verwijderen. Even lucht op de cilinder zetten via een uitgeholde bougie en dan de klepveer verwijderen.
ruud s wat schreef ik dan??
Hi 126,
Ik denk dat het een goede aanvulling is, mbt het wisselen van de klepoedjes. Trouwens, duckhams 20w50 is bij mijn weten ook al gedoopte olie. Let maar eens op hoe brandschoon je motor er van wordt.
[quote=126]het feit dat de uitlaat vet is geeft aan dat het toch verbrand.en wat betreft de carterdruk dat hoeft niet een probleem te zijn als het aan de schraap veer ligt. en een klep hoedje is ook gemakkelijk te controleren. er moet toch een oorzaak zijn. vraag aan de rev monteur eens naar de door hun genoten zuiger speling. want vroeger met ongedoopte olie gebruikte men een andere lager en zuiger spelingen .[/quote]
volgens mij zitten er helemaal geen klephoedjes op deze motoren,
en de zuigerspeling , lagerspeling is nooit veranderd sinds de b18 er is
(bovendien lijkt me de zuigerspeling en lagerspeling geen invloed te hebben op het olie verbruik)
kijk naar de oppervlakt van de zuiger, ( door bougie gat? ) zijn de randen schoon?
moet je het zoeken bij de cilinderwand of zuigerveren
17 jaar
wij monteren er altijd klepseals op bij een revisie van volvo motoren. een cilinder test met een cilinderlekage meter kan ook al veel vertellen mag niet hoger zijn als max 8 %
Hierbij de rivisiematen van de cilinders end. van de B18A en B18B
cilinderblok:
standaardmaat cilinderboring:84.14mm
0.020 in overmaat: 84.65mm
0.030 in overmaat: 84.90mm
0.040 in overmaat: 85.16mm
0.050 in overmaat: 85.41mm
maximaal toelaatbare slijtage aan de cilinders: 0.25mm
Zuigers:
Hoogte 1ste serie: 83.5mm
Hoogte 2de serie: 71.0mm
zuigerspeling nieuw: 0.02-0.04mm
overmatige zuigerveren: 0.020-0.030-0.040 en 0.050in
slotspeling: 0.25-0.50mm
hoogte compressieveren: 1.98mm
speling compressieveren in groef: 0.054-0.081mm
hoogte olieveer: 4.74mm
speling olieveren in groef: 0.044-0.072mm
Bron: vraagbaak Volvo 142, 144, 145 1967-1974 P.Olyslager 2e druk 1980.
ja en wat zit er in de volvo voor speling??? de bewuste dus
Allereerst wil ik iedereen alvast bedanken voor de bijdrage.
Het vorige B18 blok had op alle 4 cilinders een compressie van +/- 8, het olieverbruik was 1ltr. op 800km. En dat resulteerde in een behoorlijke oliewalm uit de uitlaat ook na montage van een revisiekop, Later bleek dat bij een aantal cilinders o.a. de zuigerveren waren gebroken.
Het vreemde is dat bij deze B18 revisieblok de overmatige oliewalm onbreekt, het lijkt net of de olie onverbrand via de uitlaat verdwijnt, vandaar de vettige roetaanslag in de uitlaat. Ik zag dat er wel klepseals gemonteerd zijn en lijken in goede staat. Ik ben binnenkort van plan om de kop te demonteren en dan zijn de cilinderwanden ook beter te kontroleren op schrammen en de klepgeleiders op speling. Een aantal van de genoemde tips wil ik ook nog proberen, o.a. cilinder lektest moet alleen nog even uitpluizen waar ik dat kan laten doen, bij mijn huidige werkplek heb ik dat niet bij de hand.
Mocht het probleem niet te vinden zijn dan neem ik mijn verlies en ga alsnog voor een ander revisieblok. Wel balen omdat het blok op zich prima draaid en trekt, maar om elke 400 km soms meer dan 1,5 ltr. olie bij te vullen wordt mij te gek.
17 jaar
je kunt als het de zuigers -cilinders betrefd , toch de zaak laten opboren
en nieuwe zuigers plaatsen, (vermoed wel dat het die kant uit gaat )
sk
17 jaar
Als er een duidelijke oorzaak naar voren komt is dat een optie, maar ik ben bang dat dit blok onder de Categorie
maandagochtend product valt.
Voor dat ik dit blok overnam was hij al een keer weer terug geweest naar het revisiebedrijf om de cilinderwanden nogmaals te honen, zonder resultaat.
17 jaar
misschien een tip probeer eens een oliedop te bemachtigen van een b20 moter die heeft een caterontluchting op de dop.
want ik vermoed dat onderdruk een oorzaak moet wezen.
en als het verbruik verminderd moet je toch denken aan zetten de zuigerveren wel goed uit ?
dan kan bij warm worden van de moter wel compressieverlies aanwezig zijn, waardoor de olie wel de onverbrand de moter verlaat.
omdat u veel gehoond heeft kan ook de eigenschappen van de bussen veranderd zijn.
als u geen zichtbare olielekkage heeft lijkt mij dit een onderzoekje waard.
en dikkere olie is geen oplossing in deze eerder dunne want dan komt het probleem eerder boven water vermoed ik dan is het zichtbaar.
hoop dat ik u weer op een ander spoor en hopelijk het goede hebt gezet.
gerrit
17 jaar
Hallo Gerrit,
Op het blok zit een open carterventilatie van het oude type, dus direct aan en afvoer via de buitenlucht.
Ik kan bij draaiende motor gerust de oliedop verwijderen zonder dat de oliedamp me tegemoet slaat, het blok heeft geen carterdruk.
En nogmaals de bougies slaan niet vet.
Het olieverbruik is vooral extreem hoog bij lange ritten en veel snelwegkilometers, ik rij niet harder dan 130km.
17 jaar
Mijn Amazon met B18 heeft carterventilatie, én de cv slangen moet je niet verwisselen, anders kan het inlaatvaccuum de olie opzuigen.
Dat een al gereviseerd blok al fors olie verbruikt kan aan de inrijmethode liggen. Wellicht dat toch de zuigerspeling te groot is gekozen, extra honen maakt het echt niet beter.
Ga anders eens naar het forum van de V44 club.
gr marcel, Amazon combi met nu een B20 erin
Hallo Marcel,
Gisteren tijdens een pittige snelwegrit het volgende geconstateerd: bij een snelheid van 120/130km gas loslaten en direct weer volgas geven zag ik inderdaad een blauwe rookpluim in de achteruitkijkspiegel. Volgens mij kunnen er 2 dingen loos zijn omdat het probleem zich vooral bij hoge toerental manifesteert, n.l. wat hier al is aangegeven een te grote zuigerspeling of een scheurtje in de koppakking bij een oliekanaal.
Ik ben overigens lid van de V44 club en bezoek het forum regelmatig.
17 jaar
het kan ook het pompen van de zuigerveren zijn dus bv verkeerd type ,maar het meest toch denk ik bij en of via de klepstelen zoals mijn eerder bericht
Ik ben het met '126' eens dat het toch lijkt op klepseals. Je kan ze vervangen zonder de kop uit te bouwen. Probeer dat eerst eens.
Na visuele inspectie tussen de klepveren door lijken de klephoedjes goed op z'n plaats te zitten, maar ik ga ze toch vernieuwen het is een kleine moeite en de kosten zijn te verwaarlozen. Ik denk er over om de kop ook te demonteren om de koppakking te controleren en dan kan ik gelijk de cilinderboring en de zuigermaat opmeten. Bij een B18 is het maar 2 a' 3 uurtjes werk.
17 jaar
Vaak zijn de klepseals verhard waardoor ze niet meer goed afdichten.
Je zou tevens kunnen overwegen de kophoogte op te meten en wat extra laten afvlakken, een hogere compressie doet de motor goed. Ik neem aan dat je op LPG rijdt, dat heeft een hogere klopvastheid dan super.
hallo,
Ik heb het eens meegemaakt dat bij een gereviseerde cilinderkop (waar ook de klepgeleiders waren vernieuwd) de olie langs de klepgeleider en cilinderkop kwam.
Op deze manier komt er wel olie in je uitlaat maar niet in de cilinder en zul je het dus ook niet zien aan je bougie.
Hoe warmer de olie, hoe dunner hij wordt en kan de olie dus makkelijker langs de klepgeleider komen.
Uitlaat spruitstuk demonteren en een stuk karton er voor houden, motor laten draaien en wanneer er spetters olie op het karton komen dan denk ik dat dit het is.
Succes er mee.
17 jaar
Hallo Dick50,
Ik heb dus hetzelfde probleem als jij. Het blok ligt nu volledig open, alles is nagezien en nagemeten en er werd niets abnormaals gevonden (erg,erg).
We denken nu aan het MERK olie als mogelijke oorzaak. Belangrijk voor mij is te weten welk MERK, welk type en welke viscositeit er bij jou in zit. Kun je dat even laten weten? Bedankt,
Willy
17 jaar
Er moet echt een verbruikende factor in de motor zitten en het kan niet zo zijn dat het in een soort olie zit.
Vaak is een cilinderwand lastig te beoordelen qua ruwheid en afdichtingsvermogen. Volgens de normen opruwen, de juiste zuigerspeling en zuigerveren gebruiken moet afdoende zijn.
Bedankt voor de tussenkomst.
Ik kwam tot het MERK van olie omdat ik genoeg voorbeelden op deze site gevonden heb waar overmatig (1L/500km) olieverbruik opgelost werd door een ander MERK van olie maar zonder technische verklaring (weliswaar op modernere motoren). Ook kwam ik hiertoe omdat mechanisch alles in orde blijkt.
P.S.: de tot nu toe gebruikte olie: SUNOCO 5W40 (syntetisch) en SUNOCO 20W50 (mineraal).
17 jaar
Hallo volvop31,
In het begin gebruikte ik shell 10w40, later ben ik overgestapt op duckham 15w60 minerale olie en heb nog een poosje gereden met Brezan klassieker olie 20w60. Nu gooi ik er goedkope Gamma olie in 15w40. verbruik was bij alle merken olie gelijk. Zitten de klepseals nog wel op hun plek.
17 jaar
Dat syntetisch olie heb je dat ook gebruikt bij het inrijden? Het lijkt me niet verstandig, omdat dit type olie te goed smeert waardoor de zuigerveren niet goed inslijpen op de cilinderwanden.
17 jaar
Hallo Dick50,
Ja, de klepsaels zitten op hun plek. In begin enkele honderden km gereden met syntetische maar moet toch kunnen want de cilinderwand is perfect rond en de veren toch ook. En daardoor 1L/500km verbruiken????
17 jaar
kijk , dat is het hem nu juist, de veren , en de cilinder is niet perfect rond, daarom moet je de zaak
laten inlopen.
tegenwoordig kun je het beste inloop olie in gereviseerde blokken gooien,
omdat de hedendaagse olie veel te goed is om in te laten lopen
en nog een tip, wees niet te "zacht"voor je motorblok, maar pak het maar goed aan.
je kunt als noodgreep altijd nog eens "bp running-in compound" gebruiken.
"even googlen"
17 jaar
Vooreerst iedereen bedankt voor de medewerking!
Het idee nu is op zoek gaan naar olieschraapveren van het merk "Perfect Circle", die zouden veel beter afdichten dan de standaard. En ook ander merk olie. En dan maar hopen. Misschien ook nog een cilinderlektest.
17 jaar
ik zou dit eerst controleren en wel op de oude vertrouwde methode neem mm papier en maak een afdruk van de bovenkant van het cilinderblok.....dan kunt u zien of ze niet ovaal zijn.
en ik denk met dit hoge verbruik de revisie niet conform de regels is verlopen en er foutjes zijn gemaakt.
verkeerde bussen met dito zuigers ,of te weinig gehoond en dan met overmaatse zuigerveren gaan werken.
en het probleem met de cuppie's is in mijn ogen zoals al door andere aangeven niet in voldoende maten onderzocht alleen visueel en niet met dunne olie en hete moter.
want ook deze kunnen een verkeerde thermise eigenschappen hebben.
misschien toch eens verstandig naar een erkende revisie bedrijf te gaan en uw moter daar eens laten onderzoeken.
zou toch zonde wezen als deze vastloopt of erger.
en met zuigerveertjes vervangen noem ik baggeren.......
gerrit
17 jaar
nou, ga maar terug naar de kleuterschool,
ik weet niet waar je die nonsens vandaan haalt, er valt niets te zien aan een afdruk van de bovenkant,
slijtage is altijd op de plaats van de zuigerveren, en die komen niet eens aan boven toe.
bovendien is slijtage in honderdsten, en dat zie niet op mm papier.
en hoe wil je overmaatste veren in een kleinere boring proppen.
en wat zijn cuppie's ? nou weer
17 jaar
Update:
Ik heb zaterdag de cilinderkop gelicht en de klepsails vervangen, de oude sails waren behoorlijk hard dus waarschijnlijk waren dit de boosdoeners.
De inlaatkanalen waren behoorlijk vervuild met een vette zwarte aanslag.
Kon de cilinderkop niet direct weer monteren het blijkt dat het B18 blok opgeboord is tot 2ltr. dus moet ik eerst de koppakking omruilen voor een B20 pakking.
De cilinderwanden zagen er prima uit, gelukkig geen groeven van gebroken zuigerveren. Op de zuigers stond de maat 89.368, ik heb de boring ook geprobeert te meten met een schuifmaatje maar dat geeft geen perfecte meetresultaat, ik ben even de opgemeten waarden vergeten het was 89.40 of 89.50.
Willy ben jij er al achter wat het probleem met jou motor was.
17 jaar
lijkt mij een normale speling dus zoals ik in het begin schreef geloof ik nog steeds in de seals.
Opvallend, het is dacht ik bekend dat een B20 blok een B20 kop nodig heeft. Ook al is een B18 opgeboord naar 2 liter. Ook vreemd dat de seals nu al verhard zijn. Is er soms in het verleden een koelingsprobleem geweest?
Zorg er voor dat de ontsteking niet te laat staat en het co% op lpg niet te hoog is.
gr marcel
De cilinderkop is van een B20. Op het oog lijken de B18 en B20 cilinderkoppen -gemonteerd- erg op elkaar het enig verschil is dat er op de standaard B18 kop klephoedjes op de kleppen zitten in plaats van klepsails, maar als een B18 kop gereviseerd wordt dan monteren ze vaak de klepsails van de B20 kop. Bij de demontage van de kop viel mij direct de grote inlaatkleppen al op nl. 44mm. Omdat de motor toch op LPG draaid monteer ik een koppakking van 0,8mm in plaats van een 1,2mm. Wat de klepsails betreft, het is inderdaad vreemd dat deze na 3jaar en +/- 18.000 km al zo zijn verhard. Ik heb nu orginele volvo klepsails gebruikt. Overigens heb ik met de amazon nog nooit koelings problemen gehad. Omdat ik voor 99% op lpg rij zet ik de ontsteking altijd een paar graden vroeger. Ik speel met de gedachte om de amazon helemaal op lpg om te bouwen.
17 jaar
Dick, je bent toch met mij eens dat een B20 een grotere boring heeft dan een B18. Vandaar dat een andere kop met een evenredige grotere/bredere verbrandingsruimte nodig is. Het zal heus wel passen en lopen maar een beetje ongelukkige combinatie is het wel.
Trouwens, wat bedoel je met 'helemaal op lpg laten lopen'?
Mijn Amazon loopt uitsluitend op lpg met de carburateur er gewoon nog op.
gr marcel.
Beste Marcel,
Ik geef in mijn verhaal toch niet het tegendeel aan, inderdaad bij een b20 blok hoort overeenkomstig een b20 cilinderkop.
Alleen bij het bestellen van de koppakking ben ik uitgegaan van de motorcode 4968-02 die op het blok staat en dat is van oorsprong een B18D motor, en aan een nog gemonteerde cilinderkop kon ik aan de buitenkant niet zien dat het om een B20 kop ging. De verrassing was bij mij ook groot dat de gereviseerde motor die ik overgenomen had een tot 2ltr. opgeboorde B18 blijkt te zijn.
Wat het lpg verhaal betreft: mijn woordkeuze was niet goed, ik bedoelde alleen op lpg laten lopen.
Ik zag een poosje terug bij een amazon die aanpassingen de man reed al jaren rond met SU carburateurs die ontdaan zijn van de zuiger en zuigerhuis. Hij had het geheel afgesloten met een dekseltje, dus de SU fungeren alleen als gasklephuis waardoor er minder weerstand onstaat bij het aanzuigen van de brandstof. De auto bleek inderdaad behoorlijk alert op het gaspedaal te reageren. Hij had ook de benzinetank verwijderd en netjes afgedicht met een plaat, hij is van plan om de reservewiel op die plek onder de auto te plaatsen. De veranderingen zijn allemaal zo gedaan dat het wel weer terug te draaien is.
17 jaar
Dick, dat is een prettige verassing dat het een volwaardig B20 blok is (geworden). Mbt de SU carburateur, er zijn setjes die de zuiger middels een vaccuumsysteem constant omhoog houden(Vogels LPG.nl). Zie ook het V44 forum. Ik ben hier zelf al mee bezig n.a.v. ervaringen van andere Volvo rijders. Het is goed zelf te doen. Tevens spaar je de naald waardoor je ook op benzine nog goed kan rijden.
Succes en heel veel plezier met je amazon!
dan eerst de su reviseren. een vacuum nippel er in boren dan op lpg het vacuum doorlaten en op benzine niet.. dus te schakelen via de afsluiter (lpg). een vacuum regelaar van een vw gebruiken wij er voor. wat betreft uw vermogen een meer vlakken van de kop is de enige goede manier. ga niet tot de grens daar mee. de ontsteking maximaal 3 graden vroeger om hispeednok te voorkomen want die hoor je niet maar de gevolgen zie je wel. co op 3000 toeren 0.8% en stationair max 3%. dan gaat hij als een speer en dan nu de kop er af is gelijk stelliet zittingen laten monteren dat is super of een flasch lube monteren werkt goed maar wel regel matig controleren of hij wel druppelt
Marcel,
Ik ben benieuwd naar je ervaring met het vacuum systeem.
Zal de zuiger ook daadwerkelijk helemaal naar boven getrokken worden met dat systeem.
126,
De cilinderkop afvlakken is geen optie meer het zit al redelijk dicht bij het maximale in de buurt de hoogte is 85,4
En gelukkig zitten er ook al stelliet zittingen in.
Inmiddels heb ik de koppakking en de nieuwe kopbouten ook binnen, dus binnenkort de kop weer monteren en hopen dat het olieverbruik een stuk zuiniger is. Ik laat e.e.a. nog weten.
17 jaar
met vacuum werkte wij 25 jaar geleden al en perfect en veel succes
Nieuw probleem!!!
In een van de schroefgaten van de kopbouten zit een helicoin gemonteerd, ja...natuurlijk draaid de kopbout hierin dol bij het vast draaien.
Ik had de schroefgaten goed schoongemaakt alvorens de nieuwe kopbouten werden aangedraaid.
Bij het losdraaien ging die kopbout al niet lekker los, er moest behoorlijk veel kracht op gezet worden, maar door de vette de troep in de gaten kon ik niet direct constateren dat het om een helicoin ging. Blijkbaar zijn er nog altijd prutsers die het niet nodig vinden om de kopboutschroefgaten schoon te maken voor dat je de bouten er weer indraaid. bij alle kopbout-schroefgaten zat onderin een dikke laag prut. Nu is het niet moeilijk te raden waarom er een helicoin gemonteerd is.
Graag tips bij het oplossen van het probleem.
17 jaar
beetje vreemd, is de (rvs) helicoil goed gemonteerd,
zou dit net zo goed moeten zijn als origineel.
mogelijk heeft de bout de helicoil beschadigd.
dan heb je een probleem,
probeer in dat geval de helicoil er uit te pielen.
en draai er een nieuwe in.
17 jaar
tjemig Dick, het zit niet mee. Inderdaad eerst de boutgaten uitblazen voordat je alles monteerd. Een (héél) klein beetje kopervet op de bouten is voor de toekomst ook makkelijk. Er zit niet anders op een revisiebedrijf te polsen voor een nieuwe helicoil. Gietijzer is erg hard en zal lastig te boren zijn.
succes.
Een nieuwe helicoil is denk ik geen optie meer na alles goed gereinigd te hebben en de oude helicoil er uit is blijkt het boutgat wel erg ruim opgeboord te zijn, de oude helicoil ging er ook te makkelijk uit. Zijn er nog andere optie's, een tapeind laten monteren of zo. De maat van de kopbouten zijn 7/16 UNC volgens mij 14 gangen. Ik ben op zoek naar een goed adres die deze werkzaamheden kan uitvoeren, in regio Groningen.
17 jaar
er bestaan ook hulsjes voor schroefdraad te herstellen, mischien een oplossing voor je te groot gat
ik heb zelf eens een boutgat in gietijzer hersteld door deze te vullen met kneedbaar staal en daarna opnieuw getapt. Maar of dat ook met een kopbout gaat weet ik niet.
gewoon een grotere draadbus met binnen en buiten draad monteren. of een tapeind met onderin een groteredraad en naar boven toe een tapeind afgedraaid op de goede maat en dan een moer monteren ipv een bout . dit hebben wij ook bij race motoren toegepast en het werkt prima
126,
Bedankt voor je tip.
Ik heb een zelf snijdend draadbus van ENSAT gemonteerd, werkt geweldig.
Ik heb de cilinderkop inmiddels weer gemonteerd.
En nu maar hopen dat het olieverbruik binnen proporties blijft.
17 jaar
[quote=pulsejetrofiel]kijk , dat is het hem nu juist, de veren , en de cilinder is niet perfect rond, daarom moet je de zaak
laten inlopen.
tegenwoordig kun je het beste inloop olie in gereviseerde blokken gooien,
omdat de hedendaagse olie veel te goed is om in te laten lopen
en nog een tip, wees niet te "zacht"voor je motorblok, maar pak het maar goed aan.
je kunt als noodgreep altijd nog eens "bp running-in compound" gebruiken.
"even googlen"[/quote]
####BP running-in compound bij wie of waar is dat verkrijgbaar.
[url=http://img155.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img155.imageshack.us/img155/373/m...[/img][/url]
16 jaar
hoi , grote ( opel) garages hebben het mischien ,
ikzelf heb ook nog wel wat staan.
maar als de foto van jou blok is, (recent) is er duidelijk iets mis met cil 1
ik zou in dit geval, als je al zover bent met sleutelen, toch de eerste zuiger
er eens uitpakken.
en eens goed bekijken , olie verbruik via veren resulteert altijd in het schoon spoelen van de
zuiger (bovenkant) rand.
omdat de andere zuigers er prima uitzien, moet je de schuld bij de eerste zoeken .
16 jaar
De eerste zuiger heb ik wat schoongemaakt om de info op de zuiger leesbaar te maken, ze waren alle 4 gelijk zwart.
Heeft shell ook een zelfde soort compound als de BP running-in compound, ik kan via via beter aan shell producten komen.
16 jaar
gewoon goed inrijden en lekker van onderuit laten trekken. dit geeft een zeer soepele motor
Hallo 126,
Het blok loopt verder perfect, ik heb er nog geen lange rit meegemaakt dus het exacte olieverbruikt kan ik nog niet aangeven maar ik heb de indruk dat bij snelweg gebruik bij een snelheid van +/- 120-130km toch nog veel olie verbruikt wordt. Ik denk dat door de verglazing van de cilinderwanden bij hogere toerental de olie langs de zuigerveren gezogen wordt. Bij stat. toerental is er geen carterdruk, het lijkt er eerder op dat er een soort zuigeffect is als je de oliedop op het kleppendeksel terug plaatst. Er zit een open carterventilatie op het blok, en de carterventilatie is en blijft ook schoon geen sludsjer of iets degelijks. De compressie is op alle cilinders nu 14 bar door gebruik van een 0,8mm koppakking.
Misschien dat met een product als BP running-in de verglazing weg te polijsten is.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo Amazon of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar