Volvo 460: Onregelmatig stationair

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.7 injectie (B18FP)

Mijn Volvo 460 GLE 1.7 injectie uit 1990 wil maar niet netjes stationair lopen.
De auto start goed, trekt goed, compressie is goed, etc. enz. Niets op aan te merken. Het gekke is dat het stationair toerental continu een schommeling van zo'n 50 tpm heeft. Je ziet de toerenteller ook iets bewegen. Het is dus minimaal, maar wel net genoeg om de motor niet helemaal lekker te laten lopen.

Benzineverbruik is prima, verhoogd stationair (bij koude motor) is wel stabiel. De auto wordt voor korte ritten gebruikt, laatst op superbenzine met injectiereiniger een lang stuk 170 km/h gereden. Dat ging perfect en er is verder dan ook niets op de auto aan te merken. Zodra je afremt voor bijv. een verkeerslicht en de koppeling intrapt om te schakelen, maakt het toerental een vrije val waardoor de motor bijna afslaat, maar zich direct weer herstelt naar zo'n 1000 tpm, waarna het toerental direct weer daalt tot zo'n 800 tpm waar de motor dan wat schommelend op blijft lopen. Even een keertje "zagen" dus.
Recent vernieuwd: bougies, rotor, verdelerkap, bougiekabels, luchtfilter, massakabel accu (naast normale grote beurt). Geen vacuumlekkages. Geen back- of misfires.

Wie weet nog iets?

JPeters

Geplaatst door JPeters (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volvo 460? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

"Berucht" is het slangetje naar de mapsensor ! Verder kan je de klepspeling controleren.
De latere types hadden een metalen inlaatspruitstukpakking . De papieren gingen vaak scheuren. De ECU is stationair aan het corrigeren dus het mengsel is dan toch te arm.
Bij meting zie je een hoog co maar dit is het effect van het galopperen.

Groeten.

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

"Berucht" is het slangetje naar de mapsensor ! Verder kan je de klepspeling controleren.
De latere types hadden een metalen inlaatspruitstukpakking . De papieren gingen vaak scheuren. De ECU is stationair aan het corrigeren dus het mengsel is dan toch te arm.
Bij meting zie je een hoog co maar dit is het effect van het galopperen.

Groeten.

JPeters (0), 10 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Die mapsensor, waar zit die en wat doet die? Kan ik die slang eens controleren.

Klepspeling meten is een goede. Inlaatspruitstuk moet er dan ook af toch? Anders krijg je het kleppendeksel niet weg. Kan er meteen een nieuwe pakking op.
Zelf heb ik er het gereedschap niet voor, maar kan iemand inschatten hoeveel uur werk het is, de klepspeling meten?

Punt (35) PRO, 10 jaar geleden

Die sensor meet de druk in de inlaatbuis. Zit vaak vast aan het schutbord. Ik weet niet of deze motor vaste stoters heeft . Heb zelf nooit een inlaatbuis er af moeten halen om die klus te doen.
Vraag er naar bij een volvo gerage. Weet wel dat het een 8klepsmotor is.

JPeters (0), 10 jaar geleden

Onder het mom 'beter laat dan nooit'...
Inderdaad bleek de klepspeling niet correct. Na bijstellen trekt de motor veel beter en rijdt zuiniger. Ook is de spruitstukpakking vervangen. De motor loopt beter maar naar mijn mening nog steeds niet 100%. Omdat de auto bij relatief korte ritten en veel stadsverkeer zonder moeite verbruikscijfers van 1:12-1:14 haalt, laat ik het er verder bij.

Ik wissel Euro 95 steeds af met Euro 98 en af en toe een Wynn's injectorreiniger in de tank. De motorolie blijft helder van kleur (ik ververs elk jaar, ondanks een jaarkilometrage van zo'n 8.000 km) dus vervuiling van de cilinderkop zal het niet zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volvo 460 of stel zelf een nieuwe vraag.